Schudden met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:40

Mijn pony schudt vaak met haar hoofd op een bepaalde manier.
Ik ben al in de gaten aan het houden of ze het op bepaalde momenten doet, maar kan er nog niet echt een touw aan vastknopen. Ze doet het als ik op stal kom en haar niet meteen uit de stal haal, maar ook als ze los in de bak loopt of op het land, op momenten dat ik denk dat ze vrolijk is maar ook op momenten dat ze heel zenuwachtig is. Misschien gewoon een trekje als ze ongeduldig wordt? Ze doet het overigens niet met rijden of longeren, op een enkele keer na.

Wie herkent deze manier van hoofdschudden? Misschien is het niets om me druk over te maken maar ben toch benieuwd.
Op de volgende filmpjes is het goed te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=RIywSKErBQ4
http://www.youtube.com/watch?v=lH9ZZsvApas

ElCid

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:45

Gewoon een beetje joligheid/ frisheid lijkt me. Zolang ze het niet onder het zadel/ aan de longe doet en zichzelf niet uit evenwicht slingert is er niets aan de hand. Ik ken genoeg paarden die los met hun hoofd schudden, hoort ook een beetje bij het spelen wat ze dan doen, geen probleem.

Wel typisch Haflinger vind ik het eten uit de mesthoop, ze ziet er ook echt uit of ze honger heeft Knipoog Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:49

Ze is gewoon een beetje fris, mijn paard uit haar frisheid ook door af en toe met haar hoofd te zwaaien, anderen doen dit weer door een paar flinke bokken.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:23

Heei, leuk zeg. Ik wilde dit ook eens posten (ook met video)! Mijn minipaardje Dolly doet dit nl. ook regelmatig. Als ik door het raam kijk en haar observeer (staat samen met ander paardje), zie ik het haar eigenlijk zelden doen. Maar van zodra ik in de wei kom, doet ze het af en toe. Ook wanneer we gaan wandelen doet ze het altijd gedurende het eerste kwartiertje.
Ik vroeg me ook al af wat het betekende… Vingers aflikken

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:49

Ja, ik vraag me dat ook af!
Die van mij doet het als ze fris is, en een lekker sprintje wil gaan trekken. Maar ook als ik haar uit het weiland ga halen. Dan roep ik haar, en standaard komt ze dan naar het hek toe. En al komt ze in stap aanlopen, dat hoofd wordt soms driftig rondgeslingerd Clown.
Misschien enthousiasme?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:43

_Jennife_ dat doet mijn pony dus ook. Maar bijvoorbeeld ook als ik haar in de paddock zet met een andere pony en de andere pony haar "weg jaagt". Loopt ze ook hoofdschuddend weg..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:49

Dit is dominant/speels gedrag. Mijn paard doet het ook wel eens. Wat kan helpen is het op de grond wenden van de voorhand en het achterwaarts vragen met de hand op de neus. Verder kan het geen kwaad zolang ze dit niet doet als je te dichtbij staat: ik heb wel eens mensen KO zien gaan na zo'n kopstoot.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:51

ze doet het niet als ik met haar bezig ben gelukkig dus wat dat betreft is het ook geen probleem hoor, vroeg me alleen af of het iets betekend Lachen

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:15

onze ruin doet het ook,maar dan alleen in de wei,niet als hij aan het werk is.Wij noemen het ;de nekzwaai; .Hij deed het al toen hij nog hengst was,groetjes...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:17

Ik ken ook paarden die dit doen, even een stipje, ik volg mee.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:21

Haha mijn ponytje doet het ook altijd, als ze bv net in het weiland of de stal wordt gezet dat loopt ze even rond, en schudt ze een paar keer zo met haar hoofd.

