veulen met voednijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ozal

veulen met voednijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:53

Een van onze veulens heeft verschrikkelijke voernijd.
Ik snap niet hoe het komt en heb zoiets nog nooit bij de hand gehad.
Het is echt heel erg. zodra er eten is staat ze met de oren plat in de nek als je bij haar staat voor de stal.
van de week gaf ik haar buiten hooi en vanuit het niets sloeg ze opeens naar me.

wat kan ik hier aan doen?

LinSa

Re: veulen met voednijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:12

Ik heb een ponytje van 2 en die deed dat ook steeds.
Iedere keer als ze sloeg, gaf ik dr een (niet enorm harde) tik en zei ik HEE, PAS DR OP!!!!!!

Nu doet ze nog steeds lelijk als ze staat te eten en wil zo nog wel es proberen te bijten, maar het is wel veel minder geworden.

Dit zijn mijn eigen ervaringen, weet er verder ook niet veel van. Wist niet eens dat het voednijd heette..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:09

Het paard moet duidelijk weten dat jij de baas bent en dat jij dus eerst aan het eten mag komen. (Het feit dat jij er niks van wegneemt doet er nu even niet toe) Hier gebeurt het wel eens dat de mijne chagrijing zijn omdat ze hun eten niet snel genoeg krijgen naar hun zin en dus de emmer uit mijn handen duwen. Ik laat dit niet toe en duw ze hardhandig weg. Na een paar keer hebben ze door dat ze pas mogen beginnen eten als ik de emmer leeggemaakt heb boven de voederbak en niet eerder.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:22

ik lees even mee heb het zelvde probleem.
hoe kan dit eigelijk ontstaan?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:28

Het gebeurt meestal als er teweinig voer is voor teveel paarden, waardoor ze alsware moeten vechten. De meeste eigenaren hebben dit niet door omdat het gewoon lastig te zien is. Staat hij nu nog steeds met meerdere paarden?

Mischien helpt het om het voer er zou gauw mogelijk inleggen en je dan omdraaien en een paar meter verderop gaat staan (als het paard alleen staat. Eerst laat je haar aan je aanwezigheid met het eten wennen. Dan ga je beginnen met praten. Als ze hier goed op reageert ga je beginnen met omdraaien en lopen in de stal en als het dan ook goed gaat ga je beginnen met aaien. Heel voorzichtig en begin bij de kont en werk dan naar voren.

Ozal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:28

ja ze staat nog bij haar moeder. er is altijd voer genoeg. als ze met z'n 4e buiten staan dan liggen er op 5 plaatsen hopen hooi zodat iedereen wat heeft. op stal liggen er altijd 2 verschillende hopen aan iedere kant van de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:31

F-AM --> OPG.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:32

Mijn pony had dit ook als veulen. Alles wat bij hem in de buurt kwam tijdens het eten, kreeg een stamp. Niets of niemand kon hij verdragen als het voedertijd was.

Ik ben toen begonnen met hem wat te borstelen terwijl hij aan het eten was. Ondertussen is hij gewend dat er levende wezens bij hem zijn tijdens het eten. Aangezien de staldeur opengaat als ik Romeo ga eten geven, ziet mijn hond altijd de kans om naar binnen te rennen om mest te gaan eten, hierbij loopt hij soms tegen Romeo zijn benen, dus is het wel handig als het Romeo niet veel kan schelen.Ik heb wel al eens horen zeggen dat je je paard niet moet borstelen tijdens het eten, en dat je hem met rust moet laten, maar bij mij heeft het enorm geholpen!

Ook heb ik hem geleerd dat hij enkel mag beginnen met eten vanaf het moment dat ik het eten in zijn voerbak heb gegooid én een stap opzij heb gezet.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:38

Mijn merrieveulen van nu 18 maanden heeft ook voernijd. Nu staan mijn paarden aan huis en hebben ieder een eigen stal maar voorheen stonden ze met zijn 4-en(shet, nrps en 2 veulens) in een grote koeienstal.

Ik denk dat dit samenstaan de oorzaak is van de voernijd aangezien je nooit kunt controleren wie er hoeveel eet aan hooi etc. Wie weet hebben die 2 veulens wel heel veel moeite moeten doen voor een beetje hooi...en dat vind nu zijn weerslag.

Als ik met de voeremmer aankom gaan idd ook haar oren in haar nek en word ze erg nerveus. Ze krijgt bewust als laatste eten omdat ik dit gedrag niet wil bevestigen door hara als eerste eten te geven.

Ze bijt niet en als ze het probeerd hoef ik maar te zeggen haal het niet in je hoofd. Ik geef haar het commando achter en ze doet netjes een stap naarachter als ik haarstal in ga om haar emmer neer te zetten. Dan gaat ze als een idioot eten en maar schrapen en omhoog met dat voorbeentje.

Ook doe ik bewust wat rommelen in haarstal als ze stata te eten..ook weer om te bevestigen dat ik er niet op uit ben om haar eten af te pakken en dat ze rustig kan eten ook al ben ik bezig rondom haar. Af en toe kijtk ze dan licht geirriteerd op maar doet verder niet lelijk.

Voernijd is vervelend en zeker al op zo'n jonge leeftijd. Maar ben bang dat ik hierzelf debet aan ben omdat ze destijds met meerdere op stal gestaan heeft. Ze is ook erg pittig qua karakter dat zal uietraard ook meespelen.