Paard heeft totaal geen respect! Tips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Paard heeft totaal geen respect! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:53

Hoe en wat is een lang verhaal. Zal het even in het kort vertellen. Het gaat om een bijna 5jarig paard en hij is 7 maanden in mijn bezit.
Hij heeft totaal geen respect. Met rijden is het al helemaal erg. Ook als ik bijv samen door een deur wil lopen dan moet hij altijd als eerste en hij loopt je zo omver. Ik denk dat ik het beste grondoefeningen moet gaan oefenen met hem. Zo ja hebben jullie voorbeelden hiervan en zijn sommige ook in de paddock te oefenen?

Anders tips zijn ook altijd welkom!

aerdenhout1

Re: Paard heeft totaal geen respect! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:19

Het heeft alles te maken met je eigen lichaams taal.
Op het juiste moment streng zijn en belonen, is eigenlijk heel eenvoudig uitgelegd hoe je een paard beleerd/ opvoed.
Jammer genoeg zijn er niet zoveel mensen die dat echt goed kunnen, maar het is natuurlijk wel voor een groot deel te leren.
Mijn ervaring verteld me wel, dat lang niet elk mens, een paard zal gaan begrijpen en dus zal kunnen africhten.
Zoek hulp zou ik zeggen, maar wel van een oude rot in het vak!
Luister goed en nog belangrijker...kijk goed!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:30

Als het zo extreem is zou ik je een cursus freestyle willen aanraden. Ik heb dat vorig jaar gedaan (niet om die reden maar andere, nl. ik wilde meer contact met mijn paard) en ik vond de cursus geweldig, het gaat daar echt ook veel om dat jij de baas bent, en dat vertaalt zich in hele kleine zaken -die je zo over het hoofd ziet, bijv. dat je paard iets te dicht bij jou komt staan, in jouw persoonlijke cirkel-, die wel heel belangrijk zijn. Om je dit bewust te worden is het handig als iemand je daarop wijst. Kijk eens een dvd over freestyle om te beginnen, en kijk ook eens hoe paarden onderling met elkaar omgaan, zo kun je je gewoon ook gedragen naar het paard daar is niets mis mee. Wordt hoog tijd zo te horen.

Goed dat je dit wilt doen -eerlijk gezegd had je het beste direct flink aktie kunnen nemen, je bent nu 7 maanden verder, maar misschien heb je al het e.e.a. geprobeerd- want dit kan gevaarlijk worden in de toekomst, zal niet het eerste paard zijn dat daardoor in de worst terechtkomt uiteindelijk!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:07

dit veranderd ook wel een beetje het plaatje van je rijprobleem (nadere topic in rijtechnisch)! Kans zit er dik in dat dit idd de basis is van alle problemen en dt het weinig zin heeft bezig te gaan met rijden als dit niet is opgelost, anders frustreerd het immers alleen maar.. Kan je aanraden dit erg serieus aan te pakken, zoek echt hulp van iemand, boeken en dvd's en tips via het internet zijn zeker nuttig maar jouw probleem vraagt echt om wat meer! Op het andere topic werd iemand aangeraden en daar zou ik zeker wat mee doen als ik jou was, ongeacht de kosten!

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:05

als paarden bij ons geen respect hebben willen we ze wel eens bij andere bazige paarden in de wei zetten. dit helpt heel erg. dan leert dat andere paard je paard wel om normaal te doen en dus ook een beetje respect te hebben. en als je paard iets goed doet heel uitbundig belonen. hij moet weten wat hij goed doet(natuurlijk ook wat hij fout doet) maar straffen op een toch wat mildere manier gewoon je stem iets opheffen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:10

http://www.paardelarij.nl

Zij hebben ervaring met dit soort problemen. Ze werken met vanallerlei paarden, van dieren die ingereden moeten worden, tot gedragscorrecties tot mensen die gewoon beter met hun paard om willen kunnen gaan. Je kunt een cursus doen, maar ook je paard daar stallen en hen er een poos mee laten werken.

