de titel zegt het al ik ben nerveus of angstig met buitenritten.
even wat meer over mij: ik rijd ondertussen bijna 10 jaar op een manege, altijd eignelijk in ponylessen gereden en af en toe op een paard. de manege is op 5 minuten van het strand en duinen af, heb dus al aardig wat buitenritten door zowel strand en duinen gemaakt. tijdens deze buitenritten is er eigenlijk nooit iets echt fout gegaan ofzo, toch ben ik nooit echt een durfertje geweest ofzo, hield er ook nooit zo heel erg van totdat ik een bepaalde juf/instructrice kreeg, begon het leuk te vinden enz, maar bleef nerveus.(ondertussen is zijweg).
Tijdens de zomervakantie van 2008 ben ik op ponykamp geweest en tijdens de eerste buitenrit begon de pony van mijn vriendin te bokken (ja er was begeleiding) en viel ze eraf, pony ging er vandoor, ik zat op een knoert van een trekpaard en die ging er achteraan, niet te stoppen tot we bij stal terug waren.(gelukkig waren we nog geen 10 minuten van de manege).
sinds begin dit schooljaar heb ik een verzorgpaard/pony(net geen paard ofzo), mag er alles mee: longeren,rijden,springen en naar buiten. nu is dit laatste dus mijn probleem, de rest gaat allemaal geweldig, in de bak ken ik lezen en schrijven ongeveer met dr.
buiten is het volgens de eigenaresse dus ook een geweldig paard, schrikt (vrijwel) nooit is er nog nooit vandoor gegaan etc.
helaas zit ik dus met mijn eigen nerveusiteit, het begint al met het tempo dat ik niet gewend ben, buiten loopt ze zoiezo meer voorwaarts dan in de bak en dan de pony's van de manege die ik gewend ben, opzich zou je denken geen probleem maar ik word er op de een of andere manier al gespannen van, probeer meer in te houden en zij gaat dan iets tegenstribbelen, ik ben laatst met de eigenaar mee een buitenrit gaan maken, ieder de helft en daardoor heb ik door dat het normaal tempo is, ook klein galopje geprobeerd maar al snel had ik zoiets van oliebol dit gaat best wel hard en probeerde terug te halen, dit ging niet 1,2,3 maar wel gelukt, toen ik zei oef dat ging best snel zei de eigenaresse dat viel best mee toch?
ook als ik iets hoor ofzo schiet ik in de zenuwen:S
nu is mijn vraag hebben jullie tips hoe ik hier vanaf kan komen want ik zou best graag lekker buiten willen rijden met me verzorgpaardje maar mijn eigen nerveusiteit houd het dus tegen.
xxcarlijn
De topics die ik noemde, gingen over angst bij de paarden zelf en in deze over angst bij de ruiter.