Ze is super braaf in de omgang en zal niet bijten of slaan. Ze heeft wel een sterke eigen wil en als ze in haar hoofd heeft dat ze iets niet wil zal ze het ook echt niet doen. Ze weet gewoon dat ze sterker is dan ik. De meeste problemen heb ik met het trailer laden. Soms loopt ze er vrij makkelijk op (wel met twee lijnen) , maar als ze bedacht heeft dat ze het niet doet DOET ZE HET OOK ECHT NIET!
Ik heb zitten denken aan een cursus , maar het prbleem is dat ze niet bang is. Als ze er eenmaal op staat is het prima en gaat ze rustig staan eten. Ik moet ervoor zien te zorgen dat ze mij als leider ziet en me volgt.
Wie heeft hier ook ervaring mee en kan me wat tips geven?
tja lastig om zo wat aan te raden, ik zou in ieder geval niet zonder je erin te verdiepen een dullay halster omhangen (bedoel je niet dually?) Er zijn verschillende NH stromingen die je kunnen helpen om de leider positie in te nemen tegenover je paard. E.a vraagt wel tijd en leren van jou kant. Zelf ben ik op moment begonnen met parelli (hiervoor voest, hempfling en monty roberts bestudeerd)
aeolusnr1
Eigenlijk bestaat zoiets niet echt als een eigenwijs paard. Het paard probeert je uit, en als hij dat een leuk ding opleverd doet hij het meer, het is gewoon jouw taak om ervoor te zorgen dat jij als leider herkent wordt door je paard. Paarden voelen zich onzeker en doen dan soms ook rare dingen wanneer er geen echte leider is.
Ik ben het helemaal met aelusnr eens. Het heeft meer met leiderschap dan met eigenwijs of geen zin te maken. Mss is die cursus nog helemaal niet zo gek. Het kost een paar cent, maar je leert er ongetwijfeld zelf een heleboel van.
Ik denk ook niet dat het per definitie eigenwijsheid is. Eerder het uitproberen idd omdat er nogteveel onduidelijkheden zijn in de leider volger relatie.
Ik heb een merrieveulen van 18 maanden wat echt een droppie is en die als een hondje achter mij aanloopt..maar die ook veel plezier heeft in het testen van mij...ze weet dondersgoed dat ik de baas ben want ik hoef mijn stem maarte verheffen met een corrigerend nee en het is ook gewoon weer goed.
Het is een pittige dame met karakter. zolang ik consequent ben doet ze alles voor me maar laat ik 1 steekje vallen zal ik mijn rol als leider weer opneiuw bij haar moeten bevestigen. ze is erg intelligent en weet dondersgoed waar mijn grenzen liggen. Natuurlijk is ze nog erg jong en mag het speelse nog allemaal maar een steigerend veulen van bijna 150 aan een halstertouw bij het naar de wei brengen kan echt niet. Natuurlijk is ze jolig en weet ze zo mag ik lekker rennen met mijn vriendjes...maar gedragen zal ze zich als ik met haar loop. Vaak als ze het doet laat ik haar wat extra oefeningen doen om haaraandacht op te pikken..ho, achterwaarts, wijken opzij..en als ik haar aandacht dan weer heb loop ik verder met haar.
Consequent zijn is heel belangrijk. Knuffelig pennygedrag heeft bij dit soort karakterpaarden een averechts effect. Ook ik was van de knuffel knuffel toen ze een stuk kleiner was maar ondertussen liep ze over me heen. Nu is het al een echt paardje van bijna 150 waarvan ik dus niet wil dat ze over me heen loopt. dus over andere boeg gegooid..en sinds ik consequent met haar omga is onze band veel sterker geworden.
Ook hier heel veel zelfstudie van Voest, honza,montey en parelli.