Pony bijt erg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leiniee

Pony bijt erg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:30

De titel zegt het al Tong uitsteken

denet was ik hem aan het poetsen. en als ik me dan maar omdraai of buk om een borstel te pakken dan zit die alweer in mn rug.
Ik voer hem niks uit de hand! Daar ligt het niet aan.
wat ik zelf dacht is dat die bijt, omdat zijn nieuwe tandjes doorkomen?
het kan ook gewoon zijn omdat die zich verveelt.

Verder heb ik nog in veel topics gelezen; Geef een tik, maak stemverheffing.
Dat helpt niet!? elke keer als ik dat doe, dan zit die 5 sec. later weer te bijten.

weet iemand misschien een goede oplossing voor mij? tikken en stemverheffing werken echt niet!

leiniee

Re: Pony bijt erg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:41

niemand?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:41

terugbijten of eens even echt flink stampij maken dat hij van je schrikt? Dat ie echt eens gaat denken "OKAY.... zij is de baas en niet ik" Vork
Dier vertoond in elk geval geen respect voor jou! Doorkomende tandjes of niet: jij bent geen bijtring...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:47

Heb je wat meer info over de pony? Ruin/merrie/hengst? Leeftijd? Hoelang heb je 'm al?

leiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:23

Jelleee schreef:
Heb je wat meer info over de pony? Ruin/merrie/hengst? Leeftijd? Hoelang heb je 'm al?

het is een ruin, 3 jaar en heb hem nu net 2 maandjes ong. hij is wel een beetje dominant maar het gaat best goed verder de laatste tijd! alleen het bijten is echt heel vervelend..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:52

1x stevig corrigeren werkt veelal beter dan 10x een tikje of stemverheffing ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:24

even bokt doorzoeken er zijn hier genoeg topics over,,daar staat vast wel iets tussen wat je kan helpen

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:28

Als hij last van zijn tanden heeft blijft hij knauwen (tegenpijn geven).....ook buiten je rug om. Doet hij dit alleen maar bij jou dan is dit duidelijk dominantie.

Een tik op zijn hoofd ben ik niet zo fan van......je aait hem ook...paarden leren door conditioneren. Wat is dan nog de waarheid van je handelen. Bepaal je plaats als zeker....het begint al bij binnen komst in zijn stal. Jij bepaalt al waar hij staat, wanneer hij zich omdraait, de plek wara hij loopt als jij met hem loopt. Het stilstaan. Grondwerk (totale basiczorg rond paarden) wat goed werkt op leiderschap die onstaat uit respectvol opvoeden bied garantie tot overgave van een paard naar de leider.

Wat je kunt doen als hij toch in je rug hapt en dat wil jij niet is eerst even recht te staan, maak je groot en begin eerst maar weer even dat hij stil moet staan. Een stapje naar achter.....belonen. opzij laten zetten, belonen. Laat hem stilstaan...doet hij dit niet. Korte lage stemverheffing in combinatie met het woord wat jij begruikt als hij stil moet staan. Bij mij is dat HO. En corrigeer hem dan terug zoals hij stond.
Doet hij dit en werkt dit goed, dan ga je veder....eerst maar zijn benen poetsen.....draait hij zijn hoofd naar je toe kan zijn dat hij wil zien wat je doet, maar dit kun je voorzijn door hem in te lichten wat je gaat doen.....of als hij wil happen is het al te laat....immers hij mag zijn hoofd niet draaien, dus terug corrigeren.... maakt hij toch een hapbeweging: corrigeren en daarbij als ondersteuning een klap op zijn borst geven. Paarden trappen erlkaar daar....maar je stemhulp zal het moeten winnen, want wij winnen het qua kracht niet van paarden.

Mijn paard was ook een happer. Puur dominatie, van nature al dominant omdat hij erg onzeker is en nooit een juiste leider heeft gehad. Nu is het een grote knuffel zonder dat hij hapt. Onzeker blijft hij, maar geeft zich over.

Het leuke aan dit soort gedragingen is dat als je hem dat kan afleren en je laat zien dat jij begeleid het meteen een goede bodem geeft voor verdere training.

Jarno.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:44

zou zeggen geef m een trap in zijn ballen maar die heeft hij niet meer:P je kan ook zo'n zweetmes of een zweep ofzo bij de hand houden en 't liefst vlak voor hij je zou willen bijten een klap tussen zijn oren op 't voorhoofd geven.

Wedden dattie ophoud?

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:19

AnneMaaike17 schreef:
zou zeggen geef m een trap in zijn ballen maar die heeft hij niet meer:P je kan ook zo'n zweetmes of een zweep ofzo bij de hand houden en 't liefst vlak voor hij je zou willen bijten een klap tussen zijn oren op 't voorhoofd geven.

Wedden dattie ophoud?

Vind ik persoonlijk een manier van beheersen en een verliessituatie.

