Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:06

hallo, ik ben maaike.
ik heb een verzorgpony en ik doe vaak join-ups.
ik geef dan aan met mijn lichaam waar ze naar toe moet lopen, en hoe hard, in een peddok of gewoon in de bak, alles lukt tot dat het onderdeel komt dat ik naar beneden kijk en stil sta, normaal lopen de meeste pony's gewoon naar je toe, maar zij niet!!!!
ze stopt direct met lopen en kijkt je diep in je ogen, maar verzet geen stap!!
hoe komt dit??? wie wil me helpen???

groetjes, maaike

Carolienn_

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:09

ik doe zo afentoe ook weleens een join up en heb ook een
clinic bij Annemarie van Troon gedaan. Knipoog
maar jij zegt dat ze je diep in je ogen aan kijkt.
maar mij is geleerd dat je je moet omdraaien met je rug
naar je pony/paard toe hoofd naar beneden,handen bij je en dan wachten.
Als de pony dan niet niet komt,
met grote bogen om je pony heen lopen
nog steed met je hoofd naar de grond toe
en uiteindelijk komen ze naar je toe dan als het goed is.
Als ze dan nog niet komt. Join Up opnieuw doen.

Hoop dat het een beetje duidelijk overkomt! Lachen
veel succes!
Laatst bijgewerkt door Carolienn_ op 05-01-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:10

Een join up is niet iets dat je zomaar even doet zonder reden. Waarom doe je dit eigenlijk met je verzorgpony?

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:11

stop alsjeblieft sowieso met die join ups! je weet duidelijk niet waar je mee bezig bent. (of wel?)
je zegt dat de pony je diep in de ogen kijkt, jij kijkt dus ook de pony diep in de ogen tijdens je join up, op een heel verkeerd moment als ik het zo lees!
waarom doe je eigenlijk vaak join ups? is het nodig? is de pony heel dominant ofzo? en dan nog, heel vaak is niet goed...
ik zal later anders nog wel hier een keer een verhaaltje voor je neerzetten, of anders pb ik je nog wel. (ik moet nu eten Tong uitsteken)
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:12

En waarom doe je dit vaak? Het heeft totaal geen zin om een join-up uit te voeren als je a. duidelijk niet weet hoe het werkt en b. het ook nog eens niet lukt....

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:14

Jeanine84 schreef:
Een join up is niet iets dat je zomaar even doet zonder reden. Waarom doe je dit eigenlijk met je verzorgpony?

door haar mij te laten zien als leider, en het is goed voor de bant met je pony/paard.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:14

ben het trouwens wel eens met de bovenstaande reactie's! Knipoog

en oja vergeten: als jij een pony diep in de ogen kijkt betekent het dat hij weg moet gaan.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:16

Melissaaaaa schreef:
stop alsjeblieft sowieso met die join ups! je weet duidelijk niet waar je mee bezig bent. (of wel?)
je zegt dat de pony je diep in de ogen kijkt, jij kijkt dus ook de pony diep in de ogen tijdens je join up, op een heel verkeerd moment als ik het zo lees!
waarom doe je eigenlijk vaak join ups? is het nodig? is de pony heel dominant ofzo? en dan nog, heel vaak is niet goed...
ik zal later anders nog wel hier een keer een verhaaltje voor je neerzetten, of anders pb ik je nog wel. (ik moet nu eten Tong uitsteken)
Knipoog

ik weet heel goed waar ik mee bezig ben, k heb er veel over gelezen.
ik kijk haar niet diep in de ogen tijdens de join-up, ik kijk naar haar romp.
ik doe ong. 1 keer in e week een join up of 1 keer in de 2 weken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:17

Een join up is geen spelletje. Deze wordt vaak gedaan als er geen andere, makkelijkere middelen zijn om een respectabele band van je paard te kunnen verwachten, mocht deze zodanig erg zijn dat er niets aan vast te knopen is. Ik zou dus lekker gaan grondwerken met je verzorgpony, weet je wat dat is? Er zijn best leuke boeken te koop in de winkel, en ik raad je aan om eens te googlen. Misschien vind je het ook leuk om met een clickertraining te beginnen, informatie daarover is ook op bokt en op google te vinden. Met grondwerk kun je je verzorgpony leuke dingen aanleren zoals meelopen zonder lijnen, stoppen als jij dat wilt, rondjes draaien en kusjes geven. Is dat niet veel leuker dan zo'n join up?! Met zulke dingen behoor je niet te spelen, dat moet je aan mensen overlaten die weten waar ze mee bezig zijn. Er kan veel beschadigd raken als je er niet zorgvuldig mee om kunt gaan. Ik hoop dat je dat in je achterhoofd houd als je weer zoiets wilt gaan doen en het lijkt te mislukken.

