Gedrag van verzorgpony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sioux_Lover

Gedrag van verzorgpony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 09:37

Haii,

Ik heb een verzorgpony van 8 jaar, een Welsh ruin. Hij is een kleine b-pony van 1.22. HIJ STAAT IN HAPERT [noord-brabant]
Alles wat ik met hem doe gaat erg moeizaam, net alsof hij niet zadelmak is *is hij toch echt wel*

Stal;

Redelijk rustig met poetsen, maar als hij eenmaal een bit ziet, propt hij zichzelf in een hoekje achterin zijn stal totdat hij niet verder kan.
Als hij het bit eenmaal in heeft is hij chagrijnig, en probeert hij weg te komen voor het zadel.

Eenmaal in de bak;

Terwijl je opstapt loopt hij aan, ookal heeft iemand hem vast.
Als je hem eindelijk op de hoefslag hebt gekregen, draait hij soms om zijn as en begint hij zijn hoofd om de minuut omhoog te gooien.
Soms gaat hij ook stilstaan, hoe hard je ook aanspoort; of hij blijft stilstaan, of hij slaat op hol.
Voor de zweep is hij bang, dus ik heb het idee dat hij geen goed verleden heeft gehad.
De eigenaresse van hem is pas 9, en hij loopt gewoon met haar weg. Ze heeft hem totaal niet onder controle, en kan dus eigenlijk niets met hem. Ze heeft ook liever dat ik alles doe, omdat zij een beetje bang is.

Ik denk dat ik in een van de volgende keren ga zeggen dat Blinker [zo heet hij] niet geschikt is voor hun. [is ook echt niet]
Omdat hij met mij twee keer op hol is geslagen durft zijn eigenaresse bijna niet meer op hem.

Zelf vind ik dat ze beter een nieuwe pony voor haar kunnen kopen, wat vinden jullie?

Tips en oplossingen zijn altijd welkom. Hou je kritiek netjes a.u.b.

Groetjes, Zoey

janouk

Re: Gedrag van verzorgpony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:43

Klinkt als een pony die het rijden niet fijn vindt. Kan verschillende oorzaken hebben, maar eerst moet je uitsluiten of het geen medische reden heeft.

Heeft het paard pijn in zijn mond (wanneer is de tandarts voor het laatst geweest), pijn in de rug?
Past het bit goed, geen scherpe randen aan het bit? zit het hoofdstel goed, knelt het zadel? ligt het zadel goed?
Slaat het paard ook met het hoofd als het aan de longe loopt met alleen een halster? Of wel met het bit in?
Pas als alle medische oorzaken zijn uitgesloten en als het hoofdstel en zadel goed passen, dan pas samen met een instructeur kijken waar het rijtechnisch fout gaat.

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 09:49

ik zal wel eens om de tandarts vragen, volgensmij geen rugpijn. Bit past goed, hoofdstel en zadel ook. Hij alleen met zijn hoofd als hij het bit in heeft.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:10

hmm.. Reageert hij heel heftig op de zweep? Want de meeste paardjes vinden de zweep niet fijn, en zijn er bang voor. hang hem in zijn stal, naast zijn etensbak, dan went hij eraan dat de zweep bij hem in de buurt is en is hij er niet meer bang voor(bij mijn verzorgpaadje heeft dat absoluut geholpen) Verder denk ik dat je misschien een keer met de eigenaar (9 is trouwens wel erg jong, verzorgen de ouders hem niet? of rijden die er niet op?) samen rijden?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:56

Uiteraard eerst nakijken of er lichaamlijk niets mis mee is, ook het harnachement nakijken of het wel goed past, tanden , e.a .....

Uit het beschreven gedrag kan je alvast opmaken dat het paardje eigenlijk nooit goed opgeleerd is geweest, het is zadelmak gemaakt en das eigenlijk alles. Maar om met een paardje goed te kunnen werken , moet je als leider erkend worden door je paard.
Hij moet ook een hele reeks vertrouwensoefeningen doorlopen hebben " sacking out " ( het aanraken van je paard op alle mogelijke plaatsen en dit met allerlei vreemde voorwerpen, alsook om en rond het paard )
Allerlei oefeningen van het naast en achter je blijven bij het begeleiden van je paard.
Whoaaaa === stop en stop betekend stop en dit onmiddelijk een halve stap verder, is dus een hele stap te veel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:02

Ik zou grondwerk met de pony doen. En tandenproblemen uitsluiten.
Heb je al eens geprobeerd om met een halster te rijden? Hoe reageert hij op longeren?

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:29

Chernique; De ouders verzorgen hem zover ik weet niet, en kunnen er niet op omdat hij maar 122 is. Dat 9jarige meisje rijd er soms op, maar dan alleen als ik er ben. Ik heb haar net zover om zonder mijn aanwezigheid te rijden.

aeolusnr1; Ik zal die oefeningen eens proberen, maar ik ga er maar 1x in de week heen, en zelfs dat gaat meestal niet door.

Cassidy; Longeren is een groot probleem, het gevolg daarvan is steigeren en keihoog bokken. Dit doe ik niet meer alleen omdat ik het gevaarlijk voor mezelf en de pony vind. Grondwerk gaat moeilijk, kan er de laatste tijd niet vaak heen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:33

Begrijp ik je goed, dat jij maar 1 x in de week komt, zijn eigenaresse alleen rijdt als jij er bent en de pony de rest van de week op stal staat? Komt hij de rest van de week niet los? Wat krijgt de pony de rest voor de week voor werk?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:34

Als zij er al bijna nooit op rijd en jij ook minder dan 1x per week de tijd hebt, kan het natuurlijk ook zo zijn dat de pony gewoon een beetje een loopje met jullie neemt en dat hij nogal wat energie over heeft voor als hij dan eindelijk wel onder het zadel is. Vind je het gek dat hij uit zn dak gaat aan de longe, zou ik ook doen als ik opeens de vrijheid krijg om mn ei kwijt te kunnen Knipoog

Probeer eerst idd alle medische problemen uit te sluiten en ga dan eens kijken of het mogelijk is een soort van 'trainings' schema op te stellen, paardje (opbouwend) elke dag even lekker aan het werk zetten en tussendoor eens een dagje lanterfanten. Waarschijnlijk dat het dan al een stuk beter gaat enne, schakel de hulp in van een goede instructeur/trice

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:20

janouk schreef:
Begrijp ik je goed, dat jij maar 1 x in de week komt, zijn eigenaresse alleen rijdt als jij er bent en de pony de rest van de week op stal staat? Komt hij de rest van de week niet los? Wat krijgt de pony de rest voor de week voor werk?

De pony heeft wel bewegingsruimte, wordt erg vaak in de weide gezet. Volgensmij doen ze verder niets met hem. Grondwerk zal ik eens proberen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:44

Pony van mijn lesklantje, pittige jongen welsh merrie, was ook super koppig en dwars. Ruitertje (7 jaar) kon haar pony ook niet aan, super sneu. Pony kwam dagelijks in de stapmolen en stond overdag op het land, alleen werd ze niet vaak aan het werk gezet in de bak. Nu ze een fanatieke bijrijder hebben en zelf een werk schema hebben gemaakt + 1 a 2x in de week les, is de pony veel blijer geworden en is veel makkelijker in de omgang geworden, zowel op stal, aan de longe, als onder het zadel! Gewoon omdat het een werkwillige pony is, die graag haar ei kwijt wil.