vies paard en vorst.. hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

vies paard en vorst.. hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:10

Toch benieuwd,

ik ben in het bezit van een bonte dame met 70% wit op haar lichaam.
deze dame heeft helaas de nare eigenschap om die 70% wit te reduceren naar 40% wit door zich vakkundig in elk vies plekje te rollen/liggen die ze tegenkomt.
Op zich geen probleem.. met een beetje techniek heb ik d'r in 1.5 uur van top tot teen stralend wit, en kunnen we er netjes tegenaan.
normaliter loste ik het s'winters op met de kou door met flesjes water de vieze plekken weg te halen en meteen af te drogen, en ook door het scheren bleef ze een stuk schoner.
maar ja.. het vriest nu al de hele week, en ik zag op geen enkele dag een mogelijkheid om haar veilig en verantwoord te wassen op de plaatsen waar ze vies is ( lees: op het hoofd na heeft ze dus standaard overal viezigheid Cool )
Na flink wat poetsen en talkpoeder besloten om morgen maar met een vies paard op concours te verschijnen. beter vies en gezond, dan haar nu blootstellen aan de vorst.
vooral omdat ze dikke sokken en een dikke staart heeft die anders compleet opvriezen, en ze met dit weer gewoonweg niet opdroogt.
ook al die truucjes met smeerseltjes en houtskool hebben nul comma nul effect op haar, dus het enige wat werkt, is water en zeep.

nu ben ik reuze benieuwd, hoe doet de rest dit?
en dan heb ik het dus over de bokkers die ook smeerkezen hebben, die zelfs met enkele dekens en volmaakt schone stal het NOG voor elkaar krijgen om vies te worden Vork
gaan jullie gewoon vies op concours? of hebben jullie voorzorgsmaatregelingen genomen en ga je toch met water in de weer?

_Christine

Re: vies paard en vorst.. hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:15

Ik moest vandaag ook weer aan de bak en we hebben alleen koud water op stal, toch had m'n pony een vies voetje.
Heb gewoon water gekookt in de waterkoker, gemengd met wat koud water zodat het lauw werd, babyshampoo erin. Hard roeren zodat je sop krijgt. Een harde borstel pakken en schrobben maar, dan met een ander emmertje wat je al klaar hebt staan (weer warm achtig water) even afspoelen en met een grote handdoek goed afdrogen Lachen
Ging prima!
Laatst bijgewerkt door _Christine op 03-01-09 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:17

Gaat dan wel al het sop eruit? Want anders krijgt ie zo'n jeuk

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:17

en daarna dan? want dat is voor mij het grootste probleem. met die vorst vriest de boel gewoonweg aan m'n paard vast Nagelbijten / Gniffelen ( vooral haar sokken en staart is in het verleden flink ijspegelrijk geweest na een mislukte wasbeurt)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:18

Daar ben ik ook bang voor.
Vieze staart, wassen en dan vervolgens dat de hele staart afbreekt omdat het is bevroren... Moet er niet aan denken hihi
Dan maar vies Haha!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:19

Het sop kan je met je handen eruit wrijven zeg maar, totaal geen last van!
Ik zie nu dat jij een tinker hebt! Dat is wel lastig ja! Misschien een föhn meenemen als ze dat niet eng vind? Of gewoon echt zorgen dat je meerdere handdoeken hebt en het heel goed droog maakt! Desnoods inbandageren tot je op wedstrijd bent?

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:19

greenspot remover van cowboy magic en babydoekjes daar kan je ook lekker mee poetsen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:20

BRN schreef:
greenspot remover van cowboy magic en babydoekjes daar kan je ook lekker mee poetsen.

Baby doekjes voor de sokken van een tinker lijken me niet heel zinvol! Bovendien krijgen ze van babydoekjes een hele vette vacht!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:21

Een voetje lijkt me ook een minder groot probleem dan een deel van een lijf of een staart of manen hoor! Ik zou het je ook niet kunnen vertellen...wel een stoer gezicht denk ik...die pegels overal Tong uitsteken Ik ben ook bang dat het met een vies paard op concours wordt...ken je die spray die zou moeten werken zonder water?? Een vriendin van mij heeft die maar ik heb eigenlijk geen idee of het ook werkt Knipoog

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:21

Echt nooit wassen met deze temperaturen. Liever een viezige bontsnoet dan een zieke Knipoog
Moet je op wedstrijd oid, dan zou ik kiezen voor stal met warm water voorziening en solarium.....zodat ik echt zeker bent van goed opgedroogd en warm...want o wee....daar gaat de inhoud van je portemonee richting dierenarts. Dan maar gewoon tinker hoor, hoort erbij, consequentie van mijn keuze voor dit ras Clown
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 03-01-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:24

Tinkerlady schreef:
Echt nooit wassen met deze temperaturen. Liever een viezige bontsnoet dan een zieke Knipoog
Moet je op wedstrijd oid, dan zou ik kiezen voor stal met warm water voorziening en solarium.....

heb helaas gewoon een stal op een boerderij met modderweides en buitenstallen Vork

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:25

Hier worden "poetsdoeken" verkocht, juist voor dit soort gevallen. Ziet eruit als babydoekjes, alleen groter. En het spul wat er op zit is speciaal om je paard te poetsen, dus niet vet. Hebben jullie dat niet in de winkels liggen?

