Rianneke schreef:Mij is ook vertelt dat 4X4 alleen is voor "moddercrossen" omdat je je versnellingsbak aan gort helpt en het kost genoeg benzine en je banden zijn ook sneller op...
Ik heb toevallig ook een feroza en heb mijn 4x4 nog nooit hoeven te gebruiken.
Hopelijk hoef je 'm dan ook nooit te gebruiken want de kans is groot dat als je nu opeens de 4x4 inschakeld, je versnellingsbak op straat ligt (letterlijk!!)
Wafel schreef:Klopt niet helemaal. Het hangt er ook vanaf of het dif met spare is of iet. ALs je ECHT 4x4 hebt moet ie gespar't (of een tussenbak) zijn anders zouden je voorwielen slippen en staan je achter wielen stil.
Ook het voor en het achter dif werken zo. Als er geen spare op zit draait maar 1 voor wiel. Je hebt dis zoiezo 3 dif's en hoet het werkt of geblokeerd is is per 4x4 verschillend. Verder als je het toerental van voor en achteras zou compenseren heb je GEEN 4 wiel aan drijving.
Staat allemaal heel leuk, maar sorry, het slaat echt nergens op wat je schrijft. Een typisch geval van klokken en klepels.
Sperren staat los van het differentieel. Een Differentieel werkt altijd hetzelfde, namelijk het opheffen van draaiverschillen tussen wielen onderling. DAT is namelijk de enige reden waarom een differentieel wordt toegepast. De rest is gel*l.
Wafel schreef:In dit geval als je dif 7 en 5 niet gespar't geblokeerd kunnen worden zouder er al je geen grip hebt maar 1 achter en 1 voorwiel blijven draaien. Kan je ze wel blokeren draaien alle 4 de wielen. Dat maakt dus een heel groot verschil wat voor dif's je hebt. Als ze neit geblokeerd zijn kan je ook gewoon op de weg rijden. Zijn ze wel geblokeerd kan je alleen op zand/modder/glad.
Zoals gezegt, er bestaan geen verschillende diff's. Het sperren van een diff is optioneel. Er is geen enkele 4x4 op de reguliere markt die standaard voor- en achterdiff's kan sperren; dat is ALTIJD optioneel en gezien de kosten (1500 euro per as) hebben alleen de die-hards sperren voor en achter. De duurdere merken kunnen wel standaard kiezen om het tussendiff te sperren (Land Rover, Toyota, Mercedes).
Je hebt echter wel degelijk 4-wielaandrijving zonder dat de boel gespert is. Sterker nog, het simpele terreinwerk kun je fluitend doen zonder de boel te sperren. Ik heb aardig wat door modderige omgevingen gereden met mijn Disco, maar zelden ECHT de sper op het tussendiff nodig gehad.
Het probleem in het geval van TS is, is dat er geen tussendiff aanwezig is en dus de draaisnelheidsverschillen tussen de voor- en achteras niet worden opgeheven door de diff en die verschillen dus maar één uitweg hebben: de banden. Lukt het niet bij de banden, dan zal het zwakste punt in de aandrijflijn breken. Niet zelden is dat de versnellingsbak en dat verklaart ook waarom oude Land Rovers zulke zwakke steekassen hadden; dan brak de steekas en dat is niet alleen goedkoper vervangen maar ook simpeler.