Door vriesweer training stilgevallen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Door vriesweer training stilgevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:37

Onze piste is al een tijdje buiten gebruik. Eerst hadden we een week vol regen => piste met plassen. En daarna vriesweer waardoor de piste erg hard werd. M.a.w we hebben al ongeveer drie weken niet meer getraind. Deze week wilden we in een binnenbak gaan trainen maar aangezien ze zelfs niet op de wei meer kunnen (grond bevroren) en dus al een dikke week op stal staan en normaal 12 uur per dag op de wei mogen was dit niet zo'n veilig idee. Ook het laden van de paarden op besneeuwde en gladde grond is nu niet zo bepaald veilig. Ik denk dat we binnen een paar dagen terug met de training kunnen starten. Maar ik kan toch niet zomaar terug beginnen met waar we waren? Ik bedoel 3 weken stilstaan is niet niks. Hoe vinden jullie dat ik het moet opbouwen?

kensha

Re: Door vriesweer training stilgevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:51

Wij hebben het allemaal.

Als je paard te druk is onder het rijden dan het best even tijdje te longeren. Dat is het enigste ik zou weten.

Overig geen Biks laten voeren rond deze tijd en gewoon lekker veel stappen om de benen te strekken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:03

gewoon rustig opbouwen..luister naar je paard..wat hij/zij aangeeft iets te willen doen of juist niet..
maar ik zou niet gelijk actief weer verder gaan..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:05

gewoon rustig opbouwen. die van ons konden nog wel op wei, maar mijn eheeft zelfs week langer stilgestaan. Maar ga morgen naar een binnenbak want tussendoor wel trailer geoefend en stukje gewandeld in het begin nu niet meer Tong uitsteken
Maar gewoon rustig loswerken en niet direct te veel

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:41

Je zou vantevoren even kunnen longeren om de ergste frisheid eruit te laten. Met rijden rustig opbouwen, goed warm en los rijden en niet teveel vragen. Als je dat een paar dagen doet kun je je training vrij snel wel weer oppakken lijkt mij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:32

Volgende keer dat er zulk vriesweer word voorspeld zorgen voldoende zout en/of droog zand om te strooien zodat je in elk geval op het erf kunt stappen en eventueel kunt trailerladen zonder glijpartijen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:08

Wij hebben hier ook last van, ongeveer 3 weken niks kunnen doen.
Gelukkig staan ze overdag hele dag buiten, en in de paddock dus kunnen ze wel de benen strekken.
Ik bouw het straks weer rustig aan op, sowiezo eerst longeren voor ik erop ga en rustig aan doen met rijden, veel stappen en lekker soepel maken door figuren te rijden.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:10

Hopelijk is alles na vandaag weer dooi genoeg om weer op te kunnen stappen!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:15

Ik heb het probleem ook. Ik ga het opbouwen met longeren (mijn zadel wordt opgevuld). Laag en lang en niet te lang achter elkaar door. Mijn paard heeft gelukkig wel alle dagen buiten gestaan, maar zijn conditie is wel iets minder geworden.
Als mijn zadel klaar is ga ik er weer op en beginnen met veel ontspanning zodat de spieren weer kunnen wennen.

Pien_Zjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:05

Dat probleem had ik ook! Heb net een nieuw paard conditie helemaal opgebouwd... Kan ik niet meer rijden?!?!? Bij ons gaan ze nog wel iedere dag naar buiten. Maar ik zou gewoon lekker rijden en niet zulke moeilijke oefeningen doen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:07

Ik heb dat probleem ook.
We hebben alleen een buitenbak.
Vanwege hjet slechte weer konden we ook niet met de trailer weg.

De sneeuw is hier rondom mijn werk weg. Ik denk dat het in de bak ook wel weg is.
Hoe is dat bij jullie? Is de bak ook weer dooi of dat nog niet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:23

Ik heb de beschikking over een binnenbak en goede paddock's zodat hij toch alle dagen lekker buiten heeft gelopen. De buitenbak begint te ontdooien, maar pas er wel mee op. De bovenlaag kan nu wel ontdooit zijn, maar de onderlaag niet! Dat kan gladheid geven!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:42

Hoi!
Sinds vandaag staan ze weer op de wei. De bak was in betere conditie maar de onderlaag was nog een beetje aan de harde kant. Het zou misschien wel gaan, maar om blessures te vermijden beginnen we er morgen maar weer mee.
Ik denk dat ik morgen ga longeren en kijken hoe het met haar conditie gesteld is. 5 dagen per week trainen zit er eventjes niet meer in. Ik denk dat het meer zoiets zal zijn 2x longeren ( niet zo lang als normaal)2 x rijden( vooral losrijden en ook niet zo lang als normaal)

