Hoe lang rijden julie in met springwedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Hoe lang rijden julie in met springwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:25

Heey! Het staat al in het onderwerp! Ik wilde dit even gewoon weten, omdat er zoveel mensen zijn die een half uur inrijden, sommige een uur, en sommige wel meer. Het verschilt enorm qua paard. Ik heb al heel lang (door operaties aan beide voeten) geen springwedstrijden gereden, dus weet het ook niet zo heel goed meer, maar ik kon met mijn paard niet te veel springen bij het inrijden, en ook neit te lang, want ik moest hem in het parcour goed voorwaarts houden omdat hij anders weigerde. En als ik te veel sprong, ging ij weigeren op het gegeven moment. Maar dat was eerst omdat ik zelf niet goed sprong, heb nu een andere instructeur die heel anders les geeft, en nu gaat het beter. (heb wel al een paar ondelinge springwedstrijden gehad waar ik 1 ker 1ste was, en de andere paar keren was ik zegmaar ook rondgekomen. En met mijn vorige instructeur had ik al 3 weigeringen gehad bij de 1ste sprong. (neit dat ij geen goede springinstructie gaf, maar de verkeerde voor mijn pony)) Maar goed, hoe lang rijden jullie dus in? En springen julie dan veel? Of hoger dan het parcour, of juist lager?!?!? Het verschilt natuurlijk per paard, en ik ben best nieuwsgierig!

knooopje

Re: Hoe lang rijden julie in met springwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:29

dat hangt erg van het paard af,de ene rij ik wat langer dan de andere.maar meestal zit ik er 10 combinaties van te voren op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:32

Oke! Heb jij meerdere paarden dan? En zijn er nog anderen die springen?!!? (wedstrijden:P)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:33

ik rij denk ik een half uurtje ! soms iets minder. en ik spring meestal wat hoger in nu met mijn jonger paardje rij ik B en dat is ong 1m en dan spring ik ongeveer 1.10/1.20 zodat hij zijn benen beter optilt Knipoog

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:36

Heey! Oke! Ik reed volgensmij ook iets van een half uurtje in, maar weer het niet zeker..! Ik sprong altijd ong. dezelfde hoogte, soms iets hoger als mensen toch iets hoger gingen, maar van mij hoefde het niet. Maar ik zal het onthouden voor de volgende keer. Dan trekken ze idd hun benen beter op!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:38

Of ik reed iets van 3 kwartier?!?!? ik zou het echt neit weten! Maar het ligt voor mij ook aan het weer! En ik denk dat k pas ook weer springwedstrijden ga starten in de zomer of lente ofzo. Ik wil neit weer gahaast zijn, en dat ie dan niet meer springt. En ik ga denk ik als het warm is een half uurtje. Dan spring ik ook neit zo heel vaak met het inrijden. Ik bouw het wel op, maar als ik zegmaar de hoogte of iets hoger dan de hoogte van het parcour zelf heb gesprongen, ga ik meestal even stappen. En wanneer ik dan bijna moet neem ik nog ff een sprongetje en galopeer ik nog wat, maak hem extra los en dan gaan we!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:40

Geryon schreef:
En ik denk dat k pas ook weer springwedstrijden ga starten in de zomer of lente ofzo. Ik
ik zou gewoon nu gaan starten want met indoor staat het meestal wat lager Knipoog veel suc6 nog met starten Haha!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:52

Heey! Sorry! Ik heb niet uitgelegd waarom ik nu niet ga starten, maar hierom: Voordat ik geopereerd was aan beide voeten, werd ik bij elke wedstrijd uitgebeld door 3 weigeringen. Dat kwam door mijn foute manier van rijden (voor mijn pony dan!:P) En nu, na mijn operaties (heb ong. een jaar niet meer kunnen rijden) wil ik eerst even goed kunnen springen, heb nu les van iemand anders. Wanneer het warm wordt en de buitenbak weer goed is om te springen, krijg ik prive-spring-les. Als eht dan echt helemaal, maar dan ook echt HELEMAAL goed is, ga ik pas weer springen. Dat is goed voor mijn vertrouwen in me pony, en de zijne in mij en in het springen zelf. Ik denk dat dit wel een tijdje gaat duren. Als we er maar plezier in hebben, en dat was voor mijn operaties niet zo. (door die weigeringen enzo) dus ik doe lekker rustig aan! Onderlinge wedstrijden doe ik wel al! En mischien ga ik wel een oefenparcourtje doen, maar ik denk dat ik echt officiele ga doen na een tijdje pas. Of het moet meteen opeens goed gaa! XD Maar dat denk ik niet. Een oefenparcourtje is wel leuk, en dan onder begeleiding van mijn insrtucteur. Maar mis over een maandje ofzo (of 2!?!?) En dankjewel! Jij ook succes met wat dan ook!:P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:27

