Hangen afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Hangen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 08:47

Hey Bokkers!

Ik heb een probleempje met mijn pony en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn pony doet het niet vaak maar soms schrikt mijn pony en dan gaat ze in de touwen hangen. Op de poetsplaats staat ze vast met paniekhaken. Toch vind ik dit gedrag echt verschrikkelijk en ik sta er elke kaar van te trillen op mijn benen.
Weet iemand hoe en of je dit af kan leren?
Ze staat redelijk strak vast op de poetsplaats, losser houden met mijn eigen touwen is voor mij geen optie omdat ze niet goes stilstaat als de touwen losser zijn. En wanneer ik haar dan op dr donder geef, gaat ze ook met langere touwen hangen.
Moet ik haar bij dit gedrag op haar donder geven? Ik heb een gevoelige pony, echt een hittepetit. Gisteren rammelde ik met snoepjes en toen ging ze door het lint, in de touwen hangen dus.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Lindsey

Yinari

Re: Hangen afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:01

Ik denk dat je haar niet op haar donder moet geven. Op dat moment is ze (zoals jij het beschrijft) geschrokken en dus angstig. Ik denk dat het dan niet werkt om haar te straffen.

Rustig blijven en haar losmaken is op zo'n moment het beste.

Ik weet niet of ze echt 'doorhangt', dus zo hard gaat hangen dat ze haar halster kapottrekt of andere schade (aan zichzelf) veroorzaakt?

Als dat niet zo is kun je haar ook gewoon even laten staan, haar rustig toespreken en wachten tot ze weer bij zinnen komt. Dit kan echt alléén wanneer ze 'met beleid' hangt (goh, wat leg ik dit weer apart uit Nagelbijten / Gniffelen ).

Zelf zou ik het touw door een ring halen en dan aan de paal binden met een veiligheidsknoop. Mocht ze gaan hangen trek je de veiligheidsknoop snel los maar hou je het touw wel door de ring.
Daardoor ben je veel sterker en kun jij (met een beetje geluk) bepalen wanneer en hoeveel je het touw laat vieren.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:03

Daar blijft niks anders over dan haar op haar donder geven. Het beste je verrast haar indien je dr gewoon plomp een shop onder haar kont geeft zodat ze narvoren springt. Je moet goed oppassen. Meestal kan je het aan je paard zien wanneer hij erover denkt te gaan hangen. Ze neigen iets naar achter en kijken onzekerer. Dus goed op de signalen van je merrie letten en bij iedere keer wanneer ze drijgt te gaan hangen of bereits hangt, op z'n donder geven. Maar wel vanachter zodat ze naar voren springt.

Hopelijk kon ik je een beetje helpen! Cool

Groetjes Wolly Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:51

Ik had ook een 'hanger', totdat ik met hem parelli ging doen en hij het princiepe 'wijken voor druk' doorhad. Sindsdien is hij niet meer gaan hangen. Zelfs al staat hij op z'n touw, tilt hij rustig z'n voet op en kan weer verder lopen.

Mijn paard kon ook niet goed meelopen aan een touw; hij ging of te snel, of te langzaam en was altijd aan het trekken. Is dat bij jou paard ook het geval?

Straffen lijkt me niet de goede oplossing: een paard dat gaat hangen is meestal toch al bang en weet gewoon niet hoe het met de situatie om moet gaan. Zet je paard voorlopig niet echt vast, maar sla het touw gewoon een keer los om de spijlen heen, zodat ze niets heeft om op te hangen, maar je wel een simulatie van vaststaan hebt.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:08

mijn pony deed dit ook altijd. ze was ook echt heel bang voor alles is is ook een zeer gevoelige pony. ik heb dit niet opgelost maar het is zelf overgegaan door (met veel geduld) vertrouwen te geven. ook scheelt het heel erg of je je paard aan een enkel touw of aan 2 touwen hebt staan. aan een enkel touw ging het bij mijn pony heel erg goed. mijn pony reageerde vooral op mensen die druk deden of die langs haar liepen. maar doordat ik veel mensen rustig langs haar heb laten lopen is ze vanzelf meer vertrouwen gaan krijgen. ga me je paard oefenen met dingen en laat haar merken dat het geen reden is tot hangen. straffen is bij angstige paarden nooit de oplossing en zeker niet bij gevoelige beestjes. die krijgen alleen nog maar meer angst.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:12

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb haar nu een jaar en ze heeft het nu 3x gedaan. Ik denk ook dat ik haar niet moet straffen maar ze mag er ook geen spelletje van gaan maken snapje, en het moet ophouden.