Dat je veel over een join up hebt gelezen heeft verder geen werking op jouw kunnen hiervan. Wees alsjeblieft niet eigenwijs, ga gewoon iets anders leuks doen met deze pony en verpest het niet op zo'n manier!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:17

suleilitha schreef:
En waarom doe je dit vaak? Het heeft totaal geen zin om een join-up uit te voeren als je a. duidelijk niet weet hoe het werkt en b. het ook nog eens niet lukt....

ik weet wel hoe een join up moet uitvoeren, ik heb er over gelezen, bij andere pony's lukt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:19

Er zijn meer wegen om je paard te leren dat jij de baas bent, daar heb je geen join up voor nodig.

Verder leer je dit niet uit boekjes, doodeng wat je aan het doen bent en bovendien, als je vindt dat dit eens per week nodig is, ben je helemaal de weg goed kwijt!!! En kijk maar uit dat je vandaag of morgen niet een trap van de pony in kwestie krijgt.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:19

Ik denk dat jij het hele join up gebeuren dus niet begrijpt. Dit is een middel, die je kunt gebruiken nadat je andere middelen hebt geprobeerd zonder succes. Het kan werkzaam zijn, maar dan moet je niet als leek gaan beginnen omdat je er toevallig een paar keer over hebt gelezen.

Er bestaat zoiets als grondwerken, zoals ik net zei. Eventueel met clickertraining erbij. Je kan je pony zo alle gekke dingen aanleren die je maar wilt, maar dan wel op een fijnere manier voor jou en het paard.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:20

dat het bij andere paarden wel lukt zegt niets, mijn paarden lopen ook op een nette afstand achter me aan, 9 vd 10 paarden doet dat spontaan al volgens mij
en ik heb nog nooit een join-up met ze gedaan....
en als je erover gelezen hebt zegt nog niet zo veel, als ik gelezen heb hoe ik iets moet doen kan ik het ook niet....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:23

maikedewit...je hebt het niet helemaal goed begrepen ben ik bang. Een join up doe je als het paard geen ontzag voor je heeft en dus eigenlijk "stout" is. Dan heeft het ook alleen maar zin als het direkt lukt en niet, zoals ik begrijp uit jou verhaal, je het meerdere keren moet doen en het paard dan nog "stout" is.
Dan doet het meer kwaad dan goed n.l en zal het paard zichzelf alleen steeds hoger boven jou plaatsen.

mvs

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:24

ik heb ook een cursus bij annemarie gevolgd.. zei vertelde me ook dat ee join up soms helemaal niet nodig is bij een paard en dat zij het hoogsten 3 of 4 uitvoert bij een paard 1x in de week of 1x in de twee weken is dus veel te vaak!

ga liever spelletjes van parelli doen of andere dingen...joinu up is inderdaad geen spelletje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:25

En ga anders gewoon longeren, rijden of weet ik wat.... echt, dit kan op een catastrofe uitlopen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:28

Mijn paard komt nooit. Ze wordt graag uit de wei gehaald, maar zal nooit naar je toelopen. Ze staat rustig 10 minuten naar me te kijken als ik haar ga halen en zal soms zelfs zachtjes hinneken, maar verzet geen poot. Ook met voer en een 'kom hier' commando gaat er geen knopje om, terwijl dat aan de longe goed gaat. Op elk ander commando reageert ze weer wel als ze losloopt (halt, stap draf etc) Ze begrijpt het komen gewoon niet of ze is te onderdanig dat ze niet op haar 'meerdere' wil aflopen, ze is namelijk echt minimaal in de rangorde op stal.
Een join up is dan ook wel het allerlaatste wat ik zou kiezen im zo'n geval, geeft naar mijn gevoel alleen maar ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:30

Zo'n leipo heb ik hier ook Sizzle, die komt ook niet als ik dat wil dus ga ik wel naar haar toe......

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:33

Stoppen met je join ups!!
Je doet het veel te vaak. Bij een normaal paard mag je maar 4 join ups doen in HEEL zijn leven! en bij echt een probleempaard max. 12 x...
Een join up is mentaal heel zwaar voor een paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:36

_mona_ schreef:
Stoppen met je join ups!!
Je doet het veel te vaak. Bij een normaal paard mag je maar 4 join ups doen in HEEL zijn leven! en bij echt een probleempaard max. 12 x...
Een join up is mentaal heel zwaar voor een paard...

Ach, ik vraag me af of ze wel weet of ze een échte join-up doet, of het dier gewoon een beetje loopt op te jutten, wat ik trouwens net zo onverstandig vindt.... but I rest my case.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:36

suleilitha schreef:
Zo'n leipo heb ik hier ook Sizzle, die komt ook niet als ik dat wil dus ga ik wel naar haar toe......

