4x4 aan als de trailer erachter hangt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

4x4 aan als de trailer erachter hangt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:41

Ik heb een Feroza die ik ook (uiteraard Tong uitsteken ) voor de trailer gebruik. Gaat prima.

Nou is het een 4x4, heb een 4hoog, 4laag en 2 wiel aandrijving. Normaal gesproken heb ik 'm altijd in de 2. Als 't glad is in 4H, en moet ik door de bagger dan gaat ie in 4L. Nu 't zo glad was, en ik 'm dus in de 4wielaandrijving had vroeg ik me af of het ook toegevoegde waarde heeft om 'm standaard in de 4H te zetten als ik de trailer erachter heb. Ik heb 't gevoel in 't gewone rijden wel iets meer controle/stabiliteit te hebben, maar heb 't met de trailer nog nooit geprobeerd.

Zijn er bokkers die er verstand van hebben en wat zinnigs over kunnen zeggen? Clown

ikke

Re: 4x4 aan als de trailer erachter hangt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:02

Voor zover ik weet heeft de Feroza geen tussendifferentieel. Zonder tussendiff in 4x4 over de harde weg kost je banden, steekassen en versnellingsbakken!!
Check dus even terdege of er een tussendiff onder hangt en zo niet, geen 4x4 op de harde weg.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 02:12

Hmm, dat is een hele goede vraag... In de manual hebben ze het alleen over een tussendiff bij de Feroza met fulltime 4x4, maar er wordt ook met geen woord gerept over het niet over harde weg kunnen in de 4x4. Wat is dan het verschil tussen 4h en 4l, als je met beide door de blub gaat? Ook met 4x4 kun je nog gewoon schakelen, dus rustig in z'n 1 uit de bagger weg proberen te komen. Dan zit er dus maar weinig verschil tussen 4L en 4H? Waar is dat verschil dan nog goed voor?
Ik heb de vraag iig ook even gesteld op het Feroza forum, ben benieuwd wat ze zeggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:19

Ik dacht dat 4x4 zowieso niet geschikt is voor rijden op verharde weg omdat je veel minder kunt sturen dan.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 02:28

Het kan wel... Wordt bijvoorbeeld ook wel aangeraden voor mensen die met een caravan op wintersport gaan (en dan hebben ze het er niet specifiek over dat je een meter door de sneeuw moet Tong uitsteken ) Je hebt tegenwoordig hardstikke luxe wagens met 4x4... Schijnt dat je de caravan dan bergje op wat beter achter je aan kan sleuren, meer grip. Bergje af schijnt 't dan weer niet uit te maken, glij je net zo hard door.

Die van mij stuurt trouwens prima in 4x4.. Maargoed, echt comfi stuurt ie toch al nooit, heeft geen stuurbekrachtiging..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:31

Mijn auto rijdt standaard op 4 wielaandrijving (heb geen extra pook om hem op 2 wiel te kunnen zetten), maar heb toch echt geen problemen met sturen hoor.
Alleen als ik boven de 140 km/h kom heb ik het gevoel dat hij gaat zweven, maar ja, een 4x4 is ook niet gebouwd om zo hard te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:32

MandyR schreef:
Mijn auto rijdt standaard op 4 wielaandrijving (heb geen extra pook om hem op 2 wiel te kunnen zetten), maar heb toch echt geen problemen met sturen hoor.
Alleen als ik boven de 140 km/h kom heb ik het gevoel dat hij gaat zweven, maar ja, een 4x4 is ook niet gebouwd om zo hard te gaan.

Land Rover zeker Haha!
anneliesdj schreef:
Ik dacht dat 4x4 zowieso niet geschikt is voor rijden op verharde weg omdat je veel minder kunt sturen dan.

Toch raar dat geen enkele jongere Land Rover daar moeite mee heeft. Daar kan de 4x4 er niet eens af.....

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:39

Nee, een RAV4.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:00

Het enige criterum is al door Ikke genoemd: heeft de betreffende auto een centraal differentieel wat het toerentalverschil tussen voor- en achteras compenseert of niet.

Geen centraal diff. = niet in 4WD op verhard.
Wel centraal diff. = kan prima.

