beginnen met wedstrijd rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

beginnen met wedstrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 11:14

hallo,

ik heb nu een pony en ben aan het overleggen om dit jaar dressuurwedstrijden te starten.
Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee.
Ik ken ook niemand die op dit moment wedstrijden rijdt.
Ik ben nog 21 en weet dat ik tussen de paarden moet starten.
Voor mij is dit geen probleem.
Ook weet ik dat ik mn pony voor april moet laten meten door een dierenarts.
Nu heb ik echter nog een helehoop vraagjes:

* Hoe Gaat het meten in zn werk? Stuurt de dierenarts een document naar KNHS/FNRS of komt het gewoon in het paspoort te staan.
Mijn pony is nu 14 jaar en hoeft dus maar een keer worden gemeten.

* Moet ik perse van een rijvereniging lid zijn? en zo ja, weet iemand een goede/leuke vereniging in Zuid-limburg?

* Moet ik in het bezit zijn van een ruiterbewijs?

* hoe vraag ik startcoupons aan en een startaart? Wat zijn hiervan de kosten?

* en hoe vind ik concoursen in mijn omgeving?
ik heb al gekeken op startlijsten.nl en KNHS.nl. Zijn er nog meer?

* in welke categorie moet ik starten?
Heb deze categorien via KNHS gevonden:
Cat I (B t/m Grand Prix) Cat II (B t/m ZZ-licht) Cat III (B t/m Z2)

* Wat zijn jullie ongeveer kwijt per jaar en hoeveel wedstrijden rijden jullie dan?
Kleding e.d. niet meegerekend.

* en mijn grootste probleem: ik heb geen vervoer! Boos!
IS er iemand waar ik mee mag rijden of kennen jullie iemand die nog een plekje vrij heeft op de trailer?

Missen jullie nog informatie? dan laat maar wat weten.

Utixo

Re: beginnen met wedstrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:30

Wat betreft het meten, aangezien je bij de paarden start, hoeft je pony niet gemeten te worden, dit is enkel van toepassing als je bij de pony's start. Bij de paarden is er geen minimale/maximale schofthoogte tot de Z2.

Je moet van een vereniging lid zijn. Je bent enkel niet verplicht deel te nemen aan de activiteiten van die vereniging. Gewoon even zoeken wat de goedkoopste is Knipoog

Ruiterrijbewijs is niet nodig.

Als je een aanmeldformulier van de vereniging hebt, zullen zij, afhankelijk van de vereniging, je aanmelden bij de KNHS. Je zult de startkaarten, coupons en je lidmaatschap van "In de Strengen" (verplicht) automatisch thuisgestuurd krijgen.

Je zat goed met startlijsten.nl en KNHS.nl Knipoog

Catogorie B. Je kunt bij de ruitersportzaak een proevenboekje kopen, heirin staat ook welke proef er welke maand gereden moet worden.

Ik vind het moeilijk een opsomming te maken. Ik werk onregelmatig en rij dus de ene maand meer dan de andere.

Vervoer kun je onder de man gaan, of oproep op Marktplaats/Bokt zetten.

Veel plezier!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:47

Je kunt ook via dressuurproeven. nl de proeven die je nodig hebt uitprinten Ja
Als je geen zin hebt een heel boekje te kopen of alvast wilt oefenen Knipoog
Of als het hard regent en je buiten moet rijden, kun je beter uitprinten en in een mapje stoppen.

De kosten verschillen natuurlijk, ligt eraan hoeveel je wilt gaan rijden. Een trailer huren zou rond de 40 euro kosten per uur/2 uur. Best prijzig dus, je kunt beter van iemand lenen op stal, er is vast wel iemand die voor een klein bedrag af en toe de trailer wil lenen. En even opletten of je auto het kan/mag trekken.

