invloed van het weer bij het werken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Acilon

invloed van het weer bij het werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 17:35

Hallo,

nu met deze onnoemelijke koude vroeg ik me af hoe jullie beweging en werk aanpassen voor jullie paard.

stappen jullie langer in, of ga je net sneller draven on opwarmingsoefeningen doen, met of zonder deken, rijden jullie buiten of enkel binnen in de koude, waarom?

merk je meer last van stramme gewrichten bij deze koude, of andere opvallende dingen(meer last van artrose,...)

ik ben erg benieuwt wat jullie ondervinden, hoe het weer (warmte, koude, vochtigheid) invoed heeft op jullie paarden.

Sleeper

Re: invloed van het weer bij het werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:46

Ik merk dat mn paard veel stijver is door de kou. Ik stap zo'n 20 min in (maar eerlijk gezegd deed ik dat al) Als er een koude wind waait stap ik in en uit met zweetdeken. Ze is al iets ouder dus ook 20 min uitstappen is geen overbodige luxe. Ik ben wel bewuster met in en uit stappen bezig. Hou me horloge erbij Bloos En langer bezig met het losrijden van de spieren/rug. Ze is vlotter dan normaal, maar geen weg springer dus dat scheelt. Ik heb voor het rijden liever deze kou dan warmte

Vraagt jouw paard andere dingen dan als het minder koud is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:19

BEH-->SV

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:29

Ik rijd zowiezo in de binnenbak nu, onze buitenbak is bevroren helaas. Instappen (ca. 5 a 10 minuten) met uitrijdeken om (mijn paard is geschoren, dit even ter extra info), dan ga ik meestal even 5 minuten linksom en 5 minuten rechtsom draven aan een los teugeltje. Daarna gaat de uitrijdeken af en pak ik hem wat meer op. Ik rijd over het algemeen bij deze kou iets korter dan normaal en stap uit met zijn uitrijdeken weer om.
Ik merk wel dat mijn paard iets stijver is dan anders, nu het zo koud is. Maar dat verbetert in zijn geval snel als ik hem even lekker op zijn eigen benen laat ingalopperen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:58

Ik stap meestal vrij kort in met kou. Als hij namelijk stapt ziet hij sneller spoken, en bouwt hij wat spanning op waardoor hij juist stijf kan gaan lopen. Met kou en zeker ook met wind rijd ik daarom liever in de binnenbak omdat hij dan ook sneller ontspannen gaat lopen. Het is niet zo dat hij echt schrikkerig is, maar door de kou en wind op zijn spieren gaat hij gewoon niet lekker lopen en zet hij zijn rug wat vast. Omdat hij kissing spines heeft wil ik juist dat hij zo snel mogelijk lekker los over de rug gaat lopen, en dat lukt sneller als we in de binnenbak rijden in deze tijd van het jaar. Na 5 minuutjes stappen draaf ik aan maar laat hem zeker de eerste 10 minuten nog vw nw lopen. Na het draven gaat het fleecedekentje eraf (paard is geschoren) en pakken we een galopje mee. Hierna is hij meestal lekker los en kunnen we verder aan het werk.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:25

Momenteel voordat ik mijn paard meeneem langs de weg stap ik langer en houd ik het wat simpel ivm gladde wegen.....in de wei kan hij zelf zijn gang gaan.
Verder doe ik weinigs extra's.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:46

Ik rijd op een ongeschoren paard, in de binnenbak. Probeer snel te gaan draven, anders krijgt hij het alleen maar koud. Hij mag wel even een uitrijdeken op. Heb afgelopen 2 weken gewoon een uur met uitrijdeken gereden. Ik weet niet of het erg is, maar het was wel erg koud :P. Ik rij niet heel intensief, maar wel dat hij zijn energie ff kwijt is.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:39

Ik kon helemaal niet rijden met de vorst |o, omdat onze club alleen buitenterrein heeft. Daar rijd ik altijd óf een paar huizen verder vanaf de stal. Die mensen daar hebben ook een buitenbak.
De wedstrijd ging afgelopen zaterdag wel door en dan merk je dat je paard toch wel stijver is dan normaal. Zonder te oefenen is het natuurlijk geen goede wedstrijd (maar toch nog een winstpunt haha).
Toen ik een buitenritje maakte over de weg (geasfalteerd), was ze bijna niet te houden. Levensgevaarlijk, dus dat doe ik niet
nog een keer. Als ik rijd met de kou van de afgelopen tijd, rijd ik gewoon zonder deken hoor. Instappen en uitstappen ook zonder deken. Mijn Fries heeft nog behoorlijk wat haar - ondanks de deken die ze heeft - en dat kan prima zo.

Vandaag voor het eerst na de wedstrijd van zaterdag weer buiten gereden. Ik hoop niet dat het weer gaat vriezen!!
De mensen die beschikking hebben over een binnenbak mogen zichzelf gelukkig prijzen :o .