Ik heb paniekhaken dus als ze trekt dan gaan ze los. Dit is ook echt wel nodig, aagezien mijn pony zo hard trekt dat ze dan zonder de paniekhaken zeker een touw of halster kapot rukt. Ze hangt dus echt door en zeker niet met beleid!
Ik maak altijd veiligheidsknopen toen ik nog geen paniekhaken had, maar als ze al paar keer een ruk hebben gegeven, krijg je die knoop er zo snel niet meer uit. Dan heb je nog wel een touw en met de haken niet.. maar op mijn nieuwe stal kan mijn pony verder niet weg (deur is altijd dicht). Dus dat lijkt me toch het beste.

Yinari schreef:
Ik denk dat je haar niet op haar donder moet geven. Op dat moment is ze (zoals jij het beschrijft) geschrokken en dus angstig. Ik denk dat het dan niet werkt om haar te straffen.

Rustig blijven en haar losmaken is op zo'n moment het beste.

Ik weet niet of ze echt 'doorhangt', dus zo hard gaat hangen dat ze haar halster kapottrekt of andere schade (aan zichzelf) veroorzaakt?

Als dat niet zo is kun je haar ook gewoon even laten staan, haar rustig toespreken en wachten tot ze weer bij zinnen komt. Dit kan echt alléén wanneer ze 'met beleid' hangt (goh, wat leg ik dit weer apart uit Nagelbijten / Gniffelen ).

Zelf zou ik het touw door een ring halen en dan aan de paal binden met een veiligheidsknoop. Mocht ze gaan hangen trek je de veiligheidsknoop snel los maar hou je het touw wel door de ring.
Daardoor ben je veel sterker en kun jij (met een beetje geluk) bepalen wanneer en hoeveel je het touw laat vieren.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:15

Ik denk toch dat het beter is dat ik mijn pony niet straf want bij het hangen is ze echt wel in paniek. Ik weet ook niet wanneer ze dit gaat doen... volkomen onvoorspelbaar!!
Gisteren rammelde ik van 3 meter met een bakje snoepjes. Daar ging ze van door het lint. Het lijkt aanstellerij dat een pony daarvan schrikt... maar ze was wel in paniek.

Wolly schreef:
Daar blijft niks anders over dan haar op haar donder geven. Het beste je verrast haar indien je dr gewoon plomp een shop onder haar kont geeft zodat ze narvoren springt. Je moet goed oppassen. Meestal kan je het aan je paard zien wanneer hij erover denkt te gaan hangen. Ze neigen iets naar achter en kijken onzekerer. Dus goed op de signalen van je merrie letten en bij iedere keer wanneer ze drijgt te gaan hangen of bereits hangt, op z'n donder geven. Maar wel vanachter zodat ze naar voren springt.

Groetjes Wolly Haha!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:18

Dank je voor je berichtje!
Mijn pony loopt altijd netjes naast me.
Ik wil mijn pony toch eigenlijk wel vast kunnen zetten. Mijn pony draait bij het opzadelen soms alle kanten op en dan vind ik het toch fijn dat ze vast staat. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen dus liever doe ik dit niet.
Zou ik ze niet gewoon met paniekhaken kunnen vastzetten?
Als ze gaat hangen dan gaan ze los en is de druk weg.

Alicia2u schreef:
Ik had ook een 'hanger', totdat ik met hem parelli ging doen en hij het princiepe 'wijken voor druk' doorhad. Sindsdien is hij niet meer gaan hangen. Zelfs al staat hij op z'n touw, tilt hij rustig z'n voet op en kan weer verder lopen.

Mijn paard kon ook niet goed meelopen aan een touw; hij ging of te snel, of te langzaam en was altijd aan het trekken. Is dat bij jou paard ook het geval?

