Manen vlechten ja/nee? (ivm evt. functie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Manen vlechten ja/nee? (ivm evt. functie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:26

Is het verstandig om met dit koude weer de manen te vlechten of niet? In verband met warmte vasthouden ofzo. Of is die functie zo nihil dat het eigenlijk niet uitmaakt als je vlechten maakt?

Sodeletuut

Re: Manen vlechten ja/nee? (ivm evt. functie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:27

Ik lees even mee.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:30

Er zijn toch ook fjorden waarbij de manen heel kort zijn, dus ik denk dat het voor de warmte weinig uit maakt. Maar dat denk ik dus ben ook wel benieuwd

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:59

Ik geloof niet direct in een warmte houdende functie van manen, of je hebt een paard een echte dikke dos manen dan is het een ander verhaal.
Verder lopen veel paarden rond met kortere manen zonder problemen zoals al werd genoemd.
Maar goed, mijn haflinger vlecht ik zijn manen ook omdat die anders heel lelijk wordn en afbreken en hij heeft er echt geen last van.
MAar ik vlecht ze bij hem omdat ze dus anders lelijk worden en kapot gaan, de manen daarintegen van mijn andalusier laat ik los hangen,.
Die zijn veel dikker en veel steker, het is daaronder ook altijd lekker warm Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:03

Vorig jaar hingen de manen van mijn tinker los, kon ik altijd lekker mijn handen onder warmen als het koud was Haha!
Maar ze zijn waardoor wel dunner en korter geworden, dus dit jaar heb ik ze toch ingevlochten. Qua warmte zou het niks moeten uitmaken, zijn vlechten hangen maar aan een kant van de hals, dus dan zou er sowieso maar een deel van de hals warm worden gehouden.
Nee, hij heeft een lekkere dikke wintervacht, en die manen puur voor mij, voor de show Clown
Ik denk eigenlijk niet dat lange manen in de natuur ooit een functie hebben gehad..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:41

Nou dan denk ik inderdaad dat ik maar ga vlechten. Het klinkt inderdaad wel logisch. Lachen Bovendien, ook al heeft een paard lange manen, een windvlaag en zijn manen hangen weer anders en de warmte is weg. Stom dat ik daar zelf niet eerder op gekomen ben. Vork

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:13

[NA] --> [SV]

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:44

Ik heb de manen van mijn Lusitano tegenwoordig bijna altijd gevlochten omdat ze anders erg in de knoop raken, volgens mij heeft ze daar geen last van haar.
Ik vind het ook wel prettig, want met rijden zweet ze anders onder de manen veel erger...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:51

wij dragen de manen los...mijn tinker dan...heb altijd gevlochten bij mijn fries maar iemand zei tegen mij ooit dat lang ingevlochten manen op de duur stuk zouden gaan...of dit klopt weet ik niet maar sindsdien doe ik het niet meer. had ooit een paard met zomereczeem en altijd weinig manen dus ben benauwd dat ik de mooie manen van mijn tinker daarmee stuk maak....maar zoals ik zeg ik weet het niet zeker, maar lees ff mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:49

Ik denk dat manen wel een functie hebben. Mijn shetten hebben nooit tranende of ontstoken ogen als het hard waait, mijn KWPNers wel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 11:26

Ja maar ik denk niet dat dat aan de manen ligt. Shetten zijn van oorsprong meer koude en wind gewend dan KWPNers.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:35

ik denk dat ze wel een functie hebben ja, maar natuurlijk is het ene ras harder dan de andere natuurlijk, helemaal mee eens.ik denk ze hangen er niet voor niets dus zullen ze wel hun doel vervullen. als ik vlecht dan hooguit de voorpluk, die hangt tot op de neus maar haal het na max twee dagen weer uit,

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:38

gemiddelde KWPN-er met zijn getrokken manen moet dan ook wel bevriezen..
Denk dat het wel wat uitmaakt. Meer haar wat los hangt is natuurlijk warmer!
Maar daar heb je als paard ook nog eens een dikke jas met wintervacht onder.
Dus denk niet dat je paard bevriest als het ingevlochten is. blijft wel langer nat
als het natregent, dat is wel heel vervelend.
En idd, fjord heeft hanekam, dus zal ook niet warm naar beneden zijn.
Moet wel zeggen dat mijn pony het niet zou waarderen als ik haar voorafdakje (manentop)
in zou vlechten in de winter fantastisch afwateringssysteem! voor je hoofd.
(in de zomer beste vliegennetje dat er (niet) te koop is)