Door er even meer in te verdiepen, je houding en grondwerk even met puntjes op de i te vormen ondervang en creeer je veel meer balans in de verhouding van paard en verzorger. Met beleid, inzicht en respect zaken aan en afleren.
Een paard moet niet het vetrouwen verliezen in de verzorger en snappen waarom je iets doet. Heb je het 1 afgeleerd door met een zweetmes/zweep tussen de oren te slaan zal het wel op een ander manier domineren, dan wel niet onverwachts...zoals de baas dit ook doet.

De tik op de vingers van de leraar vroeger is ook voorbij.

moosnotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:39

mijn pony heeft een klein tijdje het gedaan. ik dee me hand altijd weg en draaide me om en gaf hem geen aandacht meer en zij duidelijk nee en dan zijn naam. en dan even geen aandacht. en als hij het goed doet belonen. van goed zo. bij mij hiept dat goed en doet het nu niet mee

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:08

Hogeboom schreef:
AnneMaaike17 schreef:

Wedden dattie ophoud?

Vind ik persoonlijk een manier van beheersen en een verliessituatie.

Door er even meer in te verdiepen, je houding en grondwerk even met puntjes op de i te vormen ondervang en creeer je veel meer balans in de verhouding van paard en verzorger. Met beleid, inzicht en respect zaken aan en afleren.
Een paard moet niet het vetrouwen verliezen in de verzorger en snappen waarom je iets doet. Heb je het 1 afgeleerd door met een zweetmes/zweep tussen de oren te slaan zal het wel op een ander manier domineren, dan wel niet onverwachts...zoals de baas dit ook doet.

De tik op de vingers van de leraar vroeger is ook voorbij.

leerlingen beten leraren dan ook niet ;)

ben persoonlijk niet een voorstander van grondwerk/natural honsemanship! maar is wel dat je hem een keer flink op zijn kop geeft is het wel afgelopen en kan je daarna weer lekker vrolijk verder met verliefd zijn op je paardje.

Kijk naar natuurfilms over paarden, een ondergeschikte hengst of merrie doet iets wat de dominante alfa merrie of leidende hengst niet wil word ook getrapt/geslagen of gebeten. is ergens wel nabootsing van natuurlijk gedrag.. toch??

leiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:01

AnneMaaike17 schreef:

Wedden dattie ophoud?

Nee ik wil het niet op zo'n manier. Hij is nog maar 3 jaar, en ik wil niet dat die nu al verpest word. natuurlijk word ik ook wel eens boos, en geef ik hem een harde tik! maar ik ga niet keihard schoppen of hem slaan op zijn hoofd. hij word van dat slaan op zijn hoofd ook kopschuw, en dat wil ik zeker niet.

Bij Ably is het bijten ook niet gemeen, maar meer speelsigheid.
Alleen soms een beetje te speelsig :P

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:18

toch moet hij zijn plaats weten (rangorde) maar das mijn mening:d

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:00

ik zou er eens achter prpberen te komen wat de reden is. Ik ben zelf niet echt een voorstander van slaan, mits het heel direct is en het gedrag daarna afneemt of stopt, dan weet je dat het effect heeft gehad.
Als ik het verhaal zo lees, zal het me niet verbazen als hij dit gedrag laat zien omdat hij er aandacht voor krijgt, ik dat geval zou ik gewoon consequent weglopen. Bijten betekend, geen aandacht meer.
Dit is ook een manier van corrigeren. Alleen dan niet met lijfstraffen. Als je dit een paar keer gedaan hebt, en het gedrag word minder, dan weet je dus wat de reden van het bijten is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:46

Van een flinke mep op het juiste moment wordt je paard echt niet hoofdschuw hoor. Hij weet dan nl. drommels goed wat hij verkeerd gedaan heeft.
Ik denk toch dat je hem harder aan moet pakken. En denk ook dat dit een dominantieprobleem is, vooral omdat hij nog maar 2 maanden bij je is. Na een gewenningsperiode na de verhuizing is hij jou nu aan het testen, en probeerd hij door dit gedrag de leiding over te nemen.
Wanneer hij bijt, gelijk een klap en een flinke klap. Doe je dit niet dan zal het van kwaad naar erger worden. En dat is pas het verknoeien van je paard.
Wanneer mijn paard mij bijt of schopt, trap of sla ik haar direct. En zo hard dat ze dit niet na vijf tellen of vijf minuten weer gaat doen.

Je zal ook duidelijk moeten zijn. Bijten mag niet en wordt gelijk gestraft. Dus niet het eerst toelaten wat ik begrepen heb uit je verhaal en na een paar keer en boosheid van jou kant straffen. Dat is absoluut niet duidelijk voor het paard.

Ook zou ik gaan werken met grondwerk. Bijv. aan de hand laten lopen. En op commando stilstaan, pas weer lopen totdat jij dit aangeeft. Wijken, achteruitgaan op commando enz.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:50

AnneMaaike17 schreef:
leerlingen beten leraren dan ook niet ;)

ben persoonlijk niet een voorstander van grondwerk/natural honsemanship! maar is wel dat je hem een keer flink op zijn kop geeft is het wel afgelopen en kan je daarna weer lekker vrolijk verder met verliefd zijn op je paardje.

