Mijn paard heeft al jaren dat ze zomers haar staart helemaal kapotschuurt. Dit is min of meer onder controle te houden met wassen en smeren (om de 2 dagen wassen met zwavel&teer schampoo en betadineshampoo, en de andere dag smeren met antijeuk spul). Toch heb ik het idee dat het effectiever kan.
Ik wil daarom van de zomer een vliegen/exeemdeken proberen. Er zitten (zoals altijd) natuurlijk een paar eissen aan.
1) Ik wil geen deken die de hals bedekt, om een paar redenen.
-Ze heeft geen jeuk in haar manen/kuif
-Ze is een fjord, en heeft de traditionele kam. Ook loop ik keuringen met haar, dus ik wil niet dat die plat wordt.
2) Hij moet wel tegen een stootje kunnen. Ze staat met 3 anderen in het land, en ik wil niet iedere week een nieuwe deken moeten kopen.
3) Ik wil er geen vermogen aan uitgeven. Het mag best wat kosten, maar ik betaal geen 300 euro voor een deken.
Verder ben ik benieuwd naar hoe het gaat als het regent. Kan ze hem dan gewoon ophouden? Moet ze naar binnen? Moet de deken af? Hoe zit dat met koud krijgen.
En als ze nat is van het wassen enz, kan hij er dan gewoon overheen? Moet ik wachten tot ze droog is?
Ik heb nog nooit een paard gehad dat een deken draagt (ja, 10 minuten na het rijden, of de nacht voor de keuring), dus ik weet er ook geen klap vanaf. Wie kan me helpen?