vraag over dotten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_R_A_H_A

vraag over dotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:51

Hallo, ik had eens een vraagje i.v.m het toiletteren. Ik zou graag iemand tegen de zomer dotjes komen laten naaien in men paard haar manen maar is dit wel gezond ? en hoelang mogen ze er blijven inzitten ?

Iris82

Re: vraag over dotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:54

Het is niet ongezond op zich, wel als je het er te lang in laat zitten. Je hebt een grote kans dat je paard gaat schuren en dan trekt ie hele plukken haar kapot.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:38

heet hier in NL meestal Knotten of knotjes of dressuurknotten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:49

Waarom zou je dotten (knotjes) er lang in laten zitten?
Het is alleen maar voor de "mooi", bv. wedstrijden,keuringen, foto's maken.
Wanneer je ze er dagen lang in wilt laten zitten is dat niet zo goed voor je manen en heb je grote kans dat je paard ze eruit gaat schuren omdat het vaak toch wat trekt.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:25

Dit doe je normaal enkel maar voor op wedstrijd en laat je dus geen dagen na elkaar in de manen zitten. Voor 1 dag is het geen probleem, maar daarna haal je ze er toch best uit hoor.
Als je het graag nog eens wilt, kijk dan goed hoe die persoon dat doet, stel eventueel vragen en probeer ook eens een knot, dan kan je het de volgende keer zelf doen ;)

Ik naai de knotten ook altijd in, en ik ben op een half uurtje klaar met zowel vlechten als innaaien.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:12

Je moet je vergelijken met een knot op je eigen hoofd. Echt slecht is het niet voor je, maar het zit ook niet echt lekker. Daarom kan je ze beter niet te lang erin laten zitten zonder reden.

Mijn pony heeft de knotjes soms wel eens 3-4 dagen in, mijn wedstrijden zijn 2 dagen, zaterdag én zondag. Dan gaan we vaak vrijdagochtend al weg en moet ik hem dus donderdagavond alvast invlechten. En soms gaan ze er pas op maandag uit, omdat we zondag laat thuis komen.