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:25

Dan maar voor lief nemen....en niet met die vieze kledder middeltjes gaan werken. Een eenmaal vieze (en bevroren) tinker krijg je dan echt niet in de buurt van echt wit....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:27

En als je nu gewoon het paard vies laat? Het wordt vanzelf weer dooi, kun je dan weer lekker poetsen. Het is toch een beetje dweilen met de kraan open lijkt me.
Vooral als ie lekker in de wei staat, zou ik me over zijn uiterlijk niet druk maken.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:33

kinuh schreef:
BRN schreef:

Baby doekjes voor de sokken van een tinker lijken me niet heel zinvol! Bovendien krijgen ze van babydoekjes een hele vette vacht!

Baby doekjes voor de sokken van een shire gaan anders prima hoor! De sokken worden ook niet vet, ik gebruik niet de oliedoekjes maar die andere.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:39

Klinkt misschien raar, maar heb je electra op stal? Ik heb een keer mijn fjordje die helemaal vies was gewassen voor een wedstrijd en haar daarna gefohnt! Duurde wel even, maar werkte wel en ze was schoon!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 00:17

Alet74 schreef:
En als je nu gewoon het paard vies laat? Het wordt vanzelf weer dooi, kun je dan weer lekker poetsen. Het is toch een beetje dweilen met de kraan open lijkt me.
Vooral als ie lekker in de wei staat, zou ik me over zijn uiterlijk niet druk maken.

helaas denken jury's hier een tikkeltje anders over Knipoog

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:16

Hoi Cynthia!

Wij hebben ook zo'n lekker smeerpoets. Ik had zo'n fles met dat roze spul erin, op doek spuiten, inwrijven en weer met schone doek uitwrijven, hielp wel aardig. Of met zo'n blokje waar je ook vliegeneitjes mee verwijdert. En anders, jammer dan. Je had vandaag toch springwedstrijd, dan maakt het toch niet zoveel uit? In Saasveld is de bak toch aardig donker.

Ik moet zeggen, Leo is ook niet altijd even schoon in de winter. Maar ga er echt niet aan beginnen hem te wassen. Gelukkig krijg ik in het M1 toch geen punten voor de verzorging.

*off topic* hoe ging het vandaag?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:26

Lowara, in Mechelen reed iemand binnen op een spierwitte schimmel in de GP met een gigantische str*ntvlek op zijn achterste.
Ik ben zelf helemaal voor op en top verzorgen en heb dan ook stal gekozen waar dit kan, maar in het belang van het paard zou ik het bij vriezen icm buitenstallen icm geen solarium toch mooi zo laten. Dan maar een vier op verzorging, dat wordt ergens anders meer punten op proberen te rijden Knipoog

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:10

Ik heb een Tinker als verzorgpony
en ze heeft altijd als ik bij haar kom
een flinke viese plek op de kont echt
het is helemaal hard door al het poep,
ik borstel het eraf en de volgende dag
zit het aan bijde kanten Frusty
Maar khou wel van haar Bloos Vork

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:15

Kan je niet kijken of er een pensionstal in de buurt is met warm water en een solarium waar je evt. tegen betaling mag wassen?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:16

Die van mij zal vrijdag ook een beetje viezig op concours verschijnen.
Jammer, maar het is niet anders Bloos

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:40

moonfish13 schreef:
Kan je niet kijken of er een pensionstal in de buurt is met warm water en een solarium waar je evt. tegen betaling mag wassen?

Dat wou ik ook zeggen. Ik sta nu sinds een paar maanden ook op een wat minder luxe stal, en als ik mijn paard dan toch per sé wil wassen, dan bel ik een stal met die mogelijkheden en dan kan ik daar terecht. Nu moet ik wel zeggen dat ik de mensen van die stal persoonlijk goed ken dus dat scheelt wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:56

Bij m'n schimmel heb ik afgelopen weekend de staart mbv een emmer water gewassen en verder kon ik alleen maar poetsen want al m'n spuitbussen waren bevroren. Haha!
Gelukkig is het best een schoon paard, z'n anders spierwitte manen waren nu wel wat groezelig, maar daar is nu even niets aan te doen.