Paarden in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:58

Hallo Bokkers!

De laatste tijd lezen we allemaal veel topics met vragen of het paard wel of niet naar buiten kan en of 1 deken wel genoeg is met temperaturen rond het vriespunt. Niet helemaal raar natuurlijk aangezien we nu in de winter zitten, soms vraag ik me alleen wel eens af of we ons niet een beetje te druk maken over of onze paarden.
Als wij iets als "koud" ervaren, maken we ons snel zorgen over of ons paard het niet te koud zal hebben vannacht, echter, en paard is geen mens en heeft als het goed is een lekkere wintervacht. Daarnaast is ook een keer een onderzoek gedaan naar de prestaties van paarden en hun hartfrequentie enz. bij verschillende temperaturen. Daaruit kwam dat paarden met een gemiddelde vacht het beste presteren en de meest positieve hartfrequentie enz. hebben bij temperaturen tussen de +5 en -15.

Hoe denken jullie hierover?

daphneM

Re: Paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:09

zo laten en niks aan doen, de natuur regelt het allemaal zelf! Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:20

Die van mij stond vanmorgen met -9 C nog gewoon buiten op de wei met ijs in zijn manen, maar met zijn vacht nog helemaal plat, hij had het totaal niet koud. Dus ik denk inderdaad dat ze zich met deze temperaturen prima voelen Lachen

_Bianca___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:03

Mijn paard staat ook gewoon buiten.
Ze heeft een inloop stalletje en een behoorlijke dikke teddy vacht op Haha!
Geen enkel probleem denk ik

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:07

De mijne staan allebei van 8 tot 5 buiten, de een is geschoren dus staat wel onder dekens. De ander staat ook wel onder een deken, maar niet zo'n dikke, das niet nodig.
Niets zo gezond als je paard lekker naar buiten!

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:09

Onze fries en onze pony (3/4 arabier 1/4 haflinger) staan overdag ook gewoon op de wei zonder deken. Ik moet me wel erg vaak verdedigen dat ze zonder deken buiten staan. Maar ik weet zeker dat ze er echt geen last van hebben. Ze staan de hele dag lekker te grazen en gaan 's avonds als het donker is met moeite mee naar binnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:12

Regen en wind zijn vele malen erger voor een paard dan vorst.
Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ze hier overdag met dek op buiten staan. De oude dieren en de volbloeds die op het land staan hebben sowieso een dek op, anders staan ze te rillen als een rietje met deze vorst.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:14

Mijne is net een teddybeer, zo'n dikke vacht heeft ze. Die krijgt dus ook nooit een deken op! Lekker buiten laten lopen hoor, ze kan wel wat hebben.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:56

Vannacht wordt het - 15 hier in Belgie.... Tink en Shet staan altijd 24/24 buiten, het zijn meer beren dan paarden, een ijsbeer wordt er jaloers op. Nu heb ik zelfs geen schuilstal in de wei. Vorig jaar stonden ze in hun open stal met een uitloopje en stonden ze weer en wind buiten, hoe dik opgestrooid binnen ook. Vandaar dit jaar deze keus, vooral de Shet heeft dit echt nodig.

van die onwetende mensen die langs mijn wei het bos inlopen, die vinden het 'zielig' blabla...ik ben ontzettend blij dat ik zelf de keuze heb aan huis dat ze lekker buiten mogen lopen. Op de pensionsstal waar ik stond met de 2 was het vreselijk in de winter, alles pot en pot dicht... resultaat... mijn paarden stonden te zweten in stal, heel de dag door, verschrikkelijk voor ze... het arabiertje wat ernaast stond had het volgens de eigenaresse ijskoud hoor met megawinterjas aan.. en daarvoor moest alles dicht... tja... ik vind het niet erg als mensen hun paard inpakken maar er zich helemaal verkeerd in gaan verplaatsen, zelfs geen zuchtje wind voor zo'n beestje in de winter.... Zijzelf gaan in de verwarming kruipen dus hun dieren hebben het ook koud...
Ik hoor van veel mensen die hun paard nu ook 24/24 buiten hebben staan dat hun paarden opknappen, vooral met luchtwegaandoeningen en dit ook nooit hadden kunnen denken toen hun paardjes binnen stonden in de winter 'uit voorzorg'. Ik ben een voorstander van zo natuurlijk mogelijk houden. Natuurlijk heb ik zijn er echt uitzonderingen hoor ( oude paardjes zoals genoemd etc) Maar stiekem zie ik het liefst alle paardjes lekker buiten, sorry... hihi, ben gewoon gek op beertjesvacht Clown

of topic: Tinker van mij is helemaal 'gek' met dat weer, die maakt sprongen in de lucht met vreemde gillen, alsof het hem in de bol is geschoten hihih, vooral als hij mij ziet ( nee, normaal heb ik niet zo'n uitwerking Clown )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:25

24/24, das apart Clown 24 uur per dag, 24 dagen in de week Clown

Mijn tink stond vanmorgen in de wei te wachten, in 15 cm sneeuw. Daarna liep hij wel de stal in, want daar ligt het hooi Tong uitsteken

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:42

Bij ons op stal staan maar een paar op stal.. 10 in de wei teddybeer te spelen. Wat binnenstaat is de hengst, 2 veulens, 2 pony's(staan overdag buiten) omdat ze gaan starten dit jaar en een jonge pony omdat ie het nou eenmaal moet leren.. Maar zoveel mogelijk naar buiten!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:16

Mijn paard gaat gewoonlijk iedere dag een uur of 7 naar buiten. Echter, met het binnenhalen net, ging de fries een paar keer vreselijk onderuit en konden we geen ijsvrije weg vinden. Morgen gaan de paarden dus toch maar niet naar buiten, want met ijzers liggen ze zo op hun snufferd, of breken ze misschien wel wat
Geef mij de lente maar weer Haha!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:25

Inderdaad van mij mag het ook wel weer lente worden,mijn paard heeft ook ijzers kan dus met dit weer met sneeuw ook niet naar buiten,ben veelste bang dat hij uitglijdt of de benen breekt..

