indoor of outdoor....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delfa

indoor of outdoor....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:36

nou het zit zo:

mijn pony is niet gewent aan binnenbakken, sterker nog ze heeft nog nooit een gezien...
nu is ze best een heet hoofdje bij onbekende dingen.
ook heeft ze nog nooit wedstrijden gereden, zal ik dan starten indoor of outdoor?
of zou het niet zo veel uitmaken.
eigenlijk denk ik zelf dat ze der snel genoeg aan zal wennen..

Queelens

Re: indoor of outdoor....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:05

als je nog nooit eerder wedstrijd hebt gereden.
Ik zou wachten tot het outdoor seizoen
Dan kan je paard in 1e instantie aan alles eromheen wennen.

RMistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:07

Ik zou dan outdoor starten. Vanwege het feit dat ze het nog niet kent en je outdoor vaak ietsje meer de ruimte hebt op losrijterrein.
Als je gaat springen, zou ik dat zeker doen. Binnen staat alles veeeel dichter bij elkaar en word de spanning heel groot bij sommige paarden. En dan word het vaak nog versierd waar ze ook van onder de indruk kunnen zijn.
Je kan ook een heeel klein wedstrijdje opzoeken, maar nog lijkt het me beter om outdoor te starten.

Succes!

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:23

Lijkt mij ook beter om outdoor te starten. Maar is het geen idee om een keer een les ofzo bij iemand te volgen die een binnenbak heeft? Dan heeft je paard er in ieder geval al een gezien voordat ze op wedstrijd moet..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:12

Gewoon een paar keer naar een binnenbak gaan om je pony te laten wennen. Als dat goed lukt kun je ook indoor gaan starten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:16

Als je normaal buiten traint is het makkelijker om ook buiten te starten maar op den duur zul je toch ook eens binnen moeten gaan rijden, of wil je enkel de buitenseizoenen rijden?
Een voordeel van de buitenconcoursen is ook dat parcoursen (bij springen dus) ruimer opgezet zijn en je dus meer ruimte hebt tussen de hindernissen, daarnaast staan er bij de binnenconcoursen vaak meer 'enge' dingen in de bak.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:22

indoor kun je je pony wel wat makkenlijker overtuigen,als ie iets eng vind,in de binnenbak kunnen ze geen kant op,als je naar de hindenis toe rijd is hij net wat meer ingesloten tussen bakrand en andere hindernissen,buiten zijn ze wat minder opgesloten.en enge hekjes heb je buiten ook,je kunt beter meteen gewoon alles proberen te springen,dat heeft hij meteen alles gezien,anders springt ie straks alles en gaat ie kinderachtig doen op een hekje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:30

? Ik zie de logica in je bericht niet zo.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:35

Scum schreef:
Gewoon een paar keer naar een binnenbak gaan om je pony te laten wennen. Als dat goed lukt kun je ook indoor gaan starten.

Hier ga ik in mee.

Ik start mijn paard alleen tijdens de outdoorconcoursen, omdat mijn paard altijd volledig door draait tijdens de indoorconcoursen. Ook vindt hij het rijden in een binnenbak niks aan. Hij is altijd erg sloom en ik mis de enthousiasme. In de buitenbak en op buiten concoursen is hij erg vrolijk en gemotiveerd.
Laatst bijgewerkt door Helma_Amber op 07-01-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:50

anneliesdj schreef:
? Ik zie de logica in je bericht niet zo.

wat snap je niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:52

waarom zou hij kinderachtig doen op een hekje als je buiten gaat starten?

Mees1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:56

Er zijn best veel oefenparcouren of oefendressuurwedstrijden, ga gewoon een keer heen en kijk wat je paard doet.

Mijn paard is best rustig binnen, alleen is het inrijden soms best kramp. Maar daar hebben we allemaal last van.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:59

dat kan de pony gaan doen als je nooit enge dingen springt. ,dat gaat over het berichtje wat er boven staat,daar staat in dat je er binnen meer enge dingen staan dan buiten,als je je pony nooit enge dingen laat springen,en altijd maar gewone hindernisjes springt dan is een hekje ineens heel spannend om te springen,daarom kun je beter meteen de enge dingen ook springen,want buiten staan ook hekjes onder de hindernissen,dus kwa enge hindenissen moet je het niet laten om binnen te gaan springen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:11

Je zult hem toch rustig aan moeten laten wennen.
De hindernissen zijn buiten en binnen net zo eng maar binnenconcoursen zijn vaak royaal aangekleed met kerstversiering, sneeuwpoppen ed en dan heb je dus kans dat je pony veel om zich heen gaat kijken ipv oplet op wat ie moet springen.

Heb je dus een erg kijkerige pony dan kun je beter rustig aan beginnen met buitenconcoursen zodat hij daar ervaring op kan doen en ondertussen kun je hem laten wennen aan binnenbakken.
Maar zoals ik ook aangaf, hij zal het toch een keer moeten leren dus wen hem maar meteen aan binnenbakken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:18

buiten heb je tentjes, vlaggen,tuigpaarden!paraplu,honden sprinkussen,en hele enge tuinstoelen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:23

Volgens mij is TS nog helemaal niet van plan om te gaan springen. Ze moet volgens mij nog beginnen met starten en dat is dan meestal dressuur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:28

knooopje schreef:
buiten heb je tentjes, vlaggen,tuigpaarden!paraplu,honden sprinkussen,en hele enge tuinstoelen.

