Contract – Mijn Paard gebruikt laten worden voor fok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantycom

Contract – Mijn Paard gebruikt laten worden voor fok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 21:01

Dit jaar heb ik een merrie gekocht, het was de bedoeling om een keer een veulen bij haar te fokken. Echter was dat wel een 10-jaren plan.
Nu staat m’n paard (toevallig) gestald op een stoeterij.

En toen kwam de vraag van de verhuurder of hij er niet een veulen uit mocht fokken.
(Nu is het ook een zeer mooi, correct gebouwd dier met de juiste beweging en karaker)

Na wat mondelinge afspraken hebben we besloten het wel te doen. In ruil voor het veulen fokken betalen wij een lagere huurprijs.
Echter zijn we nu tot een contract gekomen. Momenteel staan er de volgende punten in.
(Voor mijn gevoel niet bepaald compleet)

- In verband met de lage huurprijs is in overleg besloten dat in ruil daarvoor met de merrie gefokt mag worden en het veulen eigendom word van de verhuurder. Alle kosten die hiermee gemoeid zijn zijn voor rekening van de verhuurder.

- Bij eventuele overlijden van de merrie door de dracht/bevalling word er binnen 1 jaar door de verhuurder de aankoopprijs terug betaald of in onderling overleg een ander paard aangeboden.

Punten die er voor mij sowieso nog vermeld moeten worden:

Wat gebeurt er bij uitblijven dracht?
Blijvende schade aan de merrie?
Tot wanneer geld de lagere huurprijs? (bijv. van dracht tot afspenen veulen)

En ik ben het nog niet eens met het 2de punt, en dan met name de aankoopprijs.
Gezien de merrie ook op een ander niveau komt, zal ze ook meer waard worden
Maar hoe moet dit verandert worden? Momentele verkoopprijs (in overleg met verhuurder)??

En zijn er verder nog punten die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt,

Chantal

_manuela_

Re: Contract – Mijn Paard gebruikt laten worden voor fok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:13

Ik vraag me dna ook af of je een ziektekostenverzekering voor je paard hebt en in hoeverre daar dit soort zaken door gedekt worden.

Zet vooral erin dat het om een eenmalige dekking gaat.

Uitblijven dracht is denk ik gedekt dat je niet opdraait voor de dekkosten. Bij uitblijven dracht heb je naar mijn idee geen recht op een lagere stallingsprijs.

Die lagere huurpijs moet je goed afbakenen en dan zeker ook wanneer bijvoorbeeld het veulen afgespeend word. Ik heb begrepen dat dat op stoeterijen nogal eens te vroeg gebeurd en slecht is voor het veulen. Dus ik zou iets in de trant van zoveel maanden na bevalling en maximaal tot afspenen veulen erin zetten.
Ik zou in elk geval inderdaad de waarde van de merrie als verkoopprijs registeren. Maar weer in hoeverre dekt je ziektekostenverzekering?

Misschien nog iets over stel dat er iets met de stoeterij gebeurt waardoor je paard ergens anders gestald moet worden? Ik zou het eerder een maandelijkse vergoeding noemen die verrekend wordt met de huurpijs dan een verlaging van de huurpijs. Dan ben je tenminste ook vrij om je paard ergens anders te stallen als het je niet bevalt daarzo

Rest wl de vraag als je het doet vanaf de dracht???je weet toch niet meteen of ze drachtig is. dat zou je dus met terugwerkende kracht kunnen verrekenen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:43

De eerste zin is slecht geformuleerd in mijn ogen. ik zou er bedragen in willen zien en zoals hierboven al gezegd is een maandelijks bedrag of een bepaald percentage van de huurprijs als vergoeding . En ook aangeven dat het voor 1 dekseisoen is (mocht het niet willen lukken en je zet er 1 veulen neer dan hebben ze volgend jaar ook nog rechten). Verder dat alle bijkomende kosten voor hun zijn. Het bedrag wat vergoedt wordt mocht je paard er blijvende schade aan overhouden en een bedrag bij overlijden.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:47

Citaat:
- Bij eventuele overlijden van de merrie door de dracht/bevalling word er binnen 1 jaar door de verhuurder de aankoopprijs terug betaald of in onderling overleg een ander paard aangeboden.