Ik heb echt het volste vertrouwen in hen. Ik heb van de zomer de NH-midweek gedaan, en dingen gezien die ik echt niet voor mogelijk had gehouden. Paarden die dood en doodsbang zijn voor de trailer, die er na 3 dagen probleemloos op en af lopen, you name it.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:28

Er zijn inderdaad tal van rijscholen en cursussen die je verder kunnen helpen. Ik raad je ook echt aan dit te gaan doen.

Marijestaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:36

Lichaamstaal is een heel belangrijk gegeven.
Ik lees momenteel een boek en dat vind ik persoonlijk heel goed geschreven! Haha!
Het gaat over de communicatie met paarden (en dus ook lichaamstaal) misschien kun je dat eens lezen?

Titel: Paarden
beter begrijpen, beter opvoeden
* De lichaamstaal van uw paard beter begrijpen
* Gedragsproblemen voorkomen
* De juiste leerstrategieën kiezen
Schrijfster: Dr. Barbara Schöning
Gedrukt in België
ISBN nr: 90-447-1009-5 NUR 431

Ik vind het een heel verruimend boek wat betreft de lichaamstaal. Het is eigenlijk allemaal heel logisch. Maar als mens vergeet je zo vaak dat een paard een net wat andere lichaamstaal van jou nodig heeft dan dat je van mens tot mens communiceert. Vork Steeds als je het leest denk je "Oja!", maar het lastige is het om ook daadwerkelijk in praktijk te brengen.

Misschien heb je er iets aan?
Wil niet meteen zeggen dat je het probleem zelf ook kunt oplossen, maar het geeft wel nieuwe inzichten!
Laatst bijgewerkt door Marijestaal op 03-01-09 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:44

Het lijkt mij ook idd het belangrijkste dat jij je bewust gaat worden van je lichaamshouding en wat je daarmee kunt doen.
Dat kun je leren en veel oefenen.
Goede hulp inschakelen dus.

Consequentie is natuurlijk ook heel erg belangrijk. Belonen hoort daar ook heel erg bij. Zodra er ook maar iets goed is, uitgebreid belonen.

Ik heb zelf een paard die als ze niet opgevoed was, precies zo zou zijn. Ik zie het terug als een vreemde haar vast heeft. Ze probeert al haar trucjes uit en als deze persoon er niets aan doet, walst ze zo over hem of haar heen.

Je moet zo een band krijgen met je paard, dat hij precies aan jou kan zien wat hij niet of wel moet doen. Het is in het begin heel erg vermoeiend om zo ontzettend consequent te zijn, maar ik kan je vertellen dat het uiteindelijk zo fijn is als je maar hoeft te wijzen met je vinger en je paard gaat voor je opzij.

Succes

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:47

Ook ik ben het met de anderen eens. Ondanks dat ik beslist geen NH-er ben, denk ik dat je in dit soort situaties veel verder komt met die techniek dan de klassieke methode. Mijn advies: zoek op korte termijn deskundige hulp en ga aan de slag. Tuurlijk kost dat de nodige centen, maar achteraf zul je er blij om zijn dat je er dat voor over hebt gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:51

dat je je zo laat behandelen door je paard?????????

sta je thuis ook op als iemand op jouw stoel wil zitten, vind je het op straat ook goed als iemand je even opzij duuwt????

