Twee vechtende pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nanya

Twee vechtende pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 16:34

Ik heb een shetlander (ruin, 1m) van 8,5 jaar die ik nu al ruim acht jaar in bezit heb. Sinds september is er een minipaardje bijgekomen, een 6 jarig hengstje (80cm).
Toen ze net bij elkaar stonden, konden ze flink vechten. Meerdere keren per dag waren er heftige gevechten. Wij verwachtten dat dat wel zou ophouden zodra de rangen bepaald waren. Maar nu, inmiddels vier maanden later, is het vechten nog steeds aanwezig. Het lijkt erop dat de ruin de baas is, maar die moet tot het uiterste zijn positie telkens verdedigen. De gevechten zijn nu minimaal 1x per dag echt heftig en voor de rest is het meer elkaar treiteren (in de manen bijten, naar de benen happen). Het is op het moment gewoon vervelend om aan te zien dat ze maar met elkaar blijven vechten.
Weten jullie ofdat dit nog opgelost gaat worden? Of hoort het dat ze elkaar blijven bevechten om de rang? En zou eventuele castratie van het hengstje nut hebben (hij vertoont in de omgang verder geen hengstengedrag)?
We willen ze geen van beiden kwijt, dus verkopen als antwoord is voor ons geen optie.

Dankjulliewel!

Fem_daf

Re: Twee vechtende pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:31

Je hebt grote kans dat dit gedrag blijft. Het is en blijft een hengst met alle hormonen erbij. Ookal stopt het tijdelijk, de kans is groot dat het in het voorjaar terug komt of als er ooit een keer een merrie langs komt (al is het op 100 meter afstand).
Misschien helpt castratie, maar 100% zeker kan je het nooit weten, hij is tenslotte al 6 jaar.

Weet je eigenlijk wel zeker dat het vechten is? Ruinen en hengsten spelen ook vrij ruig en dat gaat ook bij ons op de wei met veel happen naar benen, hoofd, buik enz.

Je kan ook altijd een gedragstherapeut erbij halen. Misschien is het iets heel kleins wat binnen 2 dagen opgelost is.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:19

kan ook gewoon zijn dat ze alkaar helemaal niet moeten..

Mijn merrie stond over het laatst naast een andere merrie (in boxe, dus 2 boxen naast elkaar) en die konden elkaar gewoon niet hebben, ze waren de hele tijd aan het stampen (op de muren natuurlijk) en dus de dag erna zijn ze van plaats veranderd, nu staat mijn merrie 1 boxe verder en is er geen probleem

maar wanneer ze elkaar tegen komen tijdens het rijden dan beginnen ze terug.. dus jah ze moeten elkaar gewoon echt niet en dit heeft dan helemaal niets met het feit dat het hengst is ofz te maken he

Ik heb nog zo van die verhalen gehoord waarbij een paard normaal zo braaf is en durf je ze samen te zetten met dat ene bepaalde andere paard.. ja is het ruzie

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:37

Weet je zeker dat het vechten is en niet hevig spelen?
Als paarden 'echt' vechten heb je namelijk kans op verwondingen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:51

kun je er een filmpje van maken??
wij hebben ook hengst en ruin bij elkaar lopen en die spelen meerdere keren per dag.
achter elkaar aan rennen,bokken steigeren,in benen happen etc..
ziet er soms heel heftig uit,maar ze zijn toch echt gewoon aan het spelen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:34

Ik heb zelf de ervaring met vader en zoon. Vader was in die tijd nog hengst. Zoon is als veulen verkocht en als 3 jarige ruin bij ons terug gekomen. Ze konden absoluut niet bij elkaar want de hengst duldde geen mannelijk gezelschap in de buurt van zijn merries. Zelfs als ze uit de buurt van de merries in de weide stonden ging het nog niet goed.

In de tijd dat de zoon bij ons stond is de vader ook geruind (niet om de zoon, we hadden land genoeg om ze te scheiden). Daarna hebben we het nog een keer geprobeerd maar ook dit ketste af.

Ik denk dus niet dat ruinen van de hengst veel nut zal hebben in deze situatie. Of allebei apart houden samen met een maatje (hengst dan toch laten ruinen) of (1 van) beide(n) verkopen. Misschien voor jullie geen optie, maar zijn ongelukkige pony's dat dan wel?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:33

Als mens zijnde moet je niet te veel tussenkomen, in het gedrag onderling, is eigenlijk toch een onbegonnen zaak.
Maar het hengst laten is iets anders, dit is op zich eigenlijk vragen naar moeilijkheden, en het is zeker niet paardvriendelijk te noemen hem hengst te laten, dit levert meer last en beperkingen op dan er voordelen aan zijn, en dit zowel voor de mens als voor het paardje zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:36

Echt vechten doen ze niet hoor, dan had je al wel schade gehad.........

en als ze elkaar niet moeten, dan zoeken ze elkaar niet op........

ik denk dat ze gewoon heel ruw aan het spelen zijn

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:39

Ik had mijn hensgtje vorige jaar met een ander hengstje staan, de eerste week gingen ze flink te keer, echt tot bloedens toe... Na een week werd het wel wat rustiger, maar zodra de ene had gereden en weer bij de andere in de paddock kwam gingen ze weer even te keer... Maar het is wel deels rang bepalen maar ook deels "spelen" ookal lijkt het er wat ruw aan toe te gaan....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:39

Wij hebben een kudde met 5 ruinen, nou je wil niet weten hoe het daar aan toe gaat.
Ze hebben elkaar constant te grazen, de hele dag door wordt er gespeeld en geklierd. In elkaar benen bijten, tegen elkaar aan steigeren en noem maar op. Ze zitten ook regelmatig onder de bijt wondjes. Het zijn gewoon echte "jochies", lekker ruw spelen.
Maar eerlijk gezegd ben ik wel blij dat mijn eigen paarden er niet bij staan ;). Het gaat ook wel eens een beetje te ruw.

Nanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:31

Dankjulliewel voor alle reacties!

Nu jullie het hebben over het verschil tussen ruw spelen en vechten, heb ik daar even over nagedacht.

Ik kan dan met bijna volledige zekerheid zeggen dat het dan ruw spelen moet zijn (als ik zo de kenmerken van echt vechten hoor, en jullie verhalen over de kenmerken van ruw spelen). Het is niet dat ze elkaar niet kunnen uitstaan. Want gedurende de dag kunnen ze ook prima tegen elkaar aanstaan als ze slapen en ze kunnen gewoon samen grazen etc.

Het is alleen dat het daar tussendoor enorm kan knallen in de wei. Zonder verwondingen, maar meer dat ze naar elkaars benen happen, tegen elkaar opsteigeren, in de manen bijten, etc. Het ziet er regelmatig heftig uit.
Ik zal proberen een van de foto's van afgelopen week te plaatsen (filmpje heb ik niet).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:43

Ik denk ook dat het spelen is.En ja, soms sta je met kromme tenen te kijken hoe wild het er aan toe gaat ;) .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:20

Wat vind jij vechten?? Als paarden echt vechten dat hebben ze dus wonden van het bijten en slaan en weet ik wat voor een blessures ze er aan over kunnen houden. Ik neem aan dat het er niet zo aan toe gaat in jouw geval anders had je ze, neem ik aan wel gescheiden.

Dan is het gewoon spelen, stoeien. Dat is juist leuk voor je paarden. Ik heb twee hengsten en een ruin en die zijn ook minstens twee keer per dag aan het spelen. Rennen en stoeien met elkaar. En ja, af en toe mist er eentje een keer een lapje stof, maar 1000x liever dat dan eenzaamheid.