Paardje & diens maatje voorbereiden op de dood: hoe ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chikiboy

Paardje & diens maatje voorbereiden op de dood: hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:26

Hoi...k weet het ...niet zo'n leuk topic op de eerste dag van het nieuwe jaar... maar bon

Naar aanleiding van een ander topic [MD] West-Nile virus: muggenbeet veroorzaakt encefalitis bij paar

Krijgt Negro morgen de kans om te gaan grazen....is hij instaat om zelf tot daar te wandelen en te grazen...goed dan mag hij nog even verder leven...
Maar kan hij dat niet...dan wordt hij volgende week ingeslapen.

Nu is mijn paard zijn hele leven met Negro samen geweest en wordt al wat gek als Negro alleen even bereden werd ...tot koliek toe...

Ik wil elke kans benutten om het voor beide paarden makkelijker te maken....

Als Negro morgen struikelt en valt en niet meer recht kan is het morgen al gedaan...misschien gaat het nog wel even goed (eergisteren verstapte hij zich op 10 meter 4 keer dus heb ik hem niet buiten gelaten...ik kon het niet aanzien...en wou geen risico's nemen zonder dat zijn baasje erbij was...ik zit ook nog steeds in een korset (ruggewervel gebroken, dus ik kan niet veel)...

Wie heeft tips, adviezen edm...?

Bij mijn honden heb ik de gewoonte dat zij hun overleden kameraad nog altijd eens kunnen zien...zo weten ze dat die niet terugkomt (en gaan ze hem dus niet zoeken) en kunnen ze op hun hondse wijze afscheid nemen.
Zouden jullie dat bij paarden ook doen ?

potverdikkie

Re: Paardje & diens maatje voorbereiden op de dood: hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:34

Paarden kun je niet voorbereiden. Het enigste wat je kan doen is na het overlijden zijn maatje even alleen laten met hem. Een paard neemt op die manier afscheid.
Hij merkt dat zijn maatje er niet meer is, en zal zich uiteindelijk trugtrekken van hem.

Heel veel sterkte!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:37

Hoi,

Dus werken met bach bloesems lijkt je niets ?

Vanaf vandaag opbouwen dat mijn paard elke dag langer en langer van zijn vriendje verwijderd is en dus zelfstandiger leert zijn ook niet ?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:43

nee, bach bloesem niet. Maar dat komt omdat ik daar geen ervaring mee heb.

En ik denk niet dat het helpt om ze nu al te treiteren (sorry voor dit woord, maar vind zo snel geen ander woord) met stress om ze uitelkaar te halen.

Paarden zijn niet dom.
Bij een merrie met veulen zie je dat ook. Als het veulen overlijdt, laat je de merrie er wer bij. Ze zal eerst heel boos en gefrustreerd zijn, zachtjes tegen het lichaam aantikken om leven te krijgen in haar veulen.
Uiteindelijk zal ze met haar voorbeen een pluk stro over het hoofd gooien, en daarmee bergraaft ze haar eigen veulen.

Klinkt erg hard, maar ik zou ze lekker nog laten genieten van elkaar zolang het nog kan.,
Misschien is het wel een optie om een nieuw maatje erbij te zetten zodra je daar aan toe bent.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:54

jeetje,alvast heel veel sterkte toegewenst.In 1996 heb ik mijn kanjer Tefka Demon in laten slapen,haar weidemaatje ,ook een merrie,is daarbij aanwezig geweest en heeft daarna alle tijd gehad om op haar manier afscheid te nemen.Ruiken aan de neus,duwen met haar neus,likken in haar lies,naar verloop van tijd liep ze er bij weg,en wist ze dat Tefka dood was,toen Tefka op werd gehaald door Rentac (ophaalbedrijf kadavers) hinnekte de merrie nog 1 keer,daarna hebben we haar wel bij 2 pony's in het land gezet zodat ze niet alleen zou staan.Ik kan het je aan bevelen om het zo te doen,dan weten ze dat de ander nooit meer terug komt,en hoeven ze niet te gaan roepen of zoeken,wij hebben 2 overlijdingen van paarden meegemaakt,dat is nooit prettig,maar op deze manier was het voor de paarden wel goed.groetjes....

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:05

Wat erg.. Nou echt heel veel sterkte er mee

.groetjess.Kim

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:44

Mijn merrie heeft 2x afscheid moeten nemen van haar veulen. Beide keren duwde ze behoorlijk hard tegen het veulen en probeerde het te bijten. Uiteindelijk gooide ze met haar hoofd hele plukken hooi en stro over het veulen heen en keek ze er niet meer naar om. Ze heeft ook nooit gehinnikt toen we de veulens weghaalden, ze had duidelijk zelf afscheid genomen. De eerste keer heeft het een halve dag geduurd en de 2e keer maar een uurtje.