Verder bedankt voor jullie meningen en commentaar!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:21

[PP] > [SV]

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:46

Candymarilyn schreef:
Hoi!
Sinds vandaag staan ze weer op de wei. De bak was in betere conditie maar de onderlaag was nog een beetje aan de harde kant. Het zou misschien wel gaan, maar om blessures te vermijden beginnen we er morgen maar weer mee.
Ik denk dat ik morgen ga longeren en kijken hoe het met haar conditie gesteld is. 5 dagen per week trainen zit er eventjes niet meer in. Ik denk dat het meer zoiets zal zijn 2x longeren ( niet zo lang als normaal)2 x rijden( vooral losrijden en ook niet zo lang als normaal)

Verder bedankt voor jullie meningen en commentaar!

Dat klinkt heel slim. Gewoon rustig opbouwen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:49

Vandaag na 3 weken weer gereden in een binnenbak 10km verderop.
Het was de 2e keer dat ik er reed.
Ik merkte geen achteruitgang van conditie en ze was niet extra fris als anders!
Morgen wel even longeren omdat ze 3 weken niets gedaan heeft,
wel weidegang gehad, ook ondanks de sneeuw enzo.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:56

Hier ook hetzelfde probleem.
Ik heb die ene dag dat het dooide nog wel gelongeerd en tijdens de vorst een aantal x buiten gestapt en op vlakke stukken hem een pasje laten draven. Gewoon uitrijdekentje op en nog geen 15 minuutjes weg geweest.
Maandag voor het eerst weer een echt ritje gemaakt. Ongeveer 15 minuutjes. Gisteren ongeveer 20 minuutjes gelongeerd met pessoa. Lang en laag.
Vandaag ga ik voor het eerst weer naar les op de manege. Ik denk dat ik gewoon wat basis doe, beetje lang en laag, beetje diep en rond en veel stappen tussendoor. Verzamelen en oprichten komt wel weer.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:05

Idd gewoon rustig aan beginnen, luister naar je paard. Als die aangeeft moet te zijn moet je daar naar proberen te luisteren.
Ik heb ook 3 weken niet kunnen rijden, mijn paard heeft wel gewoon iedere dag op de wei gestaan maar dat wil niet zeggen dat ik de training maar meteen weer op kan pakken op het punt waar ik gebleven was.
Hier is het nu 2 dagen aan het dooien, dus nu hebben we weer veel last van natte weides en rijbakken waar je in kunt zwemmen.
Succes!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:31

xxappiexx schreef:
Idd gewoon rustig aan beginnen, luister naar je paard. Als die aangeeft moet te zijn moet je daar naar proberen te luisteren.
Ik heb ook 3 weken niet kunnen rijden, mijn paard heeft wel gewoon iedere dag op de wei gestaan maar dat wil niet zeggen dat ik de training maar meteen weer op kan pakken op het punt waar ik gebleven was.
Hier is het nu 2 dagen aan het dooien, dus nu hebben we weer veel last van natte weides en rijbakken waar je in kunt zwemmen.
Succes!

Ja, tijdens het longeren nog een beetje nat in de rijbak.
Het is aan het wegtrekken!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:32

Onze bak was dinsdag een zwembad, woensdag al een stuk beter en gister was ie helemaal droog.
Ik heb woensdag voor het eerst weer gereden na 3 weken en gister gelongeerd met pessoa.
Ging er goed! Ze schrok alleen van de eerste goederentrein die voorbij kwam hihi.
Dat was ze ff vergeten ofzo! :P

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:39

Onze bak was redelijk. Heb eigenlijk constant wel nog rustig aan kunnen longeren. Dit heb ik dan ook gedaan, om de dag, met de dubbele longe.
Ga na het weekend proberen of ik weer kan rijden, maar dan word het voor het rijden toch wel ff longeren :P.

3 weken stil staan is vervelend. Maar zou het gewoon rustig oppakken. Niet gelijk volop verder gaan waar je gebleven bent, daar krijgt je paard ook alleen maar spierpijn etc van, jij ook trouwens ;)..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:52

Dat kun je wel stellen...
Wow ik heb soms gewoon opstartproblemen van de spierpijn hihi.
Vooral in mijn liezen en de zijkanten van de enkels.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:04

Wij hebben het probleem ook, alleen is bij ons de bak nog steeds niet ontdooit. Nu staat mijn merrie vanaf november al stil vanwege een darminfectie. Dus tja tussen door wel gelongeerd, maar niet te lang. Ze gaan wel elke dag even een paar uur naar buiten, maar trainen zit er nu nog niet in.
Wat ik ook doe is veel tutten met haar en lange wandelingen maken aan de hand.