Veel autos met een reductiebak en handmatig inschakelbare 4wd hebben ter reductie van het brandstofverbruik op de weg vrijloopnaven op de voorwielen als optie of accessoire. Die moet je activeren.

hc

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:28

Die van mij heeft automatische naven, je kunt ze iig niet handmatig vast zetten oid (had de oude landcruiser die ik wel eens leende wel)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:30

Concorde schreef:
Die van mij heeft automatische naven, je kunt ze iig niet handmatig vast zetten oid (had de oude landcruiser die ik wel eens leende wel)

Controleer je die ook dat ze netjes aangrijpen EN loskomen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:39

ikke schreef:
anneliesdj schreef:

Toch raar dat geen enkele jongere Land Rover daar moeite mee heeft. Daar kan de 4x4 er niet eens af.....

Dat kan, mijn ervaringen zijn ook meer met 'oudere' auto's, Rocky's en Patrol's en daarbij is het niet slim om in 4x4 over de weg te gaan.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:48

Als je m in de 4x4 laat staan kost het meer benzine.

Je heb L en H In de l maakt ie meer toeren zodat ie meer trek kracht heeft.

Vaak als je de 4x4 apart moet inschakelen heeft ie ook een spare op het dif en rij je m kapot als je op de verharde weg rijd.

Auto's met permanante 4x4 hebben dat probleem niet. En afhankelijk van de auto een automatise spare of hand matig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:56

Mij is ook vertelt dat 4X4 alleen is voor "moddercrossen" omdat je je versnellingsbak aan gort helpt en het kost genoeg benzine en je banden zijn ook sneller op...
Ik heb toevallig ook een feroza en heb mijn 4x4 nog nooit hoeven te gebruiken.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:57

Huertecilla schreef:
Het enige criterum is al door Ikke genoemd: heeft de betreffende auto een centraal differentieel wat het toerentalverschil tussen voor- en achteras compenseert of niet.

Geen centraal diff. = niet in 4WD op verhard.
Wel centraal diff. = kan prima.

Veel autos met een reductiebak en handmatig inschakelbare 4wd hebben ter reductie van het brandstofverbruik op de weg vrijloopnaven op de voorwielen als optie of accessoire. Die moet je activeren.

hc

Klopt niet helemaal. Het hangt er ook vanaf of het dif met spare is of iet. ALs je ECHT 4x4 hebt moet ie gespar't (of een tussenbak) zijn anders zouden je voorwielen slippen en staan je achter wielen stil.
Ook het voor en het achter dif werken zo. Als er geen spare op zit draait maar 1 voor wiel. Je hebt dis zoiezo 3 dif's en hoet het werkt of geblokeerd is is per 4x4 verschillend. Verder als je het toerental van voor en achteras zou compenseren heb je GEEN 4 wiel aan drijving.

In dit geval als je dif 7 en 5 niet gespar't geblokeerd kunnen worden zouder er al je geen grip hebt maar 1 achter en 1 voorwiel blijven draaien. Kan je ze wel blokeren draaien alle 4 de wielen. Dat maakt dus een heel groot verschil wat voor dif's je hebt. Als ze neit geblokeerd zijn kan je ook gewoon op de weg rijden. Zijn ze wel geblokeerd kan je alleen op zand/modder/glad,

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:26

Rianneke schreef:
Mij is ook vertelt dat 4X4 alleen is voor "moddercrossen" omdat je je versnellingsbak aan gort helpt en het kost genoeg benzine en je banden zijn ook sneller op...
Ik heb toevallig ook een feroza en heb mijn 4x4 nog nooit hoeven te gebruiken.

Hopelijk hoef je 'm dan ook nooit te gebruiken want de kans is groot dat als je nu opeens de 4x4 inschakeld, je versnellingsbak op straat ligt (letterlijk!!)

Wafel schreef:
Klopt niet helemaal. Het hangt er ook vanaf of het dif met spare is of iet. ALs je ECHT 4x4 hebt moet ie gespar't (of een tussenbak) zijn anders zouden je voorwielen slippen en staan je achter wielen stil.
Ook het voor en het achter dif werken zo. Als er geen spare op zit draait maar 1 voor wiel. Je hebt dis zoiezo 3 dif's en hoet het werkt of geblokeerd is is per 4x4 verschillend. Verder als je het toerental van voor en achteras zou compenseren heb je GEEN 4 wiel aan drijving.