Ik wens jou heel veel sterkte, want het is niet niks om deze beslissing te moeten nemen. Weet wel dat liefhebben en houden van ook loslaten betekent, maar die keuze heb je voor jezelf al gemaakt lees ik uit je bericht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:50

mijn pony had vroeger een weidegenootje die ook overleed.
ik heb mijn pony gewoon losgelaten bij de merrie zodat hij zelf kon beslissen wat hij deed.
hij heeft echt met zijn hoofd een hele tijd gebogen naar de grond bij haar gestaan.

als je de kans hebt dan zou je het ene paard dus nog even bij het overleden dier moeten laten.
laat hem eventueel ook zien wanneer het dode dier word opgehaald zodat hij weet dat het paard weg is.

praten werkt toch wel vinbd ik, vertel wat er is en wat er gebeuren gaat.
is zowel voor jezelf als voor het paard heel fijn..

heel veel sterkte

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:06

Wat enorm jammer dat het toch zover moet komen. Je hebt alles gedaan wat mogelijk was.
Ik heb er ook alleen maar goede ervaringen mee om een paard te laten liggen totdat het andere paard afscheid heeft genomen. Tot het zover is zou ik geen andere dingen doen dan wat je anders altijd doet.
Veel sterkte...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:38

jeetje..wat erg!
ik wil je heel veel sterkte wensen wat er ook zal gebeuren!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:42

Toen onze 3-jarige ingeslapen moest worden (ga er nu niet op in waarom) hebben we hem in de wei gezet waar ze altijd lopen. Om hem heen liepen zijn moeder, zijn tante en zijn oma, die zijn de hele tijd bij hem gebleven, ook toen de dierenarts zijn ding deed. Zijn maatjes hebben we in de aangrenzende wei gezet. Zodra hij overleden was en zijn eigen moeder en oma duidelijk afscheid genomen hadden hebben we de anderen ook in de wei gelaten. Zijn allerbeste vriendje heeft aan hem gelikt, met een hoefje tegen hem geduwd, een tijdje naast hem gestaan en toen kennelijk besloten dat hij er niet meer was en is om hem heen gaan grazen...
Dit is hoe wij onze paarden afscheid hebben laten nemen en dit is ook hoe het gaat als te zijner tijd de oma uit het verhaal echt niet meer kan (nu 28 jaar)...

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:44

dat is niet niks en ik heb het nog nooit meegemaakt maar denk dat wat de rest zegt ook het beste is heel veel sterkte

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:55

Afgelopen 19 december heb ik mijn 22 jarige merrie helaas moeten laten inslapen.
Haar dochter van inmiddels bijna 9 jaar is nooit echt van haar gespeend geweest en ze waren echt dikke maatjes dus ik maakte me daar wel zorgen om eigenlijk.

Ik heb haar dochter niet bij het inslapen zelf gehad omdat ik bang was dat zij misschien voor onrust zou zorgen maar ik lees hier dat dat ook goed kan gaan dus dat is iets wat je eigen gevoel kan ingeven. Jij kent je paarden het beste.

Ik heb de avond voor het inslapen zelf heel uitgebreid afscheid genomen en de ochtend dat het ging gebeuren heb ik die 2 lekker samen gezet. Daar hoefde ik niet bij te zijn, ze deden lekker samen hun ding. Kriebelen en dat soort dingen. Ik denk niet dat mijn andere paard door had dat ze afscheid aan het nemen was, maar het was meer voor mij iets dat een goed gevoel gaf.

Een half uur voor de DA kwam heb ik dochter teruggezet bij de andere paarden in de koppel en dat ging allemaal super (terwijl zij toch echt heel erg aan mama hing).

Nadat Essie was ingeslapen en de DA echt de laatste hartslag had gehoord mocht ik Timber er bij halen en heb ik haar laten ruiken en kijken. Ze keek wel even heel erg verschrikt, rook even aan haar mama's neus en lies en toen liep ze weg. Nog een keer ben ik teruggegaan maar toen ze verder geen interesse gaf heb ik haar teruggezet bij de rest.

De eerste paar dagen was ze een beetje van slag kon ik merken, erg snel geirriteerd en ze zocht wel nog naar mijn andere merrie, maar ze doet het nu beter dan dat ik verwacht had. Dus ik denk dat je je paardje sowieso afscheid moet laten nemen!

Sterkte Ach gut want ik weet wat een klote beslissing het is. Mijn oude merrie hoefde ook alleen maar voor weiland versiering te dienen, niets meer niets minder. Maar dat kon niet meer volgens de DA, de pijn was te erg dus was er maar een ding wat ik kon doen.
Een klote beslissing maar ik vond het eigenlijk nog erger om mijn paard zo veel pijn te zien hebben.....en niet meer kunnen leven zoals zij dat graag deed. Bij de rest in de koppel, gek doen als een 3 jarige en dat soort dingen. De laatste weken wilde ze sommige dagen niet eens haar stal meer uit (staan in de winter overdag buiten) terwijl ze echt altijd als eerste in de paddock stond toen ze nog goed was.