is er nog iemand??

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:44

Geryon schreef:
Oke! Heb jij meerdere paarden dan? En zijn er nog anderen die springen?!!? (wedstrijden:P)

1 a 2 paarden,ik rij nooit zo heel lang in,paar rondjes stap paar rondjes draf,weer even stappen,lings en rechts om een galopje,
dan ga ik 2 keer over een kruisje,en dan stijltje keer of 2 dan wat hoger,nog ietsje hoger,dan oxer eerst laag dan telkens wat hoger,dan even stappen en de ring in,bij een heel fris paard galopeer ik wat langer,en ga ik wat vaker over het kruisje,bij een ervaren paard,spring ik 1 keer kruisje dan stijltje dan telkens iets hoger enz..een 4 jarige heeft zo de puff op op concours,dus daar doe ik maar een paar sprongetjes mee op het voorterrein,als ze braaf springen vind ik het wel een keer goed,ow ja en ik spring meestal niet heel hoog los,ik rij 1 keer naar een iets hogere stijl voor ik de ring in ga,verder alleen maar kleine sprongetjes,als je 1 meter moet springen,en je gaat 110 losspringen,worden ze na mijn ervaring sneller laks in het parcours.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 02-01-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:46

Mijn pony is altijd erg vlot, met een dressuurwedstrijd rijd ik ongeveer 50 minuten in of zo. Met springen dan meestal een klein beetje minder, maar niet te kort, maar ook weer niet super lang. Lachen

En ik spring meestal even dus 2x een kruisje, dan een steiltje en dan nog even op de hoogte van het parcours. Gaat het goed, gewoon even hoger, toch niet zo tevreden, nog een keertje. En meestal spring ik ook nog wel even een oxertje. Maar niet te veel.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:52

20min van te voren er op vind ik lang zat,maar ik heb dan ook bijna altijd een jong paard bij me.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:37

Nu het winter is stap ik meestal wel een kwartier in, in de zomer veel korter. Dan pak ik hem wat op, neem af en toe een sprongetje etc. Dan weer wat stappen etc. Ongeveer 3 of 4 voor me spring ik even goed in, dan weer stappen, dan later nog 1 sprong en dan erin. Vaak duurt het wel 3 kwartier ofzo, maar dat komt doordat ik zo lang instap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:59

Ik denk zo'n 20 minuten? Iig, als er 20/25 combinatie's voor mij zijn ga ik opzadelen, als ik erop zit stap ik een rondje, zweetdeken af en gelijk draven... Merrie die ik nu rijd word erg heet op wedstrijd, dus niet teveel stappen want daar maak ik het alleen maar erger op, en dat gevecht voor een wedstrijd wil ook niet helpen... Knipoog Dan draaf ik wat, gallopeer vrij snel aan omdat ze daar heel fijn van word, maar wel veel overgangen. Kruisje spring ik zo'n 2x, en dan stijltje wat opbouwen, meestal spring ik een stijlte 2x keer, maar ik bouw het vrij snel op, want hoe meer ik spring hoe vlugger mevrouw word, die weet precies wat er moet gebeuren... Knipoog Dan begin ik aan 't oxertje, weer even wat lager en vrij snel gewoon weer wat hoger... Dan als er nog 2 combinatie's voor me zijn spring ik nog snel een stijltje en dan ga ik richting de ring. Lachen Komt meestal neer op zo'n half uurtje / 20 minuten denk ik. Lachen
Jonge paarden rij ik wat korter in, die zijn meestal zo onder de indruk dat de energie vrij snel op is, dus niet te veel gedoe van te voren maar gewoon zorgen dat ie warm is en klaar. Lachen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:07

