Wat te doen met je paard als... (je overlijdt)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Wat te doen met je paard als... (je overlijdt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 10:55

Heej bokkers..

Dit is niet zon leuk onderwerp, maar die moeten er ook zijn.
Ik heb van de week een heel serieus gesprek gehad met mijn vriend, wat te
doen mocht een van ons iets overkomen.. daar wil je eigenlijk niet aan denken,maar
het is verstandig dat toch te doen..
In principe hebben wij alles geregeld.. maar toen kwam het paard aan bod..

Hoe hebben jullie het geregeld.. wat word er met jullie paarden gedaan in het geval
dat je er niet meer zou zijn..
Mijn vriend heeft echt de ballen verstand van paarden. dus die geeft ook aan dat niet
te kunnen.
Ik zit er nu over te denken mijn moeder en zus te vragen voor hem te zorgen.

Moet je zoiets ook op papier zetten, of is een mondelinge afspraak genoeg..
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-01-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Sim

Re: Wat te doen met je paard als...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:00

Wij hebben eea op papier gezet, zeker mbt mijn paard omdat mijn hubbie daar idd geen verstand van heeft. Nu weet hij wat ik wil wat er met mijn paard gebeurt en ik weet zeker dat mijn hubbie dat ook na gaat komen.

Als jij je zus en moeder wilt vragen of ze voor je paard willen zorgen zou ik dat idd doen. Vertel ze wel precies wat het allemaal inhoudt en wat het kost om een paard te hebben. Misschien wíllen ze die verplichting niet aan en dat zitten zij met het paard "in hun maag" en doen ze 'm misschien alsnog weg.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:02

als mij iets overkomt gaan de paarden naar mijn ouders.
Zij zullen de juiste beslissing nemen omtrent de zorg voor hun, daar vertrouw ik ze in!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 11:05

@ simmie.. mijn moeder en zus hebben beiden genoeg ervaring met paarden.. moeder heeft zelf nog paarden gehad, en mijn zusje is soort van mijn verzorgster..

Urielle

Re: Wat te doen met je paard als... (je overlijdt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:17

Verkoop Lachen Ik heb een testamentkistje en daarin staat ook in wat ie moet vragen en waarmee ie accoord kan gaan Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:19

Ik heb daarover nog niks op papier staan maar heb mn vriend verzekerd dat hij dan naar zekere vriendin toe moet gaan. Misschien ook wel handig dat ik haar dat dan vertel haha.
*gaat gelijk PBtje versturen *

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:23

Als met mij iets gebeurd gaan mijn paarden naar mijn vriend, in de hoop dat hij ze dan bijhoudt Haha!

Als mijn vriend er echter niet voor kan zorgen heeft hij toestemming om Zyta te verkopen, maar Amore moet tot de laatste dag bij hem blijven!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:23

In principe naar mijn ouders/zus. Maar mochten die in hetzelfde vliegtuig ofzo zitten, dan zorgt mijn beste vriendin voor een mooi plekje. Twee mogen er never-nooit weg, en die houdt ze dan ook aan. De rest mag naar een lieve andere baas. Er is zelfs een bedrag van de 'erfenis' afgesproken wat dan naar haar zou gaan voor het onderhoud.

Het voelt wel goed om dat soort zaken op orde te hebben Ja.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:24

De paarden zijn van mijn opa. Dit is dus niet geregeld. Denk dat we ze moeten verkopen en hoop dat ik er dan zelf het geld voor heb.

De paarden van mijn vriendin gaan naar mij toe als ze overlijdt. Dit heeft ze vast laten leggen.
Aan mij is dan de beslissing of ik ze verkoop of niet.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:31

Mijn vriend heeft geen verstand van paarden dus dat zou niks worden....

Mocht ik overlijden zou mijn zus voor Niarda zorgen, die is immers van ons samen.
Roza zou naar mijn verzorgstertje gaan... (en haar moeder uiteraard, die ook een eigen paard heeft enzo)
Mochten mijn zus en ik idd in ehtzelfde vliegtuig o.i.d. zitten zoals Yinari zegt, dan zouden de mensen op stal een goed plekje voor Niarda zoeken, of zelf houden of een ander nieuw baasje voor haar zoeken...

