Stijgeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joepluffer

Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:50

haai iedereen,
laatstging ik met mn paardje naar buiten, samen met de club. Op een gegeven moment werd ze heel erg hyper omdat andere ruiters door het water heen gingen rennen... Toen begon ize te stijgeren. Op zich doen wel meer paarden dat dus echt ernstig is het niet. Maar mn paard heeft achter hele erge mok, dus was/ben bezig met dat te behandelen en ze heeft dus hele zwakke achterbenen ( sorry had hele zwakke achterbenen ) en stijgeren kon ze dus nooit. Maar nu is ze er achter dat ze het kan, en doet ze steeds pogingen om het weer te doen, ik voel het dan wel aan komen, maar ik weet niet hoe ikhet kan voorkomen. Ik weet wel dat een paard alleen vanuit stilstand kan stijgeren, dus ik rijd dr wel naar voren... Maar het probleemis dan weer, ze heeft een super lange rug, dus ik moet haar in elkaar laten lopen, maar dan gaat ze rennen, dus houd ik haar in, zodat ze inelkaar loopt, maar juist op dat soort moment probeerd ze het... Het is haar tot nu toe pas 3x gelukt, maar ik zit hier best wel mee.
want als ik buitenrijd en ze loopt weel hyper en dan luisterd ze niet meer, maar dan probeerd ze ook omhoog te komen ( is haar nog niet gelukt ). Maar ik voelme eigenlijk niet veilig meer op haar. Ze is al 17 jaar. Ik ben el al wel achter gekomen dat ze het uit ondeugd doet en niet omdat ze pijn heeft, want dan had ze het, denk ik, al wel eerder gedaan...

Dus wat ik me eigenlijk afvroeg, hoe kan ik voorkomen, of in elk geval proberen te voorkomen, dat ze gaat stijgeren??

Daag :D

EmptyWords

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:10

vraag hulp aan menen die jou en je paard kennen....in principe..naar voren rijden...dan loopt ze maar even uit elkaar...kun je weer oppakken daarna, eerst zorgen dat de dreiging eraf is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:13

idd, naar voren, weer terug naar de basis
Dan maar uit elkaar laten lopen en imo het liefst lang en laag. Verbreek de cirkel.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 20:23

oke. Want ik heb woensdag weer les, dus dan kan ik natuurlijk wel even overleggen enso.Maar het is meer vooremzelf... ik was op een gegeven moment echt zo bang dat ik dr bijna niet meer op durfde,ben natuurlijk wel gegaan. Maar bedankt voor de tips

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:47

Een paard doet zoiets niet uit ondeugt, nee hij doet zoiets enkel door fouten van de ruiter, dus beter opletten, inspelen op wat je paard je aangeeft, en nooit afgeven, het paard mag er dus zeker geen voordeel mee halen, eerder het tegengestelde hij zal dan zelf ook afzien van dit gedrag want dat levert hem alleen maar meer werk op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 02:27

Als je een paard voorwaarts houdt, kan hij niet omhoog komen. Je paard heeft alleen nu geleerd dat je onder de indruk bent als hij omhoog komt. Ga dit alsjeblieft niet alleen proberen op te lossen, daar kunnen hele erge ongelukken mee gebeuren. Vraag hulp aan je instructie, zet een een ervaren ruiter op, en ga voorlopig niet meer alleen rijden.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:56

Ik begrijp wat je bedoeld, een Verzorgpaard van mij heeft deze streek ook al uitgevonden.

Ik denk niet dat dit altijd te maken heeft met de ervaring van de ruiter. Jij weet in dit geval wel hoe je het grotendeels uit de weg kan gaan, dus rij haar ook gewoon naar voren ook al valt ze even uit elkaar.

Doet ze dit alleen als je op haar rijdt of bijvoorbeeld ook tijdens het longeren?
Bij mij gebeurde het namelijk alleen onder het zadel, we hebben het dus verholpen door weer overnieuw te beginnen aan de longe.

En wat cassidy zegt, ga voorlopig even niet alleen rijden.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:08

ik heb vandaag gereden.. maar ze isnu kreupel.. want ze heeft een aar rare bewegingen gemaakt en is dr mok open gesprongen dus... we moeten eerst dat maarweer afwachten en eerst maar weer zorgen dat dat weg gaat...