Kijk naar natuurfilms over paarden, een ondergeschikte hengst of merrie doet iets wat de dominante alfa merrie of leidende hengst niet wil word ook getrapt/geslagen of gebeten. is ergens wel nabootsing van natuurlijk gedrag.. toch??

Natuurfilms op tv kijken, en niet een voorstander zijn van grondwerk :? .... grondwerk is juist afgeleid van het natuurlijke rangorde systeem dat paarden onderling gebruiken. Volgens mij groeien er in de natuur geen zwepen en slaan paarden elkaar niet tussen de oren....

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:57

dat omdat we die natuurfilms op school krijgen te zien. (de les paard en zijn gedrag) doe paardensport opleiding. die film heeft niks te maken met grondwerk/natural horsemanship maar meer met het kuddegedrag en historie van het paard.

grondwerk natural horsemanship is gebasseerd op rangorde maar rangorde niet gebasseerd op natural horsemanship;)

dit draai jij in dit geval een beetje om.. think about it:D

en btw.. paarden bijten en trappen elkaar vaak naar de pezen maar om peesblessures te voorkomen kun je ze zelf beter tussen de oren slaan;) geeft schrikreactie = in 1 x van je probleem af

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:27

Waar het omgaat uiteindelijk is dat je je paard opvoed en daar hoort starffen en belonen bij....op welk manier dan ook....ieder heeft een stuk waarheid. Ik ben ook geen voorstander van geweld, ook niet eenmalig. Heb jarenlang hengsten opgevoed en probleempaarden.....alles met wederzijds respect, zonder ook een schop te hebben gegeven of een onverwachtse tik op het hoofd, immer werk ik niet vanuit een methode zoals horsmanship etc, nooit ingelezen ook, maar puur gevoelsmatig en kijken en het begrijpen van een paard...dit is mijn waarheid.
Daar gaat het nu niet om....nogmaals ieder zijn waarheid.

We hebben wel te maken dat er in deze maatschappij geweld niet getollereerd word, bij mens en dier niet.....op straat met dit type gedragsbenadering zou je door een langslopende mensen aangeklaagd kunnen worden. We zullen niet de eerste zijn die verkeerd worden begrepen hoe een dier benaderd word.

Handelen omtrend fysieke straffen roept altijd weerstand en discussies op, buiten de visies om die mensen hanteren.....blijft het een gevoelig onderwerp.

Wat ik wel vind.....dat als je in een dergelijke situatie komt waarbij het zo gevaarlijk en onveilig word qua dreiging en geweld van mens of dier......dat je je zou mogen verweren wat daarvoor nodig is om jezelf in veiligheid te brengen.
Maar de grens van opvoeden is dan allang voorbij, dan heb je het over hele andere zaken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:48

juist omdat hij zo jong is moet hij weten wat zijn plekje in de rangorde is.
En dat is VER onder jou! Hoe denk je dat paarden ondeling het uivechten? Inderdaad beetje uitkijken met op het hoofd slaan. Maar als hij jou in je rug bijt, geef je gewoon een fikse schop naar achter in zijn borst. Zo doen paarden het onderling ook.
Natural en horsemanship is goed en leuk, maar je pony gaat te ver!

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:27

Mijn verzorgpony en daar een veulen van heeft dat ook
Ik weet hoe iritant dat is want elke keer als ik aan het poetsen bent begind ze of aan mijn laarzen te bijten of aan mijn jas of aan mijn broek je kunt haar dan slaan maar het helpt gewoon niet alles wat je doet na een minuut loopt ze vrolijk verder te bijten Ik houd ook niet zoo van slaan enzo maar ik weet dan gewoon echt niet wat ik moet doen ik weet dat als ik sla ze daarna tog weer verder bijt :O
En als ik dan even aan het knuffelen ben dan gaat ze aan zakken bijten

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:29

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard. Ik kreeg hier de tip om gewoon eens achteruit te schoppen want dat doen paarden onderling ook.. werkte voortreffelijk tot nu... het bijten is terug en wel 10x erger! Nog iemand tips? Hij krijgt nu steeds een tik tegen zijn hoofd maar voordat je hem geraakt hebt heeft hij je arm weer in zijn mond. Heb hem dus ook wel eens geschopt... maar hoe vaker hij bijt, des te minder wil ik hem slaan. Hij snapt het blijkbaar niet, dat hij gestraft wordt.. dus ik zoek een oplossing die voor hem wel duidelijk is. Tot nu toe nog niet gevonden..

leiniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:37

Ik ben er al achter wat het was, zijn 2 melktandjes waren los maar kwamen er net niet uit. maar achter die tandjes kwamen al weer nieuwe. dat deed hem echt heel erg pijn! we hebben een tandarts laten komen en de 2 tandjes zijn eruit gehaalt. sindsdien heeft die niks meer gedaan en is die heel braaf geweest!