Nogmaals sterkte!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:41

Vorig jaar heb ik mijn merrie na een ongeluk op het weiland( gebroken been) in moeten laten slapen.
We hebben er voor gekozen om haar te midden van haar vertrouwde kudde in te laten gaan. Dit was voor haar, en voor de andere paarden, heel "prettig". Toen ze overleden was hebben we haar kudde de kans gegeven om afscheid te nemen.
Elk paard deed dat op zijn eigen manier. De ene snuffelde even en ging weer weg, anderen bleven een tijdje bij haar staan of duwden zelfs tegen haar aan om haar weer in de benen te helpen..
Ze namen echt allemaal afscheid. Ik zou, als het mogelijk is, je paard erbij laten als Negro ingeslapen wordt.
Kan dat niet zou ik hem zeker de kans geven goed afscheid te nemen. Laat hem snuffelen en erbij blijven totdat hij zelf weg loopt. Heel veel sterkte trouwens.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:17

Bedankt voor het delen van al jullie ervaringen !

Vandaag heb ik het aangedurfd hen los te laten en....het is goed gegaan....goed genoeg om hem zo nog even te laten genieten...
Telkens als ik mijn Border Collie hoorde blaffen had ik angst dat Negro gevallen was...Maar gelukkig ging het goed...Ze hebben 2 uurtjes gegraasd en dan heb ik ze terug gezet
Je zag wel dat hij zijn linker achterbeen zo veel mogelijk ontlaste en enkele uren later verstapte hij zich 2 keer....maar bon

Samen hebben ze kunnen genieten van de nieuwe grassprietjes

Afbeelding
Afbeelding

Morgen proberen we opnieuw ...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:22

MD-->OPG

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:23

mijn paard en pony liepen al bijna 2 jaar bij elkaar en waren echte maatjes toen mijn pony overleed was mijn paard erbij. toen ik sochtends aankwam en pony al overleden was kwam paard mij echt halen om te helpen want het klopte niet. mijn paard bleef duwen zachtjes bijten zn been erover en met mn pony schudden. hij is een paar weken alleen geweest vanwege omstandigheden maar werd echt pas rustiger toen er een ander paard op de wei kwam

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:10

Mijn paard lag in de weide toen ie stierf. Haar 2 beste maatjes waren erbij toen ze stierf.
Je zag toch echt dat ze verdrietig waren...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:58

paarden gaan anders om met het verlies van een maatje dan mensen...ze zijn wel degelijk verdrietig maar accepteren het sneller dan mensen..
het mooiste zou zijn als negro werd ingeslapen in het bij zijn van jou paard...jou paard beseft snel dat negro dood is ....en aanvaard het.
Hetgeen niet wil zeggen dat hij geen verdriet heeft!
Ik heb gezien dat een paard wel degelijk treurde....wegens omstandigheden kon het dode paard pas na een week opgehaald worden....ik heb ook toen een week naar een dood paard gekeken,ik denk dat ik er meer last van had dan het nog levende paard...het paard wat overbleef raakte in een depressie,gewoon heel triest was hij...maar ik denk dat het in dit geval kwam door ernstig mineralen/vitamine gebrek,toen hij weer te eten kreeg knapte hij zienderogen op(beetje raar verhaal misschien,het ging niet om mijn eigen paarden uiteraard,maar om een geval van verwaarlozing..)
Even Off topic....jee,heb je een ruggewervel gebroken?dat is ook wat!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:04

geerke schreef:
paarden gaan anders om met het verlies van een maatje dan mensen...ze zijn wel degelijk verdrietig maar accepteren het sneller dan mensen..
het mooiste zou zijn als negro werd ingeslapen in het bij zijn van jou paard...jou paard beseft snel dat negro dood is ....en aanvaard het.
Hetgeen niet wil zeggen dat hij geen verdriet heeft!
Ik heb gezien dat een paard wel degelijk treurde....wegens omstandigheden kon het dode paard pas na een week opgehaald worden....ik heb ook toen een week naar een dood paard gekeken,ik denk dat ik er meer last van had dan het nog levende paard...het paard wat overbleef raakte in een depressie,gewoon heel triest was hij...maar ik denk dat het in dit geval kwam door ernstig mineralen/vitamine gebrek,toen hij weer te eten kreeg knapte hij zienderogen op(beetje raar verhaal misschien,het ging niet om mijn eigen paarden uiteraard,maar om een geval van verwaarlozing..)
Even Off topic....jee,heb je een ruggewervel gebroken?dat is ook wat!

Nou dat is dus het resultaat van mijn paardje die niet zonder zijn maatje weg wou gaan wandelen en dus...met gekend resultaat...
[VVDD] Bokkig paardje gooit me t ziekenhuis in met ruggewervelbreuk

Vandaar mijn angst hoe Chiki gaat reageren als Negro wegvalt... Bloos

Dit WE laat ik ze niet los...hun DA is er niet...en als Negro nu zou vallen...Ik wil er niet aan denken
Nee we wachten nu tot maandag om ze opnieuw los te laten en te zien of Negro het aankan...

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:51

hoop dat het beter gaat nu! Maar ik ben het met de rest eens, het maatje zelf afscheid laten nemen... bach remedies kunnen hier heel goed bij helpen! (heb er zelf ervaring meE)