Ik zou daarbij nog opnemen dat een ander paard door de eigenaar van het "verloren paard" gelijkwaardig moet worden bevonden. Dat voor het geval ze je een paard wat duidelijk minder van kwaliteit is leveren.

Ik zou ook specifiek opnemen dat alle gemaakte kosten mbt gezondheid (dierenarts) voor hun rekening zijn, ook als het niet goed gaat, maar de merrie niet overlijdt.

Persoonlijk zou ik het niet doen, ik zou me er totaal niet fijn door voelen, ook niet voor een lagere stalprijs. Volgens mij heb je alleen maar de lasten. Die lagere stalprijs zie ik niet als een lust.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:54

Ik zou het niet doen, alleen omdat de verhuurder graag een veulen wil van je merrie, je zit dan met de stalkosten in de maanden dat je niet kan rijden, ik vind de verlaging van de stalgeld in de maanden dat ze drachtig is en of tot aan het afspenen toe, niks, stel dat je het er niet leuk meer vind en er weg wilt gaan, wat dan????

Beter is als je graag een veulen wil, dat de verhuurder gewoon het dekgeld betaald en de veulen van je koopt, dat is in mijn ogen eerlijker, dan ben je volledig de baas over je paard en waar je heen wilt als het je er niet bevalt.

zoiets, maar ik zou het niet doen, je krijgt toch alleen de lasten en de verhuurder de lusten, tijdens de dracht kan je paar maanden niet rijden enzo dus je krijgt toch voor een ander de lasten, want de kosten blijven wel doorgaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:54

waarom wil de fokker speciaal een veulen uit jouw merrie? zijn haar bloedlijnen dan zo bijzonder? dan zou je nog embryotransfer kunnen overwegen, dan loopt jou eigen merrie niet zoveel risico.
Er kan zoveel gebeuren tijdens en na de dracht, je moet je heel goed realiseren dat je je merrie kwijt kan raken en is dat het risico waard om een veulen van een ander te fokken?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:56

als je je een draagmerrie zoekt heb je alle kosten voor de merrie er extra bij (in onderhoud). Zou stallingsadres geeft je een korting terwijl zij alleen de kosten van voer en stro hebben. Lijkt mij dat jij het paard daar gratis zou moeten kunnen stallen. Zijn zij voordeliger uit en jij hebt ook belang erbij. Je bent straks toch een paar maanden je paard kwijt dat je er niets tot minder mee kunt doen.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:08

Er staat ivm de lage huurprijs mag er met de merrie gefokt worden.

Let op hiermee want dan heeft hij ook weer recht om er daarna weer mee te fokken.
Zo wie zo het jaar neer laten zetten .
Ik vind zelf dat je geen stalhuur hoeft te betalen.
Hij wil een veulen van jouw merrie dan moet hij ook maar alle kosten incl.stalgeld betalen.
Anders had hij een merrie moeten leasen en dan had hij alle kosten op zich moeten nemen.

Kijk er goed mee uit wat je op papier zet.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:26

bedankt voor jullie reakties! Ik ga er zeker nog een keer goed over na denken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:32

Nog een vraag hoe dek je de gevolgen van bijvoorbeeld koliek (komt vaker voor bij dragende dan bij niet dragende paarden) maar is niet volledig toe te rekenen aan de dracht, dat zijn risico's die jij als eigenaar loopt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:27

Denk hier goed over na, heb al eerder gezien dat zulke constructies voor beide kanten tot teleurstellingen leiden !

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:56

mag ik vragen wat voor afstamming je paard heeft dat het zo'n bijzonder beest is dat er tot deze constructie wordt overgegaan?

Wil je weinig risico lopen dan kan bv dmv spoeling enbryotransplantie worden ondergaan.
Wie betaalt de dekkosten? de stallinghouder lijkt mij. Wil je het risico dragen? ik zou me nog wel een x achter de oren krabben als ik een veulen voor een ander moest fokken...