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:54

ik leer dat soort dingen ook met puppy cursus.
respect, eerst ik door de deur dan jij,

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:04

@Kiwiko en Lijntje: jullie (en ik) laten het niet zover komen. We grijpen bij de eerste verkeerde pas al in. Ik geef je op een briefje dat haar paard bij ons echt niet dat gedrag zou vertonen. De TS heeft het al te ver laten komen en heeft vooral zelf deskundige hulp nodig. Da's niet erg, maar ze moet het wel zoeken (en vinden). Tenslotte hebben wij het ook van iemand geleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:07

absoluut.......... er moet gewoon een week of twee intensieve begeleiding bij zodat zij leert met dit paard om tegaan Knipoog

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:12

dat zeg ik, ga op puppy cursus haha.

ok, geen geintje
nanneke, ik zou idd beginnen met grond werk voordat je op je paard gaat zitten, als hij naast je al geen respect voor je heeft wat dan als je er op zit?

dus, als je de stal uitloopt jij eerst, dramt ie? weer terug zetetn, en dat net zo lang herhalen totdat ie het begrijpt (het belangrijkste in de opvoeding is consequent zijn) niet de ene dag wel de andere dag niet, dat wekrt niet en daar raakt je paard ook van in de war.

dan met poetsen en opzadelen zal die wel niet stil staan, zelfde verhaal, zet hij een stap naar voren, zet jij hem 2 stappen terug. en dit blijven herhalen. staat hij 3 minuten braaf stil, belonen en wat lekkers geven (gaat hjij bedelen, alleen belonen met je stem en een aai)

verder heb je weinig voorbeelden, wat hij precies doet. dus ik kan je niet zeggen hoe ik het zou oplossen.

1 ding zeker, schreeuwen en slaan helpt niet.
daar worden ze nog veeeeel dwarser van. jij moet degene zijn die aan het langste eind trekt.

pb me anders.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:47

ben het geheel met lijntje 87 eens, veel grondwerk.
idd gewoon simpele oefening met terugzetten roept veel respect op, want het is zowel letterlijk als figuurlijk. Maar wel heel consequent doen. Dus niet alleen bij een deur, maar ook gewoon met wandelen, poetsen, etc.

veel succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:25

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal reacties verwijderd, waaronder een persoonlijke aanval. Houd een discussie ontopic en dus over hoe om te gaan met een dominant paard. Lachen

Ook zijn er stipjes verwijderd. Wanneer je een topic makkelijk terug wilt kunnen vinden kan je gebruik maken van de Abonneer en/of Bookmark functie, die je linksboven de beginpost vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:28

Ik ga ook voor deskundige hulp inschakelen in dit geval om te voorkomen dat je van de wal in de sloot raakt, of van de regen in de drup.

cynthiakh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:03

stemverheffen of bvb zweepje in de hand als die je voorbijwilt ofzo, even een klein tikje op zzijn borst.
succes ermee.
groetjes

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:06

Tips zijn er al gegeven...

Het is en blijft heel belangrijk dat de verzorger de leider is. Een leider zijn komt ook veel bij kijken, niet iedereen is hierin goed en kan dat beheersen.
Net als voor een groep mensen staan en de aandacht erbij halen....de groep mee krijgen. Hoe jij in het leven staat, omstandigheden, ervaring, gebeurtenissen, karakter en doen maken dat je kunt leiden of niet. Het leiderschap begrijpen is een vak appart...

Een paard heeft dit juist zo nodig en dan ook nog eens respectvol. Hoe vaak zie je niet dat mensen vervallen in dwang en het afdwingen van het beheersen van een paard....als je geen leiderschap bezit verdien je niet het respect van een paard....maakt dat de natuur natuur blijft. Het is dit en dan dat...niet een mengeling ervan.
Paarden begrijpen is een kunst, maar niet moeilijk.

Begin eens inderdaad bij grondwerk. Hoe sta jij in de stal, hoe haal je hem eruit....wat en wie heeft het paard voor zich en kan hij hiermee je handelen aanvaarden. Het zit hem in de kleine dingen.

Succes.