Straffen lijkt me niet de goede oplossing: een paard dat gaat hangen is meestal toch al bang en weet gewoon niet hoe het met de situatie om moet gaan. Zet je paard voorlopig niet echt vast, maar sla het touw gewoon een keer los om de spijlen heen, zodat ze niets heeft om op te hangen, maar je wel een simulatie van vaststaan hebt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:54

LinZZZZ schreef:
Dank je voor je berichtje!
Mijn pony loopt altijd netjes naast me.
Ik wil mijn pony toch eigenlijk wel vast kunnen zetten. Mijn pony draait bij het opzadelen soms alle kanten op en dan vind ik het toch fijn dat ze vast staat. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen dus liever doe ik dit niet.
Zou ik ze niet gewoon met paniekhaken kunnen vastzetten?
Als ze gaat hangen dan gaan ze los en is de druk weg.

Dus als je paard gaat hangen krijgt ze een beloning omdat de druk wegvalt. paniekhaken zijn goed als je ongelukken wilt voorkomen, maar leren je paard alleen dat hangen zin heeft.

Door het touw ergens omheen te slaan, voelt ze wel druk, maar is het niet gelijk een grote schok als wanneer ze opeens tegen het eind van het touw aan loopt. Zeker als je een lang touw hebt dan schuurt het touw zich meestal vanzelf vaster, met langzaam opbouwende druk. Eventueel kun je zelf de druk reguleren door het uiteinde nog vast te houden. Als je op die manier begint, duurt het meestal niet lang voordat het hangen voorbij is.

Mijn paad die dus ook vaak ging hangen, heb ik de zogenaamde 'ground tie' geleerd. Hij blijft dus staan wanneer het touw op de grond ligt. Met veel desensibilisatie, zodat hij niet zo snel meer in paniek raakt ben ik via het omgeslagen touw naar het punt waar ik hem weer daadwerkelijk vast kon zetten. Dit duurde bij mijn paard ongever 3 weken, met elke dag 10 minuutjes oefenen.

Als je paard al onrustig is met zadelen en niet stil kan staan, dan moet je meer desensibiliseren, want het moge duidelijk zijn dat je paard het niet eens is met het zadelen (uit angst of uit dominantie, dat maakt in princiepe niet uit). Daar ligt waarschijnlijk de oorzaak van dit probleem. Blijf dus net zolang prikkelen (door bv het zadeldekje over het hele lichaam te wrijven), totdat je paard stilstaat en haal dan de prikkel weg, herhaal steeds minimaal 4 keer achter elkaar. Zadel je paard niet voordat het absoluut stilstaat, wat je ook doet (al leg je het zadel op dr kont). Dit kun je met verschillende voorwerpen doen: plastic, paraplu's, dekens, borstels etc. Je paard wordt er rustiger en kalmer door als je dit goed doet en zal minder snel schrikken van dingen.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:02

Citaat:
"LinZZZZ"]Ik denk toch dat het beter is dat ik mijn pony niet straf want bij het hangen is ze echt wel in paniek. Ik weet ook niet wanneer ze dit gaat doen... volkomen onvoorspelbaar!!
Gisteren rammelde ik van 3 meter met een bakje snoepjes. Daar ging ze van door het lint. Het lijkt aanstellerij dat een pony daarvan schrikt... maar ze was wel in paniek.

Wolly schreef:

Groetjes Wolly Haha!

Ieders het zijne, maar ik vind het persoonlijk te gevaarlijk om dit probleem met lieve woordjes en aaien op te lossen. Wanneer je paard het iedere keer een beetje heftiger doet, wil ik niet weten waar dat eindigt. Misschien is het wel een dominantie probleem en houd ze je voor de gek.
Maar goed, misschien helpen de methoden van de andere user. De hoofdzaak is dat dat hangen ophoud.

Veel succes dr mee!!!

Groetjes Wolly Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:08

echte hangers leer ik los te staan Lachen

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:15

Mijn pony deed het ook altijd, eerst vond ik het echt dood eng! en hoe meer jezelf in paniek raakt hoe meer je pony Knipoog mijn pony deed het alleen buiten dus ik heb haar een tijdje binnen opgezadeld en nu doet ze het niet meer Knipoog