Dat is allemaal buiten de ring.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:42

anneliesdj schreef:
knooopje schreef:

Dat is allemaal buiten de ring.

euh..naast de ring vlaggen hangen aan de omheining en de flaggen op stok op de omheining,de tuigpaarden lopen over het hele terein,tuinstoelen staan aan de ring,hier staat er ook vaak een tuinhuisje in het parcours,en de parcourbouwers zitten zomers onder een party tent in de ring,en als het regent staan de mensen met de plu ook aan de ring,zat te kijken,vaak heb je ook meerdere losrijringen,dus overal scharrelen mensen met paarden over het terein.nee kwa kijken is het binnen mischien wel wat rustiger,het losrijden is binnen wel druk maar dat heb je buiten ook weer.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:30

Het hangt er nogal vanaf, want buiten is vaak alleen maar tussen de bordjes met de letters, dus je paard kan er dan uit vliegen, en binnen is alles natuurlijk wel dicht (behalve als je tussen hekjes moet rijden, en mensen hebben het hekje niet gesloten, of je moet tussen alleen hekjes in de hoek en nog bordjes met de letters) ik denk dat je dan het beste binnen kan starten ook al is je pony nog nooit in een binnenbak geweest, omdat hij dan zoiezo nergens heen kan vliegen behalve in de bak zelf, en dan maar de eerste paar keer niet zo'n goede punten, dat komt uiteindelijk vanzelf wel. want als je met een outdoor wedstrijd de baan uitvliegt, en je kan je paard niet houden.. wie weet wat er dan gebeurd!!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:41

Als je voor het eerst gaat starten, gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar indoor. Indoor wedstrijden zijn vaak rustigere wedstrijden met minder deelnemers ( waardoor je uiteindelijk maar met z'n 5en in een bak zit normaal gesproken en voor het losrijden in het outdoor seizoen wordt naar mijn ervaring, te weinig ruimte uitgetrokken voor het losrijden, waardoor je nog op elkaars lip rijdt ). Verder is de sfeer daar rustiger, je rijdt in vaak in een afgesloten bak, waar je geen invloeden hebt van buiten, dus ook geen last van andere paarden en je paard kan de baan niet uitvliegen. En het is op het inrijterrein iets minder verleidelijk voor een instructie/publiek om op het inrijterrein te gaan staan, waardoor ze grandioos in de weg lopen ( mensen die op het inrijterrein staan zijn mijn nummer 1 ergernis op wedstrijd )
Bij outdoor wedstrijden heb je toch vaak al een muziekinstallatie die over het terrein heen galt, tenten, vlaggetjes, veel meer paarden, witte hekjes en bordjes etc, daar moet je paard uiteraard ook aan wennen, maar het is toch wel handig als je eerst je paard iets meer bevesting hebt op vreemd terrein en weet wat je ongeveer te wachten staat. Daarbij, als je paard op een buitenwedstrijd flipt, dan sta je met een beetje pech, afhankelijk van waar de wedstrijd gehouden wordt, op de weg ( en ik heb regelmatig wedstrijden gereden waar het wedstrijd terrein grensde aan een toch wel redelijk drukke weg ), in het indoor seizoen zit je nog altijd in een afgesloten bak.

Olanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:57

gewoon indoor starten je pony kan wennen tijdens het inrijden op tijd naar de wedstrijd gaan zodat hij rustig kan wennen en zelf net doen alsof je thuis aan het rijden bent zodat je ontspannen bent en de pony geen spanning van jou doorkrijgt

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 12:20

Volgens mij is TS nog helemaal niet van plan om te gaan springen. Ze moet volgens mij nog beginnen met starten en dat is dan meestal dressuur.

>>>>

idd, ik moet nog starten en ga natuurlijk eerst dressuren, aangezien dat ook niet anders kan en ook om gewoon wedstrijdervaring op te doen.
dicht bij mij in de buurt is wel een binnenbak waar ik kan oefenen, dus dat ga ik dan gewoon een paar keer doen Knipoog
allemaal bedankt voor de reacties !

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:25

je woont in provincie groningen?
Er werd al gezegt dat oefendressuurwedstrijden iets zou kunnen zijn.
Er is bijv. in Winschoten op manege de dollard wel eens een oefendressuurwedstrijd op avond. Ik hoor er goede verhalen over. Of onderlinge wedstrijden kun je ook ergens proberen?
-> als je nml een keer zo'n oefenwedstrijd probeert weet je waar je aan toe bent!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:28

Eens moet de eerste keer zijn, dus als jij het gevoel hebt dat jullie er klaar voor zijn, zou ik je paard gewoon een keer binnen starten.
Zoek een locatie uit waarvan je weet dat het opzich rustig is. Je kunt zelfs vragen (als je wil starten) dat je als eerste mag starten. Dan is het lekker rustig met losrijden en heb je enkele minuten extra om de ring te verkennen.
En ook al gaat het de eerste keer niet zo fantastisch, zie het als een eerste kennismaking met de wedstrijden, en daar kan je paard alleen maar van leren. Succes!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:20

zou gewoon ook indoor gaan als het je eersye keer is ga dan outdoor.
want de stress van de eerste wedstrijd is voor jou en je pony hoog genoeg.
kijk of je een keer kan rijden op een manege met binnebak ofzo.
gewoon om haar te laten wenne dan weet je op wedstrijd gelijk hoe ze reageert.
die van mij reageerde eerste keer in een binnebak voor cooltjes alleen vond ze de spiegels zeer intressant Bloos