Heey! Er zijn wel verschillende reacties zeg! De een een kwartier en de ander een rondje instappen!XD Ik spring meestal gewoon wat de andere springen, en als er gelijk een oxer opgebouwd wordt, of een hoge stijl ofzo, vraag ik mijn moeder of iemand anders om even wat anders op te bouwen (vaak staan er toch 2 sprongetjes) Maar meestal springen de andere precies wat ik ook wil springen. Sommige beginnen zelfs met een kruisje van 20 cm. Dat vind ik mooi meegenomen!:P

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:11

Ik ga ook rond 20 combinaties rustig opzadelen. Met losrijden heb ik dan nog ongeveer 12 combinaties voor me. Losspringen met nog ongeveer 7 combinaties voor me Knipoog
Het verschilt wel per parcours, of je een parcours hebt met ingebouwde barrage of een parcours hebt dat meteen op tijd is.
Het komt neer op zo'n 20 minuutjes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:17

Oke! Maar in de b heb je in een normaal parcour op snelheid? vanaf de l toch? En de barage telt neit mee voor de wp toch?
niet dat jjij b springt hoor! maar ik bedoel dat ik dat nog nooit gehad heb, alleen in barage. Maar je kan hebben dat je 2 normale parcouren hebt, of 1 progesief en normaal, of een normaal parcour en als die foutloss is barage (die telt toch nie mee of wel (in de B) en wat heb je nog meer?!

Fietjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:41

20 combinaties van te voren zit ik er op. Ligt er natuurlijk wel aan of er nog een prijsuitrijking tussen zit en of er veel in de barage zitten.
En met 6 van te voren ga ik springen. in de winter rij ik meestal iets langer los om goed op te warmen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:11

Geryon schreef:
Oke! Maar in de b heb je in een normaal parcour op snelheid? vanaf de l toch? En de barage telt neit mee voor de wp toch?
niet dat jjij b springt hoor! maar ik bedoel dat ik dat nog nooit gehad heb, alleen in barage. Maar je kan hebben dat je 2 normale parcouren hebt, of 1 progesief en normaal, of een normaal parcour en als die foutloss is barage (die telt toch nie mee of wel (in de B) en wat heb je nog meer?!

Het 2e parcours kan wel progressief direct op tijd zijn. Een barrage heb je niet vaak in het klassieke parcours van de B maar het komt wel voor. En nee, een barrage telt niet mee voor winstpunten, alleen het klassieke parcours.
Het eerste parcours is vrijwel altijd klassiek direct op stijl. Anders is er nog een ingebouwde barrage of een barrage achteraf op stijl. Het tweede parcours verschilt erg. Vaak is het progressief direct op tijd, progressief met barrage (op tijd) of een 2-fasen parcours.

kusdandykus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:58

Ik hem een jonge pony van 6 jaar dat net een 1.5 jaar zadelmak is en meestal nog wel aardig fris is dus ik rij meestal 15 a 20 minutjes in want anders word hij lax in het parcours en omdat ze hier in twente aardig hoog en technisch bouwen mag ie absoluut niet lax zijn want dan gaat ie balken gooien

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:40

Ik rij meestal 15 tot 20 minuten.
En dan spring ik meestal wat hoger dan in het parcour, dan is ze wat oplettender Knipoog

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:14

Oke! Nog iemand!?!?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:28

Ik zit er meestal een half uur voor ik moet starten op. Dan ga ik ze eerst tien minuten / kwartiertje warm maken en dan begin ik rustig met het inspringen. Ik eindig met ongeveer dezelfde hoogte als het parcours. Wanneer hindernis 1 een oxer is eindig ik het inspringen met een oxer, wanneer hindernis 1 een steil is eindig ik het inspringen met een steil. Dan kijk ik het parcours nog even mee met degene die voor mij moet starten en dan ga ik de ring in Knipoog

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:31

eeum, ik weet het niet precies, ongeveer een half uurtje.
Maar ik spring maar 7 (lage) sprongetjes ofzo voordat ik de ring in ga.
Dan is hij het fijnste.
Laatst bijgewerkt door So0p_ op 03-01-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:35

Oke! Verschillend!