Ik denk ook dat het misgien een beetje met vertrouwen temaken heeft ,

Groetjes Dorine Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:24

KiWiKo schreef:
echte hangers leer ik los te staan Lachen

En ik ben er niet van overtuigd dat dit er eentje is
Ik ken maar een echte paniekhanger die op dat moment even de weg kwijt is maar verder geen aanstelleritus heeft dus die parkeer ik gewoon opnieuw zonder boos te worden, bij verder vrijwel alle paarden die ik ken is het onopgevoed c.q. verwend zijn en die krijgen ook echt op hun donder. Vaak is de lol ook om het haakje los te trekken. Mijn advies, zo vastzetten dat ze niet makkelijk loskomen en op hun donder geven; het is echt levensgevaarlijk. Mocht het echt geen aanstellerij zijn, dan leren los te staan. Bij een echte hanger heb je ook meestal geen dominantieprobleem hierover. Overigens scheelt het vaak wel als je ze in een lichte ruimte zet en niet met het hoofd in de hoek/ tegen de muur.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:27

ik zeg ook ECHTE hangers Haha! Haha! Haha!

vervelen hebben het even slecht........ paniekzaaiers reageer ik helemaal niet op......

en de echte hanger......... die leer ik los staan

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:34

Ik krijg een deja vu over een ander topic Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:17

Paniekzaaiers kunnen anders aardig hard hangen. Halster kapot.........woeps Lachen, de zesde die maand (gelukkig niet mijn eigenste beest Haha!).

Paniekzaaiers die zo frequent slopen zijn dan echte hangers neem ik aan?

't is wel lastig, want wanneer je op wedstrijd bent kan je je paard niet even los laten staan als je je gaat inschrijven o.i.d? Nou ja, hulp vragen kan natuurlijk ook nog.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:26

ik weet niet of het veilig is maar ik heb een hanger gekend die dat ook echt alleen maar deed om te zeuren en die gaf ik een tik tegen zn kont dan schoot ie naar voren druk van het halster af en dan was t klaar en dan goed belonen maar doe dit alleen als je zelf gee gevaar loopt op een trap ofzoiets veiligheid voorop

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:38

Een bekende van me heeft het heel handig opgelost.
Aan het halster zitten aan beide kanten van het hoofd een ring, de bovenste ringen bedoel ik. Tussen deze twee ringen bind je een stro-touwtje, achter de oren langs. Het touwtje loopt dus met de riem mee die achter de oren langs gaat. Je doet alleen het touwtje net iets strakker dan de riem. Als je pony gaat hangen voelt hij dat touwtje achter z'n oren drukken, dat zit niet zo lekker denk ik. De druk zit nu allemaal in het touwtje, en niet in de vriendelijke brede riem. Op deze manier leren ze het snel af, omdat ze zelf de vervelende druk veroorzaken. Die van haar iig wel. Die kon ze ook moeilijk er van langs geven, omdat hij daar paniekerig van zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:06

GJ9, als ik ooit een paard zonder oren voorbij zie komen, weet ik hoe het komt Haha!. Het klinkt ergens wel als een goed idee, maar kan zo makkelijk mis gaan.

Wat eerder werd geopperd om het touw door de ring vast te houden tijdens het hangen lijkt mij ook niet zo verstandig omdat je of klem komt te zitten tegen de ring, of het touw door je handen brandt.

TS, het klinkt een beetje alsof je paard een spelletje met je speelt, hij wil niet stil staan, doet misschien wat lichtgeraakter dan ze echt is en zodoende probeer jij je steeds aan te passen aan je paard in plaats van andersom. Vast staan is een normaal ding en moet ze kunnen leren. Tenzij je paard echt niet wil en onder de echte hangers valt, maar dan ook moet jij zorgen dat je wat meer te vertellen krijgt over je paard en hij dus ook leert om dan los stil te blijven staan.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 08:42

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Wat ik nog even kwijt wil:
Mijn pony hangt zeker niet vaak. Dit is de 3e keer in 1 jaar.
Wanneer zij hangt is het omdat ze ergens van is geschrokken en dan is er ook echt paniek. Mijn pony is verre weg van dominant en is eerder angstig. Aan de andere kant is het wel weer zo dat mijn pony altijd schrikt wanneer het fris is buiten en ze niet naar de wei kan en teveel energie heeft.
Straffen lijkt me dan toch echt geen goed idee en zou het misschien zelfs erger maken.
Voor de veiligheid kies ik er toch voor om mijn pony vast te zetten aan paniekhaken zodat ze zichzelf niet kan verwonden of iets kapot kan maken. Want ik weet dat ze daartoe in staat is. Als ze valt en iets breekt ben ik verder van huis.
Ik denk zeker niet dat als ik het alleen met paniekhaken oplos, ze er straks een spelletje van gaat maken omdat ze weet dat ze loskan. Mijn pony is dan helemaal in paniek en dat vind ze al zelf echt geen pretje lijkt me, en daarom zal ze het niet vaker doen.
Mijn pony staat trouwens niet niet stil (haha) omdat ze boos is of ergens pijn heeft. Ze staat te draaien en te schrapen omdat ze ongeduldig is. Ik heb een pony met veel bloed in zich, en als ze heel de dag stil heeft gestaan dan moet het er uit. Maar het klopt wel dat ik dit gedrag eigenlijk niet mag tollereren. Ik ga daar vanaf nu eens wat meer op letten.
Leren stilstaan is op zich wel een goed idee, alleen doet ze dat meestal wel als ze niet zo ongeduldig is.
Mijn pony is ook net verhuisd naar een nieuwe stal, ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Als ik haar aan het poetsen ben staat ze helemaal alleen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:00

