Mag je met zwarte handschoentjes starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisaschokker

Mag je met zwarte handschoentjes starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:22

Hoi!

Ik heb mijn champagne wedstrijd set inmiddels compleet, afgezien van de handschoentjes Boos!
Geen tijd meer om die te bestellen helaas. Nu wil ik zondag niet met mijn witte handschoenen
starten, maar als het is toegestaan met zwarte.
In de reglementen las ik dit:
e. een paar handschoenen,

Daaruit mag ik dus opmaken dat die in princiepe elke kleur mogen zijn?

Alvast heel erg bedankt
groetjes

Sjonniej

Re: Mag je met zwarte handschoentjes starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:05

Handschoenenkleur is inderdaad niet meer voorgeschreven.

Ik rijd zelf met bruine handschoenen, vind witte handschoenen verschrikkelijk lelijk en onhandig. Nu kan ik gewoon mijn dagelijkse handschoenen aan, dat rijdt ook een stuk fijner dan met handschoenen die je 1x in de maand aan hebt.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:08

Wat voor proef ga je doen? Als jij een F proefje gaat rijden mag dat niet. Want dan kunnen ze niet zien hoe jij je teugels vasthoud.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:56

Op KNHS wedstrijden mag je met alle kleuren rijden, alleen heb ik wel gehoord dat de jury extra gaat opletten als je met zwarte rijdt, omdat ruiters die hun handen niet zo goed stil kunnen houden bijvoorbeeld zwarte handschoenen aantrekken om dit een beetje te verhullen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:15

Kev schreef:
Op KNHS wedstrijden mag je met alle kleuren rijden, alleen heb ik wel gehoord dat de jury extra gaat opletten als je met zwarte rijdt, omdat ruiters die hun handen niet zo goed stil kunnen houden bijvoorbeeld zwarte handschoenen aantrekken om dit een beetje te verhullen.

Hier heb ik persoonlijk nog nooit last van gehad.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:18

Dan hou jij je handen waarschijnlijk gewoon stil! Lachen
Ik weet zelf ook niet of het zo is, rij al 16 jaar met witte handschoenen..

Fietjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:33

Springen rij ik ook met zwarte handschoentjes. Dressuur doe ik wel met witten. Dat vind ik voor dressuur mooier.

kusdandykus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:59

Springen mag met zwarte handschoentjes
Dresuuur moeten witte handschoentjes zijn

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:06

Kev schreef:

Klopt, bij mij gaan allerlei alarmbellen rinkelen als mensen met donkere handschoentjes rijden. Knipoog
En dan werkt het zelfs averechts, omdat ik dan juist nog meer op het handgebruik ga letten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:27

kusdandykus schreef:

Dit is dus niet waar.
Ook met dressuur mag je met zwarte, roze, paarse, blauwe, groene hanschoenen rijden.

Grappig Fitzoy, ik heb er dan zelf eigenlijk nog nooit 'last' van gehad. Maar had er ook nooit over nagedacht dat mijn bruine handschoenen alarmbellen laten rinkelen, bij het mennen is het namelijk juist traditie dat je bruine handschoenen draagt.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:38

Sjonniej schreef:
kusdandykus schreef:

Dit is dus niet waar.
Ook met dressuur mag je met zwarte, roze, paarse, blauwe, groene hanschoenen rijden.

Grappig Fitzoy, ik heb er dan zelf eigenlijk nog nooit 'last' van gehad. Maar had er ook nooit over nagedacht dat mijn bruine handschoenen alarmbellen laten rinkelen, bij het mennen is het namelijk juist traditie dat je bruine handschoenen draagt.

Net zoals het dekje, heb hierover gebeld met de KNHS en je mag met elk kleur dekje starten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:38

Bij KNHS wedstrijden mogen ze in alle kleuren.

Bij FNRS wedstrijden moeten je of zonder of met witte handschoenen rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:40

SusieQ87 schreef:
Net zoals het dekje, heb hierover gebeld met de KNHS en je mag met elk kleur dekje starten.

