merrie veulentje bij hengsten veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_orpha

merrie veulentje bij hengsten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:30

hallo,

ik heb eens een vraagje mijn veulentje(merrie veulen 7maand) loopt nu samen met andere 2veulens (hengstjes van bijna 8 en 10maand).
maar nu is mijn vraag : tot hoelang kunnen ze bij mn merrietje lopen?die persoon weet nog niet of ze hun veulen, hengst willen laten of niet. de andere mensen zijn van plan om hem te laten castreren.
ik wil het zekerste voor het onzekerste te nemen en geen ongelukjes hebben. er lopen nog andere paarden ook bij maar van oudere leeftijd maar het is leuker om bij wat leeftijds genootjes te zijn...

in begin was ze het 1nige veulentje op de manege en er zijn er nu 2bijgekomen. de eigennaars hebben het liefst dat hij word gecastreert.maar het blijft nogaltijd de keuze van de eigenaar.

ik heb hoord dat ze rond hun 1.5jaar vruchtbaar worden.

ikke

Re: merrie veulentje bij hengsten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:30

Een jaarlingmerrie KAN drachtig worden en hengstjes kunnen vanaf 6-7mnd een ander veulentje verwekken.........

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:11

..maak van die anderhalf jaar maar minstens een jaar Knipoog
Ik ken een hengst die bijwijze van proef met zijn 1 jarige leeftijd al een drachtigheid heeft veroorzaakt..en heb het vaker gelezen hier op bokt.
Veel succes Lachen Gezellige boel, allemaal veulies bij elkaar, mooi uitzicht Lachen

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:56

ik heb nog 2 veulens een hengst en een merrie bij elkaar staan.Beide 2 jaar. Zodra dat je merkt dat de hengst de merrie wil gaan dekken castreer je de hengst of haal je ze uit elkaar.

lisa_orpha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:10

aa ok,bedankt voor julie raad Lachen

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:55

Ligt ook wel aan het dierzelf denk ik,
Mijn ex-hengst (tot 2 dagen geleden hengst) heeft al die tijd bij het merrie veulen gestaan en nooit de drang gehad!.

Ik zou het per hengst aankijken wat ze doen! maar hou het goed in de gaten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:51

een hengst kan als jaarling al dekrijp zijn.

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:15

Ik heb mijn 10 maanden oude merrie ook bij een 2,5 jaar oude hengst staan, dit gaat goed. Meestal is het zo dat als ze hengstig zijn dat ze het toelaten anders schoppen ze de hengst er echt wel vanaf. En ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit zo'n makkelijke hengst tussen merrie's heb zien staan. Hij probeert het niet eens! Suc-6 met je merrie ;)

akash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:14

oude hengst staan, dit gaat goed. Meestal is het zo dat als ze hengstig zijn dat ze het toelaten anders schoppen ze de hengst er echt wel vanaf. En ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit zo'n makkelijke hengst tussen merrie's heb zien staan.

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:09

Afgelopen zomer is een merrie van stal samen met een hengst en een ruin de hele zomer naar een wei geweest. De merrie was 1 jaar en het hengstje ook, niks gebeurt. Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en niet te lang wachten.