bang in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

bang in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 09:10

mijn pony is als de dood in het donker
nou maakt dat normaal niks uit,.want in het donker kan je beter dieren met rust laten.
alleen soms kom het een keertje voor dat ik wat later bij hem ben(en het net donker is dus) en als ik hem dan uit de wei moet halen,.. is ie als de dood

is hier een oplossing voor?

Mar_84

Re: bang in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:13

Heb je geen buitenlamp die je aan kan doen?Of iets van een bouwlamp aanzetten zodat hij iets kan zien?

Of in het donker met hem gaan lopen , een beetje oefenen in de wei.Zodat hij weet dat hij jou kan vertrouwen en het niet eng is.

xMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:52

Mar_84 schreef:
Heb je geen buitenlamp die je aan kan doen?Of iets van een bouwlamp aanzetten zodat hij iets kan zien?

Of in het donker met hem gaan lopen , een beetje oefenen in de wei.Zodat hij weet dat hij jou kan vertrouwen en het niet eng is.

Jaah je hebt gelijk, Best grappig dat paarden bijv.; ook dezelfde angsten hebben als mensen!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:58

Wat gebeurt er als de pony in het donker in de wei staat (zonder dat jij hem vast hebt)?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 01:35

lindake schreef:
Wat gebeurt er als de pony in het donker in de wei staat (zonder dat jij hem vast hebt)?

we hebben de lamp aanstaan dus erf is verlicht
als ie alleen in de wei staat is ie ook bang,..erg schrikachtig etc
raar,.want heeft ie nooit last van gehad,..is net voor oud en nioeuw begonnen.
is een afgelegen boerderij dus lopen ook geen mensen met vuurwerk of zo

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:29

laat zijn ogen eens nakijken, mogelijk is hij nachtblind? Ik wil geen paniek zaaien hoor, maar paarden zien normaal er goed in het donker, alleen de overgangen van donker naar licht, daar doen ze lnager over dan wij

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 10:38

joyfordogs schreef:
laat zijn ogen eens nakijken, mogelijk is hij nachtblind? Ik wil geen paniek zaaien hoor, maar paarden zien normaal er goed in het donker, alleen de overgangen van donker naar licht, daar doen ze lnager over dan wij

zal het idd eens laten checken,.hoewel ik het erg raar vind dat dit pas kort voor oud en nieuw is begonnen. net alsof ie ergens verschrikkelijk van is geschrokken snachts......

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:46

Is je pony niet nachtblind?
Pony van mijn zus ziet heel slecht in het donker. Dus automatisch erg schrikkerig.. Als wij ze 's avonds nog uit 't land moeten halen, lopen wij gewoon zachtjes mee en praten we veel met haar. Succes Knipoog

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:23

ja kan ook zeker komen doordat hij ergens van geschrokken is.
kan diverse oorzaken hebben dus.
Ik hoop voor je en voor hem, dat het snel weer beter gaat, bang zijn is niet leuk

MzPuraRaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:57

Nachtblindheid zou kunnen idd.

Of heeft ie misschien een nare ervaring gehad in het donker een x?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:00

MzPuraRaza schreef:
Nachtblindheid zou kunnen idd.

Of heeft ie misschien een nare ervaring gehad in het donker een x?

geen idee.
hij staat bij kennissen op het land,.en er was nooit iets aan de hand,.tot een paar dagen voor de jaarwisseling
normaal liet hij zich altijd pakken etc,..maar sinds die tijd is hij veranderd in een bange pony.
heb de eigenaars vd boerderij gevraagd of er iets was gebeurd,maar zij hebben niks gezien.
het lijkt mij dat als ie nachtblind was geweest,hij er altijd last van gehad zou moeten hebben toch?

sinds gister staat hij met onze andere pony samen in het land en nu gaat het al ietsjes beter,..maar nog steeds is het lastig

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:23

Inderdaad een merkwaardig probleem...
Ik weet ook niet of een pony op latere leeftijd nachtblind kan worden maar ik denk van wel. Ik ben benieuwd of het kan...

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:36

Paarden in het donker zijn vaak wat rustiger....

Als het op de 1 of andere dag heeft plaatsgevonden dan moet daar angst voor zijn. Daarin tegen kun je dit bevestigen door zijn ogen na te laten kijken....kan natuurlijk zo zijn dat hij last van zijn ogen heeft gekregen de afgelopen periode, wat hem nu onzeker maakt. Is dit niet zo dan kun je ervan uitgaan dat hij de schrik goed te pakken heeft gehad. Dan is het een kwestie van goed oefenen en laten zien dat jij hem begeleid en jij zeker bent van je zaak....hij zal zich dan moeten overgeven aan jou doorzetten en meegaan.

Jarno.

Laars87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:51

Voordat je weet wat er nu precies aan de hand is, zou ik een buitenlamp installeren. eentje met tijdschakelaar, zodat de lamp aangaat wanneer het donker word.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 15:09

Laars87 schreef:
Voordat je weet wat er nu precies aan de hand is, zou ik een buitenlamp installeren. eentje met tijdschakelaar, zodat de lamp aangaat wanneer het donker word.

dat kan dus niet,.want boerderij is niet van mij.
de wei is voor de ramen van hun,.. dus die zitten er niet op te wachten da het licht daar blijft branden.
zodra ze naar bed gaan doen ze het licht uit op het erf,.vandaar.
toch bedankt voor je tip

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:44

Ik zou niet weten wat het is, maar ik heb hetzelfde meegemaakt van de zomer. Over het algemeen beb ik overdag maar een paar keer wat later en werd het donker. Kreeg haar niet te pakken ging er gewoon van door. De volgende ochtend komt ze vrolijk naar je toe. Vertel mij maar wat het is. Ben er nog niet achter. Staat nu ook op stal. In mei weer naar buiten ga het wel weer proberen en kijken hoe het nu in de avond gaat............