Mijn paard is dominant tegen andere paarden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Mijn paard is dominant tegen andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 22:32

Hallo allemaal Lachen

Ik hoop dat jullie weten wat ik kan doen..

Sinds 8 oktober heb ik een haflingermerrie van 9 jaar. Ben er erg gelukkig mee Lachen

Maar toch heb ik 1 probleem. Mijn haflinger vind het niet leuk om in de bak te rijden als er andere paarden te dicht bij haar komen.
Ik voel dan veel spanning in haar lijf, ze gaat harder lopen enzo. Wat kan ik hieraan doen?
Moet ik haar juist aanpakken, haar laten gaan?

Iemand tips? Ze moet natuurlijk wennen. Ze staat hier niet lang. Maar als er vier paarden + zij in de bak rijden, moet ik echt uitkijken als paarden langs mij stappen/draven/galoperen.

Liefs van Paulien.

merrieveulen

Re: Mijn paard is dominant tegen andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:02

eerst gewoon eens afwachten, het versnellen negeren en gewoon doorrijden of er niets aan de hand is. lekker wat schakelen binnen de gangen, werk met je zit. maak je paard vertrouwd met jou in het zadel, maar vooral: geef het tijd.

je geeft al aan dat je 't dier nog niet lang daar hebt, zoiets heeft tijd nodig. na de verhuizing van mijn paard heb ik een dikke drie weken niet gereden omdat hij zo moest wennen, en in totaal heeft het zéker drie maand geduurd voor hij zijn draai goed had gevonden. heb dus gewoon geduld.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:13

Ja ik heb ook zón dominante tante. Lekker uitstappen naast elkaar is er niet bij . Je moet zorgen dat ze haar aandacht bij jou houdt. Gewoon goed aan het werk zetten. En jij bent de baas. Een keer boos kijken mag maar verder wel opletten. En gewoon niet te lang bij of naast een ander paard blijven rijden.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:23

Lekker aan het werk zetten, aandacht bij jouw houden.
En streng maar rechtvaardig zijn. Jij bepaald wat wel en niet geoorloofd is, als je met haar bezig bent, niet zij. En wat vandaag niet mag, mag morgen en volgende week ook niet en andersom natuurlijk ook.

Een paard heeft zeker 3 tot 6 mnd nodig om zijn nieuwe omgeving te wennen.

Jullie gaan er wel komen met z'n tweetjes ... veel oefenen.
Gaat ze versnellen, terug in tempo en lekker veel figuurtjes rijden, zodat ze meer aandacht bij jouw heeft en niet bij de andere paardjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 03:08

ik lees het zo nog eens, je schrijft in de titel 'dominant', maar in je titelbericht zie ik hier niets van terug. ze gaat alleen harder. waaruit maak je op dat dit dominantie naar andere paarden is?

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:09

Dank jullie wel voor jullie reacties Lachen

@Merrieveulen, ik dacht dat, omdat ze altijd alle paarden van haar weg wilt hebben. Terwijl ja.. iedereen houdt rekening met mij in de bak (ik heb altijd voorang, gezien mijn slechtziendheid) maar toch is het wel eng als een paard mij inhaalt en Madeira opeens vervelend begint te doen (ze draait ook met haar kont naar de paarden toe, ben bang dat ze gaat trappen omdat ze dat wel is heeft gedaan bij een fjordje, maar toen was ze niet onder het zadel).
Ik heb ook de neiging hierdoor steeds de teugels heel kort te houden zodat ik haar een beetje 'opsluit'. Dit lijkt mij niet goed van mezelf, maar ik word dan gewoon bang als ze zo doet tegen andere paarden. Ik denk dat ik haar ingeval meer de tijd moet geven. En lekker veel afleiding geven met figuurtjes rijden, van tempo verwisselen, enz. wat jullie zeiden. Lachen

Ik ga in elkgeval proberen wat jullie voor tips hebben gegeven Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:50

klinkt goed hoor, succes ermee!

het kont indraaien kan ook een signaal zijn van onzekerheid, kent ze de paarden daar verder goed? mijn paard reageerde eerst na de verhuizig heel anders op de paarden dan later, hij heeft niet met al die paarden in de wei gestaan oid, maar ze wel vanuit zijn wei (overigens met vijf anderen) goed kunnen zien, en met velen wel gesnuffeld of ernaast gestaan. ik merk dat dat veel verschil maakt, als ze elkaar eenmaal leren kennen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 14:26

merrieveulen schreef:
klinkt goed hoor, succes ermee!

het kont indraaien kan ook een signaal zijn van onzekerheid, kent ze de paarden daar verder goed? mijn paard reageerde eerst na de verhuizig heel anders op de paarden dan later, hij heeft niet met al die paarden in de wei gestaan oid, maar ze wel vanuit zijn wei (overigens met vijf anderen) goed kunnen zien, en met velen wel gesnuffeld of ernaast gestaan. ik merk dat dat veel verschil maakt, als ze elkaar eenmaal leren kennen.