Staat allemaal heel leuk, maar sorry, het slaat echt nergens op wat je schrijft. Een typisch geval van klokken en klepels.
Sperren staat los van het differentieel. Een Differentieel werkt altijd hetzelfde, namelijk het opheffen van draaiverschillen tussen wielen onderling. DAT is namelijk de enige reden waarom een differentieel wordt toegepast. De rest is gel*l.
Wafel schreef:
In dit geval als je dif 7 en 5 niet gespar't geblokeerd kunnen worden zouder er al je geen grip hebt maar 1 achter en 1 voorwiel blijven draaien. Kan je ze wel blokeren draaien alle 4 de wielen. Dat maakt dus een heel groot verschil wat voor dif's je hebt. Als ze neit geblokeerd zijn kan je ook gewoon op de weg rijden. Zijn ze wel geblokeerd kan je alleen op zand/modder/glad.

Zoals gezegt, er bestaan geen verschillende diff's. Het sperren van een diff is optioneel. Er is geen enkele 4x4 op de reguliere markt die standaard voor- en achterdiff's kan sperren; dat is ALTIJD optioneel en gezien de kosten (1500 euro per as) hebben alleen de die-hards sperren voor en achter. De duurdere merken kunnen wel standaard kiezen om het tussendiff te sperren (Land Rover, Toyota, Mercedes).
Je hebt echter wel degelijk 4-wielaandrijving zonder dat de boel gespert is. Sterker nog, het simpele terreinwerk kun je fluitend doen zonder de boel te sperren. Ik heb aardig wat door modderige omgevingen gereden met mijn Disco, maar zelden ECHT de sper op het tussendiff nodig gehad.

Het probleem in het geval van TS is, is dat er geen tussendiff aanwezig is en dus de draaisnelheidsverschillen tussen de voor- en achteras niet worden opgeheven door de diff en die verschillen dus maar één uitweg hebben: de banden. Lukt het niet bij de banden, dan zal het zwakste punt in de aandrijflijn breken. Niet zelden is dat de versnellingsbak en dat verklaart ook waarom oude Land Rovers zulke zwakke steekassen hadden; dan brak de steekas en dat is niet alleen goedkoper vervangen maar ook simpeler.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:30

ikke schreef:
Hopelijk hoef je 'm dan ook nooit te gebruiken want de kans is groot dat als je nu opeens de 4x4 inschakeld, je versnellingsbak op straat ligt (letterlijk!!)

Niet hoeven te gebruiken en wel eens aanzeten is ook een verschil he Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:35

Rianneke schreef:
ikke schreef:

Niet hoeven te gebruiken en wel eens aanzeten is ook een verschil he Knipoog

Dat is wel zo. Blijf 'm ook regelmatig aanzetten en rij er eens mee door een weiland of zandplaat, dan blijft de hele boel gesmeerd. Met name je voordiff zal het op prijs stellen. Oh, enne, op tijd olie wisselen, ook in de vooras........ Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:03

ikke schreef:
Concorde schreef:

Controleer je die ook dat ze netjes aangrijpen EN loskomen?

Hoe controleer je dat? Qua rijden merk ik wel verschil of ik wel of niet in de 4x4 rij, ik heb niet het idee dat er ergens iets hapert of een onregelmatigheid geeft (en volgens de monteur ben ik met deze auto echt een ramp, ik schijn ieder rateltje te horen en rammeltje te voelen).

In de manual staat dat je bij het terugschakelen naar 2H een paar meter recht achteruit moet om de boel los te laten komen. Dat doe ik, en dan voel ik wel dat ie weer gewoon in 2H rijdt. Op het harde merk ik t vooral in het optrekken en bochtenwerk of ie in de 2 of 4 staat.

Kwam op een 4x4 forum tegen dat je dan je auto op moet krikken en controleren of ze wel of niet meedraaien?? Lijkt me nogal een operatie.. Denk dat ik dat beter niet zelf kan doen. Kan ik dat op een andere manier ook zien?
Ik heb er verder ook geen verstand van maar ben zeker geen autofoob, vind 't leuk (en, helemaal met een oudere auto best belangrijk) om een beetje te weten hoe de boel in elkaar steekt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:44

ikke schreef:
Zoals gezegt, er bestaan geen verschillende diff's. Het sperren van een diff is optioneel. Er is geen enkele 4x4 op de reguliere markt die standaard voor- en achterdiff's kan sperren; dat is ALTIJD optioneel en gezien de kosten (1500 euro per as) hebben alleen de die-hards sperren voor en achter.

...en dan heb je het nog niet eens over Limited Slip Diffentials of over de verschillen in types sper zoals in extrema tussen ARB en DetroitLocker Knipoog

Het is allemaal niet zo complex als je de basistechniek begrijpt.