Jarno.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:18

Als je aan grondwerk wilt beginnen kan ik je het boek "Grondwerk"van Inge Teblick aanbevelen, daar staan oefeningen in die je kunt gaan doen.

dea5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:06

let op je lichaamsstaal misss kom je niet heel goed bij hem over of te bang

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:09

Hier is maar één advies mogelijk: Zoek goede begeleiding. Dit kun je niet van tips van Bokt leren en ook niet uit een boekje.
Waar zit je in NL?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:11

met een puber zoals dit zou ik hem heel consequent behandelen en nee is nee.
en desnoods een keer goed op zijn flikker geven dat hij het niet weer doet.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:25

ladylay schreef:
met een puber zoals dit zou ik hem heel consequent behandelen en nee is nee.
en desnoods een keer goed op zijn flikker geven dat hij het niet weer doet.

Juist. Heel consequent zijn en belonen bij goed gedrag en straffen bij slecht gedrag. Een pony bij ons in de buurt is flink verpest doordat ze niet consequent zijn en het beestje is nu enorm gevaarlijk. Freestyle enzo zijn te proberen maar je kunt ook prima bij het begin beginnen met kleine dingen. Bij het poetsen moet hij netjes stilstaan, vooral niet bijten (bij alles niet) en niet op het touw knagen. Als je met hem loopt loopt hij met zijn hoofd naast je en jij leidt hem. Hij loopt dus niet achter je en ook niet voor je. Houdt dit goed in de gaten en corrigeer hem anders duidelijk. Bij het opzadelen geen bijtneigingen richting jouw en braaf stilstaan. Bij het opstijgen braaf stilstaan en op jouw commando (beenhulp) pas lopen. Bij het longeren jouw opdrachten precies laten uitvoeren en consequent zijn als de oefening niet wordt uitgevoerd of te langzaam. Laat hem op je stemhulpen aandraven, terug in stap gaan en aangalopperen bijvoorbeeld. Dit moet actief gebeuren en niet na een heel rondje pas. Als hij braaf jouw oefening oppakt goed en duidelijk (overdreven) belonen. Verder goed aan het werk zetten ook bij het rijden. Als je les hebt zul je met je oefeningen aan het werk gaan thuis. Deze oefeningen consequent doorvoeren. Als jij naar links wilt maar je paardje gaat naar rechts..gelijk corrigeren! Laat het paardje op JOUW tempo lopen, breng hem anders terug met je zit. Verder moeten jullie beiden veel plezier in het werken hebben met veel belonen en hard oefenen. Slaan e.d. zijn helemaal niet nodig, enkel consequent optreden met een duidelijke stem.Natuurlijk als hij bijt zou ik een flinke tik geven en bij ongewenst gedrag mag je je stem verheffen. Als de situatie gevaarlijk wordt of het loopt uit de hand vindt ik een flink pakslaag of een schop met de rubber laars helemaal niet onacceptabel..het blijft een beest van 600 kg! Jij moet boven je paardje staan en hij moet je respecteren. Tegelijkertijd zijn jullie maatjes en hebben jullie plezier. Als je paardje respect voor jou heeft krijgen jullie nog meer plezier samen. Als je met je paard bent zul je dus veel moeten opletten, doet hij iets wat jij eigenlijk niet wil? Corrigeer hem duidelijk en beloon als hij goed reageert. Als je naast je paard alles goed voor elkaar hebt kunnen jullie pas samen goed gaan rijden..en ik spreek uit ervaring. Mijn merrie liep een tijd over mij heen zowel op de grond als op het paard. Heb samen met de vorige eigenaar haar consequentheid besproken en nu staat mijn merrie duidelijk onder mij. Ze kan overal stil staan zelfs voor een open uitnodigende stal, maar ze zal wachten op mijn toestemming om de stal in te gaan. Door dit soort kleine dingentjes heb ik geen trailer-problemen, geen problemen met bokken/steigeren/verzet tijdens het rijden en op de grond. We hebben samen veel plezier maar ze weet wat mag en wat niet mag. Afentoe zoekt ze die grens op maar dan komt ze snel genoeg te weten dat ik dat niet duld. Zo is onze band erg sterk en werken we samen met plezier. Heb er een brave merrie van gekregen zonder streken en kuren. :)