Omdat de oude eigenarese al vertelde dat ze andere paarden niet mocht (als ze op keuringen of wedstrijden waren met haar) had ik al rekening mee gehouden. Maar die paarden kan ze natuurlijk nooit even mee in de wei staan ofzo. Van de zomer en lente gaan de pony's bij elkaar de wei in en de paarden bij elkaar de wei in. (Ik denk dat Madeira bij de pony's gaat ookal is een haflinger een paard ongeacht de stokmaat geloof ik). Maar ze is er sinds 7 dec. bij haar nieuwe stalling.. Ik heb eerst een maandje ergens anders gestaan.. Dus opzich ja.. ze staat er nog maar net en ze moet natuurlijk wennen. Maar toch wil ik gewoon niet hebben dat ze zo doet tegen andere in de bak, omdat ik gewoon beetje bang ben dat ze trapt ofzo..

Siepje_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:05

staat je paard in een wei of stal? en als die in de wei staat met wat voor paarden dan?

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:14

ik hbe ook zo'n pony het is erg irritant vooral met de wedstrijdne maar ik hou haar dan exstra goed aan het werk en als ze het dan goed doet goeds belonen

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:24

@Siepje_88, sinds 1 dec staat ze op haar nieuwe stalling. Alleen in de zomer/lente gaan ze naar de wei met ze alle elke dag, nu staat ze alleen in de paddock (ze kan wel andere paarden constant zien).

@Demi_lover, ik ga ook proberen haar extra aan het werk te zetten. Misschien heeft ze er dan minder oog voor omdat ze zich concentreert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 05:31

Je paardje staat er net, ze zal nog moeten wennen aan de nieuwe paarden om haar heen. Wat is haar rang in de kudde? En staat ze met een vast groepje paarden op het land? Doet ze zo naar de paarden uit dat groepje of juist naar paarden die ze minder goed kent? En wie weet is ze gewoon bezorgd om jou en wil ze niet dat andere paarden bij jou in de buurt komen Tong uitsteken , blindegeleidepaarden bestaan, weet je Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:37

los daarvan kan een 'dominant' lijkend gedrag ook voortkomen uit onzekerheid. de kont indraaien wil niet zeggen dominant, althans niet gelijk. het kan ook zijn dat het dier zichzelf wil beschermen, immers haar zelfvertrouwen zal nog niet zo sterk zijn, en dat van het gemiddelde andere paard daar op stal als het goed is wel. dat kan voor je paardje ook enigszins intimiderend overkomen.

ik vind dat je goed bezig bent door er nog wat tijd voor te nemen, verder zou ik aanraden om vóór en na het rijden zelf, door de bak te lopen met je paardje aan de hand, en meer sámen de andere paarden bekijken. veel paarden vinden het prettig om iemand aan de grond te hebben die ze begeleidt en laat zien dat en of iets wel of niet Ok is. ook voor jezelf is dat prettig, want je kan de gezichtsuitdrukking van je dier vanaf de grond beter zien, en dus ook voor jezelf proberen uit te maken of het voorkomt uit onzekerheid of juist dominantie. de kans op dominantie acht ik éigenlijk niet erg groot, aangezien een nieuw paard in een groep praktisch altijd onderaan moet beginnen. en dat zou het gedrag in de bak heel goed kunnen verklaren.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 15:58

@Hestejente, dat zou wel super schattig zijn Lachen Ze staat trouwens nog niet in de wei, alleen in de paddock alleen nog. Maar ik denk dat ze goed reageert op een grote groep kudde paarden. Het zou heel goed onzekerheid kunnen zijn.

@Merrieveulen, ik kan haar gezichtsuitdrukking niet zien.. Dat is wel jammer.. Waarschijndelijk voel ik wel aan haar spanning of het dominantie is of onzekerheid. Maar ik loop regelmatig (vooral na het uitstappen) even de bak door. Vanmorgen waren we alleen in de bak en dan gaat het erg goed. Ik denk dat ik het dominant noem, omdat de vorige eigenaar vertelde dat ze wel is dominant tegen paarden doet.