Heb niets vast laten leggen maar weet diep in mijn hart dat het dan allemaal wel goed komt....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:36

ik moet over een tijdje samen met mijn vriend alles op papier gaan zetten, testament e.d. dus ook wat er met mijn paarden moet gebeuren. In eerste instantie doe ik ze dan naar mijn moeder. Maarja als die er straks niet is... wel moeilijk onderwerp.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:40

Dat ga ik binnenkort allemaal in een testament regelen, vind ik wel belangrijk.

In ieder geval Komt mijn bejaarde pony (als die dan nog leeft) bij mijn beste vriendin terecht, zij beslist verder over haar leven en/of dood als de tijd daar is, mijn jonge pony wordt uitsluitend verkocht aan een zeer goed tehuis in ervaren handen.

Ook voor mijn andere dieren is geregeld dat zij nooit naar een asiel mogen, mochten mijn vriend en ik bijvoorbeeld tegelijk komen te overlijden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:18

Mijn paard staat aan huis en ik heb in mijn testament vastgelegd dat het paard in eigendom naar mijn zus gaat.
Mijn man gaat ermee akkoord dat het paard bij mij thuis blijft staan. Mijn zus zal echter de verzorging volledig op zich nemen en de kosten zijn dan weer voor hen beiden, zoals het nu ook is (voor mij en mijn zus dan). Maar laten we hopen dat het nooit nodig gaat zijn Haha!

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:21

Ik denk dat hij dan word verkocht.
Eigenlijk nooit over gehad met mijn moeder, hoop ook niet dat het nodig is.
Maar als zij met 2 paarden zit is denk ook een beetje veel van het goede, dan kan je hem beter verkopen naar iemand die hem veel liefde en aandacht schenkt! Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:23

ik heb het nog niet vast gelegt, maar ik denk dat ze naar de plek gaan waar ik ook als vrijwilliger met paarden werk,
hun manier van paardenhouden sluit het meeste aan bij hun methode....
verkopen denk ik niet eigenlijk, of het moet al via dezelfde mensen gaan waar ik anders mijn paard zou willen hebben
en ik hoop ook nooit dat het nodig is!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:31

Mijn hubsel weet wat de voorkant van het paard is als ze een halster aan heeft.... Clown Tong uitsteken

Dus als er wat met mij gebeurt belt hij haar fokker op, het is eigen fok en zelfs nu na een paar jaar heb ik nog steeds een leuk contact met hem. Dan gaat ze door hem verkocht worden en dan weet ik ook zeker dat ze goed terecht gaat komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:22

Citaat:
Als mijn vriend er echter niet voor kan zorgen heeft hij toestemming om Zyta te verkopen, maar Amore moet tot de laatste dag bij hem blijven!

wat moet er met je dieren gebeuren bij jouw overlijden is inderdaad een moeilijk iets, wat ik echter nooit zou doen is eisen van een vriend/partner dat het paard tot zn dood bij hem/haar moet blijven, dat is behoorlijk egoìstisch vind ik.
Diegene kan niet overzien hoeveel kosten het paard nog krijgt en of het dier wel gezond blijft, je zadelt ze dan wel op met een flinke kostenpost omdat jij je paard niet kwijt wilt. Je hebt er niks meer aan of over te zeggen na je dood, zo simpel is het.
Het enige wat je kan doen is vragen of ze het zo willen doen maar je moet het ze niet kwalijk nemen als ze het niet willen, het is nogal een verantwoording.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:26

Ik heb het ook niet vast gelegt, maar in principe weten mijn ouders wel dat Kayunta weer terug gaat naar de vorige eigenaar en Ponito gaat naar _Karlijn op bokt. En Branko.... tsja daar ben ik nog niet over uit.... die moet maar tegelijk dood als mij Bloos

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:28

Breghje schreef:
Mijn hubsel weet wat de voorkant van het paard is als ze een halster aan heeft.... Clown Tong uitsteken