Er zijn bij automobielen twee soorten gangbare basistechniek voor de aandrijving:
- klassiek mechanisch
- torsen silicon

Er zijn twee methodes om deze techniek te bedienen:
- mechanisch
- electrisch
(mijn auto heeft een hybride-vorm van electrisch en pneumatisch. Hydraulisch kan ook. Geen van dit is echter hoofdstroom)

Er zijn twee manieren om de bediening aan te sturen:
- handmatig
- electronisch

Uiteraard zijn er veel autos op de markt met combinaties. Met de hand bedienbare electrisch gestuurde klassiek mechaniek is een voorbeeld. net als volledige automatisch electronisch gestuurde, electrisch bediende torsen aandrijving.

De vraag van de ts gaat echter over wel/geen centraal differentieel. Geen centraal diffentieel = 100% 'sper' en dat kan niet op ondergrond zonder voldoende slip.
Dus wel/geen centraal differentieel = wel/geen permanente 4wd op verhard.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:24

Wafel schreef:
Afbeelding

Zit ik die tekening nog eens goed te bekijken: die tekening klopt niet!! Wat hier getekend staat is regelrechte onzin!! Er is geen enkele aandrijving die zo werkt in het reguliere circuit.
Wat hier staat is dat de achteras gekoppeld is aan de versnellingsbak en dat de vooras hoge en lage gearing heeft. Dit alles zonder tussendiff.
Ik zal niet zeggen dat dit nooit voorkomt (doet het namelijk wel), maar dat heeft dan speciale redenen en wordt alleen voor zeer bepaalde doeleinden gebruikt, door mensen die heel erg goed weten waarom ze doen wat ze doen.
Als voorbeeldtje voor een gemiddelde 4x4 is het dus regelrechte flauwekul.

@HC: maak het nou niet moeilijker dan het al is.........
Je vergeet nog de hydraulische en pneumatische mogelijkheden, al dan niet gekoppeld aan elke andere mogelijkheid die je al opnoemt Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:02

ikke schreef:
@HC: maak het nou niet moeilijker dan het al is.........
Je vergeet nog de hydraulische en pneumatische mogelijkheden, al dan niet gekoppeld aan elke andere mogelijkheid die je al opnoemt Haha!

Euh....dat staat beiden al genoemd Ikke. Ik heb zelf ooit eens pneumatisch bediende ARB sperren voor en achter op een oude terreinvreter van me gezet trouwens en mijn huidige auto werd naar met mechanisch LSD in de achteras maar niet voor en zonder centraal diff. geleverd Knipoog
Omdat die van míj ABS en electronische tractiecontrole heeft, kan deze uiteraard dit LSD niet hebben.
Voor de duidelijkheid heb ik het meest voorkomende vermeld. Inmiddels is de Haldex-techniek steeds algemener (ook LandRover) doch dat vraagt een half boek om goed uit te leggen. De laatste XWD van Haldex is verder nog maar in één auto leverbaar.

Het topic van de ts betreft alleen het wel/niet van een centraal differentieel.
Daar had je gelijk in.
Wel centraal diff. = wel 4wd op verhard.
Geen centraal diff. = geen 4wd op verhard.
De rest is overbodig en door onvolledige uitleg alleen maar verwarrend.

hc

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:54

Pfff, het wordt nu allemaal wel heel technisch hoor. Weten jullie zeker dat jullie op het goede forum zitten? Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:44

Er is een héél eenvoudig antwoord aan de ts Mandy: RFM.

Read the fiets'n Manual Haha!

Daar staat het gewoon in; zijn die boekjes voor bedoeld Pling

Als je een wat oudere auto koopt is het de geringe investering waard om er een werkplaatshandboek bij te kopen. Niet om dan zelf de versnellingbak te reviseren noch om het bedradingsschema uit je hoofd te leren, maar omdat er een beetje uitleg in te vinden is over het waaróm van wat er in het gebruikerhandboekje staat.
Bij oudere autos is dit namelijk niet altijd even 'logisch' voor gebruikers van modernere hufterbestendige techniek.

Voor wie het allemaal te technisch is: doe gewoon wat er in de handleiding voor de auto staat. Heb je die niet, zoek die dan. Hoe minder je van de techniek begrijpt hoe nuttiger dat is.

Bv. www.onlinefreeebooks.net heeft het boekje voor de Feroza gratis on-line staan.

hc