Meedoen zegmaar aan een concour kost inschrijfgeld, afhankelijk hoe groot het concour is. Meestal is dit een euro of 7-10, op een plaatselijk, klein concour. Ga je naar een groter concour, dan is dat wat duurder maar dan krijg je vaak dat er geldprijzen te winnen zijn. Dus daar kun je ook rekening mee houden, ga je naar een groot concour voor het prijzengeld, of is een kleiner concour om te beginnen rustiger en ga je voor een beker/lintje.

Verder zijn alle vragen al beantwoord, toch Ja

Heel veel plezier!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:56

Heb je al in de FAQ van WD gekeken? Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:57

Het vervoer is idd een groot probleem. (voor vele)
Ik zou zelf nooit iemand erbij meenemen op wedstrijd (voor vast), omdat niet iedereen hetzelfde tempo heeft om door de klasses heen te rijden. Om eerder weg te gaan of veel langer te blijven is niet fijn voor mezelf, maar ook niet voor mijn paard.
Verwacht dat er veel mensen zo denken..

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:45

bedankt allemaal voor jullie reacties.
ik weet nu ongeveer wat ik allemaal moet regelen wil ik gaan starten, maar denk dat ik er i.v.m studie nog een jaartje mee wacht.
en intussen onderlinge wedstrijden ga zoeken voor dit jaar.

Cientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:12

Heel veel succes! En gewoon veel vragen want daar worden we wijs van toch? :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:14

ik weet niet waar je normaal met je paardje rijd, maar het is heel erg handig om al ruim van te voren een aantal keer gewoon ergens anders heen te gaan en daar gaan rijden, dat verkomt een hoop problemen op de dag van je eerste wedstrijd :=

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:33

Het ALLERBELANGRIJKSTE (hoe verschrikkelijk saai het ook is/lijkt/klinkt):
Lees het reglement van voor naar achteren uit. Zowel het algemeen reglement als het disciplinereglement. Daar kan je zoveel uit leren! Je kent meteen de spelregels en weet precies waar je aan toe bent.
Je gaat immers ook niet zomaar een spel spelen zonder eerst de spelregels gelezen te hebben.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:12

@ marrlinde: Ja het is idd belangrijk dat ik van te voren oefen.
En ook als het niet meteen goed gaat. Het gaat me om het plezier en de prestatie komt dan wel vanzelf als het goed is.

@ Sjonniej: aan dat regelement ben ik al begonnen. Tis best saai ja. HEb dan ook de stukken overgeslagen die niet voor mij van toepassing zijn (Passage, internationaal etc. )

Maar dit jaar ga ik nog niet op wedstrijden. Volgend jaar dan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:08

Heel verstandig! Ja de stukken over passage en taken van een jurylid/parcoursbouwer/andere official, dat soort dingen kan je prima overslaan. Maar er staan echt heel veel zinnige dingen in. Je snapt dan meteen voor het grootste gedeelte hoe alles werkt. KNHS heeft op de site trouwens ook een goede kennisbank zitten. Dus wat betreft vragen over startkaarten etc. kan je daar stellen.

Je leert er ook veel van door eens met iemand mee te gaan op wedstrijd. Door gewoon op een wedstrijd te gaan kijken, en iemand te volgen. Wat doet diegene met losrijden, tijdens de proef, etc. Misschien kan je bij een wedstrijd in de buurt eens helpen.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:08

Je hebt een pony tussen de paarden, dat is een uitdaging.
je moet het hem laten meten door een officiele ponymeter, en die schrijft het dan is z'n paspoort.
Je kan voor de kleding, als je wat wilt hebben, 300 euro rekenen. En je moet zeker in B starten, want je hebt nog niet vaker wedstrijd gereden.
Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:21

Als je bij de paarden start, hoef je hem volgens mij niet eens te laten meten. Gewoon zelf even een goede gok doen en klaar.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:23

Utixo schreef:
Wat betreft het meten, aangezien je bij de paarden start, hoeft je pony niet gemeten te worden, dit is enkel van toepassing als je bij de pony's start. Bij de paarden is er geen minimale/maximale schofthoogte tot de Z2.

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:49

ik wil ook graag beginnen wie gaat hoevaak per maand op wedstrijd