He ik heb er ook zo een. Hij zegt ook altijd dat als mij wat overkomt Ocho verkocht zal worden. Ik heb uitgelegd wie dat voor hem moet gaan doen zodat onze Otch een goed nieuw adres zal krijgen.
Hmm misschien moet ik dat toch eens gaan opschrijven ergens....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:29

mijn paard gaat dan naar een vriendin van mij. ze weet dit ook. ouders weten wel wat ervan maar niet genoeg. en vriendin wel en ook haar omgang met paarden staat me wel aan.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:37

Ik ga een overlijdensrisco verzekering afsluiten op het moment van overlijden komt er dan geld vrij voor de nabestaande, dit is in mijn geval niet voor de begravenis dat doen sommige mensen ook nog weleens, maar hier heb ik mijn uitvaartverzekering voor!

In eerste instantie zal mijn man daardoor financieel niet gelijk mn paardje weg hoeven doen.
Hij kan dan overleggen met mijn schoonzus & broer of mijn nichtje Noah mag en dan gaat er een deel geld mee voor de verzorging & als dat niet kan is er dezelfde vraag voor mijn vriendin! Wel met de afspraak/contract dat het paard niet verkocht mag worden zonder overleg met mijn man.

Kan bovenstaande niet dan helpen 2 vriendinnen mijn man met het verkopen van Noah.

Gelukkig weet mn man wel hoe die Noah moet verzorgen dat zal het probleem niet zijn!

Dit bekijk ik ieder jaar opnieuw, incl mijn uitvaartwensen!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:43

heb t er net ff overgehad met mn vader, die zegt meteen: ik zal vragen of de oude eigenaren hem terug willen(die hadden en hebben t nog steeds moeilijk met verkoop) en anders zou mijn pa vragen of een vriendin van mij hem of een goed tehuis wil bieden, of ervoor zorgen dat ie bij iemand anders terecht kan.
het is idd iets waar je liever niet aan denkt, maar vind het ergens wel fijn dat je t geregeld hebt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:43

Mijn paard zou naar mijn tante, nichtjes en neefje gaan. Die rijden ook al jaren, zouden prima met haar om kunnen gaan, en er is plaats op een fjordenmanege waar ze perfect bij de rest in het land zou kunnen lopen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:52

mijn vriendinnen weten wat te doen...die gaan haar samen met vriendlief terug naar de veluwe brengen, nou ja iig krijgt ze vervroegd pensioen en wordt er een natuurgebied gezocht of plek waar ze alleen nog maar heerlijk paard kan zijn. (mijn dood zou haar nog beter uitkomen als ik zo bedenk). Mocht ik wat ouder doodgaan, dan mogen de kids beslissen of ze haar willen rijden, zo niet dan gaat ze alsnog de weide op. een ding staat vast, verkopen iig nooit!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:49

Mijn huidige paard gaat naar de slacht als mij wat overkomt.
En voordat ik nu heel bokt over me heenkrijg:

Paard is ni bijna 21, heeft speciaal beslag omdat hij nogal wat mankeert. Hij heeft o.a. een gekanteld hoefbeen tgv bevangenheid, een hoornzuil RV die nu rustig is, een pees gescheurd gehad LV, een gat in het sesambeen RA en een verleden waardoor hij een gebruiksaanwijzing heeft.Niet iedereen rijdt er zo mee weg.

Met de nodige supplementen, een super DA en een super hoefsmid houden we hem aan de praat. Met name omdat ze hem al ruim 13 jaar kennen.

Ik rij nu recreatief met hem maar heb hem altijd uitgebracht op western-shows met name in de Reining en ook andere onderdelen.Ook de enurance deed hij goed.
Moet ik nu als ik er niet meer ben dat dier met al zijn gebreken nog gaan verkopen??? Hij is niks meer waard, tgv de bevangenheid loopt hij niet meer in de wei en het is geen paard om "op pensioen" te zetten.

Hij heeft een mooie leeftijd bereikt, veel voor me gedaan dus als mij nu wat zou gebeuren dan gaat hij gewoon weg.
Mijn ouders hebben er geen verstand van, en vrienden kennen hem goed genoeg om hem niet te willen rijden (hihi)