Ook vaak als ie bv even vast moest staan en daarna weer los mag, alsof ie even wil laten zien dat ie nu weer lekker vrij is.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:01

Misschien last van beestjes?
Scheurtje in de schedel?
Of frisheid kan natuurlijk heel goed Lachen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:04

Alicia2u schreef:
Dit is dominant/speels gedrag. Mijn paard doet het ook wel eens. Wat kan helpen is het op de grond wenden van de voorhand en het achterwaarts vragen met de hand op de neus. Verder kan het geen kwaad zolang ze dit niet doet als je te dichtbij staat: ik heb wel eens mensen KO zien gaan na zo'n kopstoot.

als er een niet dominant is is het mijn paard wel. Clown
In de omgang doet ze het ook niet

Maar speelsheid zou inderdaad goed kunnen Haha!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:03

Mijn veulen doet dit ook, en ik laat de VA die volgende week toch komt, even een kijkje in haar oor nemen.
Dan weet ik zeker dat er niks inzit. (behalve dikke plukken haar:P)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:11

dit is geen headshaking hoor Haha!

dit is een uiting van ongeduld!.

paarden zwaaien hun hoofd op deze manier rond als ze wat ongeduldig zijn, dus ze willen graag rennen of ze willen een speelmaatje,of ze willen juist uit die bak en de wei in.
verzin het maar,maar dat is de reden waarom ze dan zo draaien met het hoofd.
kan ook zijn dat ze wat hongerig zijn,weet niet of er voldoende gevoerd word?

ik heb vroeger een aantal paarden verzorgd die het allemala deden wanneer het tijd was om uit de weide naar stal te gaan waar ze hun brokken kregen.
asl het te lang duurde gingen ze stuk voor stuk zo rond lopen zwaaien met het hoofd.

vertaal het maar als:
"toe nou, ik wil iets maar ik weet niet wat! "

echt headshake ziet er zo uit:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 7669778142
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 1929&hl=nl

pony in het filmpje is van mij zelf en dat is en echte shaker

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:28

ik heb wel eens vernomen dat als ze het tijdens het rijden doen, er een probleem in het gebit kan zitte, ( kiezen te lang oid) maar dat is in dit geval niet zo, het kan ook gewoon een trekje zijn, mijn paard loopt wel een te klappen met zn onder lip, ook iets van aandacht trekken, erg geinig om te zien,d at wel

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 08:37

ik denk dat het bij mijn pony toch iets van ongeduld ofzo is.. heb de laatste tijd goed in de gaten gehouden wanneer ze het deed, en dat zijn wel op momenten dat ze wat onrustig is, of even moet wachten ergens op. Gelukkig doet ze het dus niet als ik met haar bezig ben :)

sabientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:57

hallo,ik heb denk ik wel een goede tip voor je.mijn haflinger heeft dat ook heel erg lang gedaan onder het rijden vooral.ik heb gemerkt dat als ik haar wat meer laat werken en veel afleid tijdens een buitenrit bv dan doet ze het bijna niet.het is eigenlijk een beetje onrust bij ze en of verveling.een ander bit wil ook nog weleens helpen.succes!!!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:04

Als een paard zo'n ongeduldig gedrag vertoont, kan dit als iets abnormaals aanzien worden?

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:53

mij paard doet dat ook wel is als tie aant dollen is ofso

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:55

Ja idd, als ik met die van mij aan het spelen ben en rennen, of hij met andere paarden, doet hij het ook wel eens. Gewoon omdat hij het leuk vindt.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:58

ja, denk dat het inderdaad ook een beetje ongeduld is.
En ik denk niet dat het echt abnormaal is ofzo. Tja, het ziet er nogal maf uit :+
ze krijgt altijd een bakje muesli na het rijden, als ze op stal staat en ik heb alles opgeruimd dan krijgt ze haar muesli. Nou en in het begin toen ze dat doorkeeg kon het afzadelen niet snel genoeg gaan := ze ging als een gestoorde met dat hoofd zwaaien.
(en als ze zo achterlijk deed negeerde ik haar en ging op een zeer rustig tempo verder) En nu weet ze dat schudden uit ongeduld geen zin meer heeft.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:33

Ik volg dit even mee, want mijn pony doet dit ook, exact dezelfde beweging. Ze doet dit als ze los staat en aan het spelen is of opgejaagd wordt, maar soms ook onder het zadel. Ze doet het onder het zadel wanneer ze aangedreven wordt maar geen zin heeft om harder te gaan.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:36

Dus als ik dit goed lees is dit geen afwijking?

Zou het je belemmeren om een paardje te kopen die dit heeft??
Zo weet ik jullie mening hierop ook.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:45

niks aan de hand hoor mijn haflinger doet het ook die is gewoon ongeduldig en doet het ook als ze haar zin niet krijgt ze is 7 en rijd met haar L2 en heb nooit geen problemen gehad hoor!!!!