Ik begrijp het ook niet goed waarom. Soms is ze het helemaal zat buiten en staat sjaggo bij een hek te wachten. Kom ik bij het andere hek naar binnen (wat dichter bij stal is) blijft ze sjaggo staan wachten tot ik haar opgehaald heb en staat dan haast neurotisch te piepen dat ik op moet schieten Koe
Ze was ooit enorm getrapt tot op het bot in de wei. Ik zag het vanaf het terras gebeuren, ze stak haar kop omhoog om me te zoeken en zodra ze me in visier had bleef ze me strak aankijken todat ik de haast 10 minuten afstand had afgelegt naar de achterkant wei en wist vervolgens niet hoe snel ze naar stal moest komen (ik moest er echt aan hangen).
Ze is enorm lief, ontzettend gehoorzaam en hangt veel aan me. Ik begrijp dus echt niet waarom ze niet komt, er moet wel gewoon een knopje missen in dat brein. Gestoord

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:38

LadyElmira schreef:
Een join up is geen spelletje. Deze wordt vaak gedaan als er geen andere, makkelijkere middelen zijn om een respectabele band van je paard te kunnen verwachten, mocht deze zodanig erg zijn dat er niets aan vast te knopen is. Ik zou dus lekker gaan grondwerken met je verzorgpony, weet je wat dat is? Er zijn best leuke boeken te koop in de winkel, en ik raad je aan om eens te googlen. Misschien vind je het ook leuk om met een clickertraining te beginnen, informatie daarover is ook op bokt en op google te vinden. Met grondwerk kun je je verzorgpony leuke dingen aanleren zoals meelopen zonder lijnen, stoppen als jij dat wilt, rondjes draaien en kusjes geven. Is dat niet veel leuker dan zo'n join up?! Met zulke dingen behoor je niet te spelen, dat moet je aan mensen overlaten die weten waar ze mee bezig zijn. Er kan veel beschadigd raken als je er niet zorgvuldig mee om kunt gaan. Ik hoop dat je dat in je achterhoofd houd als je weer zoiets wilt gaan doen en het lijkt te mislukken.

Dat je veel over een join up hebt gelezen heeft verder geen werking op jouw kunnen hiervan. Wees alsjeblieft niet eigenwijs, ga gewoon iets anders leuks doen met deze pony en verpest het niet op zo'n manier!

grondwerk lukt niet, dan loopt ze spontaan de andere kant op en doet het tegenovergestelde van wat ik wil, en ja!!!, ik geef de goede hulpen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:38

GUT!!!!!!!

echt......... waar zijn we nou in hemelsnaam mee bezig????

Ik wou dat mensen eens ophielden dingen na te doen die ze ergens ooit een keer gezien hebben.......

als een fietsend huppeldoosje haar paard wat achter de loodlijn heeft dan is het een wannabee anky en wordt ze met de grond gelijk gemaakt als zijnde de eerste de beste dierenbeul.............

maar iemand die joinups te pas en te onpas uitvoert, zonder overigens het gewenste resultaat....... en in mijn ogen dus een wannabe Monty is......... is allemaal OK

Meis, ga jij gewoon eens lekker bij de plaatselijke handelaar een maand of 3 a 4 werken.......... daar leer je een stuk meer van!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:41

ff beetje off topic
Ik heb zelf ook een cursus gedaan. Ik las hier ergens dat het paard het in 1x moet doen? Maar mijn paard was zo dominant dat hij bij de curus niet wou, pas na de 6e x zag hij mij als 'leider'. En waarom mag je het niet vaker doen? Ik doe het ook niet zo vaak, maar in het begin wel gedaan. Mijn paard probeert altijd weer omhoog te kruipen qua rangorde dus waarom zou ik het dan niet nog een x herhalen als het een goed effect heeft?

on topic
Als je je echt intereseerd in nh misschien kan je ergens een cursus volgen met je pony, dan kunnen ze precies zeggen wat jij anders kan doen, en hoe je paard reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:41

Verlegen typetje, of niet de slimste, kan beide Knipoog ik vraag me nooit lang af wat het hoe en waarom is, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan en loop ik wel even de wei in....

MaaikedeWit, gewoon braaf aan de hand mee laten lopen is ook een vorm van grondwerk. Hoe oud is het dier in kwestie en wat is er in het verleden mee gedaan, en wordt het geen tijd dat jij even ergens wat kennis gaat halen voor je verder gaat met wat je nu aan het doen bent? Ik bedoel het niet verkeerd maar als ik dit zo lees, zit je op het punt dat een ongeluk in een klein hoekje zit en daar wil ik je voor behoeden.
Verder ben ik er zeker van dat je de verkeerde hulpen geeft, je geeft zelf al aan dat het niet werkt, dus stop ermee voor er erge dingen gaan gebeuren.