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:28

Mijn paard vandaag ook maar op stal laten staan. Hij staat ook met ijzers. Wel even 10 meter met hem naar buiten gelopen, zodat hij heeel even zijn benen kon strekken. Wel goed gekeken naar zijn hoeven en eventuele ijsklonters eronder.. Daarna weer op stal gezet..Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:08

Celede_x schreef:
Mijn paard vandaag ook maar op stal laten staan. Hij staat ook met ijzers. Wel even 10 meter met hem naar buiten gelopen, zodat hij heeel even zijn benen kon strekken. Wel goed gekeken naar zijn hoeven en eventuele ijsklonters eronder.. Daarna weer op stal gezet..Boos!

ben ik even blij dat mijn paarden niet beslagen zijn

het heeft vannacht geregend en het is daarna gaan vriezen, gevolg: paddock was één grote hobbelige ijsvlakte, maar onze paarden lopen er gewoon op Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:15

Ik zou toch het risico van een paar gebroken benen niet willen nemen. Hier is alles in een ijsbaan veranderd en ook ikzelf heb moeite om niet op mijn plaat te gaan. Als ik mijn been of arm breek is dat nog niet het einde van het verhaal, bij een paard meestal wel.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:33

aerdenhout1 schreef:
Ik zou toch het risico van een paar gebroken benen niet willen nemen. Hier is alles in een ijsbaan veranderd en ook ikzelf heb moeite om niet op mijn plaat te gaan. Als ik mijn been of arm breek is dat nog niet het einde van het verhaal, bij een paard meestal wel.

Ik vind het idd ook maar griezelig met dit weer! Babiche staat in de winter normaal gezien altijd 's avonds binnen en overdag op een stenen plaatsje of in de paddock, maar die zijn allebei spek glad nu. Heb der een keer gewoon naar buiten gelaten, nou ze was de stal nog geen 2 seconden uit of ze lag al bijna plat. Dus nu het zo glad is blijft ze gewoon binnen. Maar als de sneeuw en ijzel straks weg is gaat ze gewoon weer naar buiten hoor, ongeacht hoe koud het is Ja Ze heeft een lekkere dikke vacht, dus ze kan echt wel wat hebben.

En idd, regen en wind zijn veel erger voor paarden!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:58

gisteren hier uren lang geregend,toen begon het te vriezen,nog een laagje sneeuw erover,dus spekglad voor de inloopstallen.wij pekelen dan het erf voor de stallen,even voorzichtig met de bezem eroverheen en klaar is kees.De paarden kunnendan veilig over de tegels lopen.Ik moet er niet aan denken dat onze paarden anders dagenlang verplicht binnen zouden moeten staan.groetjes...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:04

Ik zie mijn geest al dwalen en ben bang dat ook morgen de paarden niet buiten komen. Ga morgen maar even de gemeente bellen of ik zout kan halen, want die pakjes van 25 kilo zijn zo op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:16

Arabesk schreef:
[

het heeft vannacht geregend en het is daarna gaan vriezen, gevolg: paddock was één grote hobbelige ijsvlakte, maar onze paarden lopen er gewoon op Lachen

Hebben ze een andere keuze dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:19

liekensancho schreef:
of topic: Tinker van mij is helemaal 'gek' met dat weer, die maakt sprongen in de lucht met vreemde gillen, alsof het hem in de bol is geschoten hihih, vooral als hij mij ziet ( nee, normaal heb ik niet zo'n uitwerking Clown )

Dat is niet gek doen hoor, dat is gewoon een manier om in beweging te komen om jezelf als paard op te warmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:21

Inderdaad een pad maken richting de binnenbak, die sneeuw en ijsvrij is zodat ze veilig naar de binnenbak kunnen zonder glijpartijen. Niet zo moeilijk lijkt mij. VInd het ook heel raar dat mensen die de paarden vierkant op ijzers hebben staan over het erf gaan welke spiegelglad is. Dan spoor je volgens mij niet. Die dieren zijn met dit weer al hardstikke fris............

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:41

Arabesk schreef:
ben ik even blij dat mijn paarden niet beslagen zijn

Dáár zou ik dan wel weer eens een filmpje van willen zien en niet alleen van een paard dat over een klein bevroren plasje loopt (dat je in een ander topic hebt laten zien). Volgens mij is er niet één paard dat nu 'gewoon' loopt op het ijs....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:43

Sientje schreef:
[
Dáár zou ik dan wel weer eens een filmpje van willen zien en niet alleen van een paard dat over een klein bevroren plasje loopt (dat je in een ander topic hebt laten zien). Volgens mij is er niet één paard dat nu 'gewoon' loopt op het ijs....

Een hele domme die niet voorzichtig is met zichzelf, die loopt nu nog wel "gewoon".

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 11:36

Nou mijn paarden hebben er ook geen moeite mee. De hele wei is bevroren en ze vermaken zich prima met dit koude weer!

Ik denk niet dat ze rare bokkesprongen gaan maken omdat ze 't koud hebben, hooguit omdat ze zich happy voelen met dit weer. Anders zou mijn arabier ook niet staan te rillen als hij t koud heeft lijkt me.