Nou ja, paardje moet ook nog wennen aan nieuwe omstandigheden, dus.

En als je dan een bloedkikkertje bent...
Misschien moet ze wennen aan het feit dat ze geen anderen kan zien.

Vraagje: is ze wel gewend aan tussen 2 touwen staan?
Er zijn paarden die het enger vinden tussen twee touwen, dan wanneer ze aan 1 touw staan. Heb ook zon merrie gehad. Ze had denk ik het idee dat haar hoofd klem kwam als ze dan eens schrok en terugtrok.

Met 1 touw nooit meer problemen gehad...

(Overigens komt andersom ook voor, dus 1 touw wel eng en 2 niet. Rare beesten. Tong uitsteken )

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:19

Lovely schreef:
GJ9, als ik ooit een paard zonder oren voorbij zie komen, weet ik hoe het komt Haha!. Het klinkt ergens wel als een goed idee, maar kan zo makkelijk mis gaan.

Haha, dat krijg je niet voor mekaar hoor, denk ik;) Je moet het touwtje ook maar net heel iets strakker doen dan de brede band die er al zit. Maar als je paard maar 3x in het jaar hangt, dan zou ik het niet doen idd. Je zit haar dan al die tijd de pesten met dat touwtje, terwijl je er misschien wel een paar maanden op moet wachten voor ze weer gaat hangen.

Als het meer een paniek reactie is, kan je beter aan die hele paniek gaan werken. Tip: van Tinley zoeken ze paarden met gedragsproblemen, zie een nieuwsbericht van woensdag. Die mensen komen gratis voor jouw paard om jullie problemen op te lossen. Misschien ook wat voor de TS?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:04

de mijne heeft in het begin ook veel gehangen (ook paniekhangerd Knipoog). Ik ben gelijk met Parelli en clickertraining aan de slag gegaan en heb d'r geleerd om los te blijven staan. Op commando hoofd omlaag brengen dmv targettraining heeft haar een hoop rust gebracht.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:11

Is in een poetsplaats zetten waarbij ze alleen vooruit weg kunnen geen idee??

Normaal gesproken: lekker laten hangen en als je onderuit gaan dan leren ze het wel af. Maar dat is ook gevaarlijk, en jij zegt dat het een overgevoelige pony is, dus dan zal ik het al helemaal niet doen!

succes ermee!!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 19:47

Ze staat in een poetsplaats waar ze alleen voor weg kan.
Ik laat haar echt niet hangen. Dat vind ik echt levensgevaarlijk. Als ze zich aan een kant los kan rukken valt ze en kan ze iets breken. Ze heeft het nu 3 keer gedaan en de eerste keer heeft ze zich niet los kunnen rukken. Hierdoor is ze het niet afgeleerd.
De manier waarop ik het nu doe:
Aan de ene kant zet ik haar vast met een paniekhaak, aan de andere kant een halstertouw los door de ring heen. Ik ga haar ook leren om beter stil te staan en tot nu toe gaat dat heel goed.
Ik heb het idee dat ze toch braver is als ze losser staat. De touwen van de poetsplaats daar staan ze echt strak in. Misschien is dat de reden dat ze op haar nieuwe stal door het lint is gegaan.

xCondor schreef:
Is in een poetsplaats zetten waarbij ze alleen vooruit weg kunnen geen idee??

Normaal gesproken: lekker laten hangen en als je onderuit gaan dan leren ze het wel af. Maar dat is ook gevaarlijk, en jij zegt dat het een overgevoelige pony is, dus dan zal ik het al helemaal niet doen!

succes ermee!!