16 graden vriezen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

16 graden vriezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:18

Hallo,

ik hoorde net dat het vannacht 16 graden gaat vriezen. Nu is deze temperatuur volgens mij voor het laatst in de oorlog geweest, dus ik vraag me af wat ik moet doen met mijn paard.
Het is een volbloed arabier, zij staat in een buitenstal midden in een rij van 6 stallen. Zij is vijf jaar oud, en heeft nog nooit een deken op gehad bij alle weersomstandigheden. Het is een winterhard paard, en ze heeft een dik berenvachtje. Ze gaat iedere dag naar buiten, ook bij sneeuw. Koud heeft ze het tot nu toe nog niet gehad.

Wat denken jullie? Moet ik er nu voor vannacht wel iets op leggen of redt zij het wel? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens goede dekens heb, want ik gebruik ze toch niet... Een fleecedekentje heb ik wel...

Elise_K

Re: 16 graden vriezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:20

een fleece deken lijkt me buiten geen goed idee! Daar komt dauw op, en dat bevriest! Kan je niet van iemand iets van een niet al te dikke deken lenen? 100 gr. of zo?
Ik weet niet hoe open je stal is, maar misschien gaat het wel, als ze het de vorige nachten ook heeft overleefd Knipoog

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:20

Als ze nu een lekkere berenvacht heeft is een deken niet nodig. Ze is het niet gewend.
Heb je misschien de mogelijkheid om de boven stal deur dicht te doen?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:22

Ik zou er niks op leggen. Een deken drukt de haren plat en dan kan ze zichzelf nog moeilijker warmhouden. Als ze een goede wintervacht heeft red ze zich wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:23

De stal is aan de onderkant dicht, verder zijn er alleen maar tralies. Ook aan de zijkanten, dus dichtdoen kan helaas niet.
Wat jij zegt over de fleecedeken, daar had ik nog niet over nagedacht. Heb geen verstand van dekens Knipoog
Afgelopen nachten heeft ze prima doorstaan. Verder is ze gewoon totaal geen dekens gewend.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:23

Ik zou inderdaad geen fleecedeken op doen. Je kunt inderdaad wel de deur dicht doen of anders nog een extra plak stro in de stal doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:24

Oke. Bedankt, dan laat ik het zo. Morgen wel op tijd op om te kijken hoe ze erbij staat. Extra stro kan wel. Ze heeft ook een potstal, dus geen koud beton onder zich.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:27

Gewoon zo laten, je paard kan meer hebben dan je denkt Knipoog Het zijn geen mietjes zoals wij mensen Haha!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:27

Mijn mini's heb ik wel ingepakt voor vannacht. Ze hebben ook een erg dikke vacht, maar dit zijn temperaturen die ze toch niet gewend zijn!
Ze staan ook binnen in een stal met de bovendeuren dicht en alleen tralies aan de voorkant Knipoog

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:33

haha zolang is het niet geleden dat het z0 koud was. Denk 10 jaar ofzo. Mijn paarden krijgen niets extra op. Wel doe ik mijn stallen nu helemaal afsluiten zodat het wel iets beschutter is voor hun.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:35

mijne staan gewoon buiten, zonder deken
zijn ze wel gewend hoor, geen dkene opleggen als paard geen deken gewend is
en al helemaal niet als die al een dikke vacht heeft en binnen staat

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:46

Een jaar of 4 geleden was het een keer -20, en dat hebben de paarden ook overleefd Knipoog . Gewoon wat extra hooi of kuil zodat ze hun eigen kacheltje goed op gang kunnen houden.

_Bianca___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:32

Als ze een lekker dik wintervachtje heeft dan zou ik het ook zo laten. Mijne staat buiten zonder deken Knipoog

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:36

nee zo veel graadje onder nul was t niet in de oorlog:P
toen me zus geboren werd was t -20..
en das niet zo erg lang geleden Tong uitsteken
Maar t is wel godse koud
Vind het niet erg even die kleine vliegjes en beestje weg in de zomer.
Maar voor de rest van alles ..Mag t van mij weer lente worden Lachen

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:40

hier geen arabiertjes maar Tink en Shet, hebben het enormmm naar hun zin buiten, het lijkt wel of ze met dit weer helemaal gaan leven (?) hihi, ze springen en doen in de wei als ik eraan kom en zijn vrolijk en lekker aan het rommelen in de wei. Ze hebben geen inloop of schuilstal in de wei en de wind giert om hun oren. Het meest komische is de Shet, die heeft ijspegels onder zijn kaak hangen Clown . Hun vacht staat ook niet overeind. Paarden zijn sterk die je lekker natuurlijk houdt. Met de zomer hebben ze het ellendig merk ik, met dit weer weer fantastisch. Ze hebben net lekker een bak slobber op en weer een enorme bult hooi gekregen, die kacheltjes lopen wel.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:45

ik zou geen deken opleggen al ie dat niet gewend is

miss kun je iets voor de trailies maken tegen de wind/kou?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:39

Ik zou geen deken opdoen omdat ie het niet gewend is en je geen goede dekens hebt.
Fleece is niet verstandig.
Zorg lekker voor een pak stro en voldoende ruwvoer.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:46

idhuna schreef:
ik zou geen deken opleggen al ie dat niet gewend is

miss kun je iets voor de trailies maken tegen de wind/kou?

Dit dacht ik nou ook.
Al zul je er nu niets meer aan kunnen doen als je het matteriaal niet hebt.
Ik zou een zijl (bouwzijl) aan de tralies knopen om het in iedergeval wind dicht te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:58

Nou ze heeft het overleefd hoor Knipoog
Nog even nagevraagd hoe ze er vanochtend vroeg bij stond, maar volgens de staleigenaar absoluut geen teken van kou. Vacht staat bij haar inderdaad ook niet eens overeind.

Prima, weet ik dat ook weer Lachen