Best grappig eigenlijk, vind je niet?
Overal gemopper; Wat een achterlijke regels, waarom aan traditie vasthouden, niet van deze tijd, wit is onhandig
En uiteindelijk zijn het alsnog de ruiters die vast blijven houden aan die witte handschoenen en witte dekjes Vork

hcSugarbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:55

bij de dressuur moeten het witte handschoenen zijn!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:17

ik dacht tot dat ik dit topic tegenkom, dat je met witte handschoenen moest starten in de dressuur Clown
had ik dat maar geweten, was mijn witte kwijt en was helemaal in de stress..
Wel vind ik het bij dressuur horen dat het wit/creme/champagne is.
Zie me al met een roze dekje binnen komen en roze handschoenen!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:04

Sjonniej schreef:
SusieQ87 schreef:

Best grappig eigenlijk, vind je niet?
Overal gemopper; Wat een achterlijke regels, waarom aan traditie vasthouden, niet van deze tijd, wit is onhandig
En uiteindelijk zijn het alsnog de ruiters die vast blijven houden aan die witte handschoenen en witte dekjes :Y)

Ja, inderdaad ook mijn gedachte. Ik heb er nooit bij stil gestaan, maar het zou toch leuk zijn om met bijvoorbeeld met een paars dekje en paarse handschoenen oid de ring binnen te rijden. Als steeds meer mensen dat durven, dan zullen juryleden dat ook steeds gewoner gaan vinden. Als ik mijn jonge zover heb, dat ik ermee de ring in kan, ga ik dat toch eens doen. Kijken wat ze ervan vinden. Ben altijd wel in om wat anders te doen dan anderen. Alleen duurt het nog een hele tijd, want hij is pas 2. |(

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:33

De vraag is; wat is het nut ervan?
Waarom zou je jezelf zo in de kijker willen rijden door vreemde kleuren aan te trekken?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:29

hcSugarbabe schreef:
bij de dressuur moeten het witte handschoenen zijn!

Moet helemaal niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:48

Sjonniej schreef:
De vraag is; wat is het nut ervan?
Waarom zou je jezelf zo in de kijker willen rijden door vreemde kleuren aan te trekken?

Dat vraag ik me dus ook af. Waarom zou je met paars willen rijden :?
Stel dat een jurylid dat niet zou waarderen, dan zijn ze echt niet zo dom omdat op je protocol te zetten, het mag immers wel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:21

Op zich kan ik me voorstellen dat een jurylid door dit soort 'geintjes' bij twijfel eerder naar beneden afrond dan naar boven.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:28

Toch heb ik van een jury eens de opmerking gekregen dat wit verplicht was. Ik zei hem toen van niet,maar hij wist het zeker. Ik ben toen gaan twijfelen, dit omdat ik toevallig ook net toen voor de eerste keer met zwarte startte omdat mijn witte niet meer wit te krijgen waren. Ik heb toen toch maar weer witte gekocht. Maar later in de reglementen zag ik dat zoals hier ook geschreven is, zwart ook mag. Dus niet elke jury is op de hoogte daarvan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:31

Elke jury behoort op de hoogte te zijn van de regelementen en er is op elke wedstrijd wel een reglement aanwezig. In de grootste gevallen heeft de jury dit gewoon bij zich, anders ligt er wel eentje op het secretariaat en in het broodnodige geval is er altijd wel een rijder die een reglement in zijn tas heeft zitten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:33

Dat zou best kunnen. Maar zover er op door gaan was toen niet nodig. Betreffende jurylid maakte er ook geen punt van in de vorm van niet mogen starten of andere strenge maatregel. Het was van hem uit meer bedoeld als aardig advies. Maar dus wel een onjuist advies wat mij in twijfel bracht.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:35

Sjonniej schreef:
Elke jury behoort op de hoogte te zijn van de regelementen en er is op elke wedstrijd wel een reglement aanwezig. In de grootste gevallen heeft de jury dit gewoon bij zich, anders ligt er wel eentje op het secretariaat en in het broodnodige geval is er altijd wel een rijder die een reglement in zijn tas heeft zitten.

Sterker nog, het is de bedoeling dat je als jury het reglement bij je hebt! Het kan alleen natuurlijk wel zijn dat je bijv een lager punt krijgt voor de verzorging als een jury het niet mooi vind of denkt dat het niet mag en als het er dan niet bijstaat waarom heb je niets aan een reglement!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:38

kazary schreef:
Maar dus wel een onjuist advies wat mij in twijfel bracht.

Daarom heb ik dus alle reglementen gewoon in de wedstrijdmap zitten, dan kan ik dat soort dingen meteen opzoeken indien nodig.