Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
! 
merrieveulen schreef:het spijt me, maar de eerste wedervraag die in mij opkomt is, is deze eigenaar wel een geschikte persoon voor het opvoeden van een veulen?
Zoezi schreef:merrieveulen schreef:het spijt me, maar de eerste wedervraag die in mij opkomt is, is deze eigenaar wel een geschikte persoon voor het opvoeden van een veulen?
Het spijt me ook, maar kon jij al meteen fietsen toen je pa of ma je op een fiets zette??
Nee ik ben nog niet geschikt, daarom stel ik deze vragen ook.
Maar net zoals het fietsen..........alles kan je leren!
En nee, ik wil geen dure begeleiding, ik wil het zelf doen! En waarom? Dit is een Shetje, dat moet geen kapitalen kosten, het hoeft geen dressuurtopper te worden. Ze moet lief zijn, en dat is ze, en lief blijven.
De rest leer ik wel met Parelli.........en met behulp van vrienden die in elk geval niet van die gemene opmerkingen maken maar echt bereid zijn te helpen!
Op het moment als er een zadel op kan over een 3 jaar dan zal ik inderdaad hulp inschakelen. Tot die tijd kan ik nog een hoop bijleren dmv cursussen, Parelli en boeken. En hopelijk door adviezen van bokkers.
Volgens Parelli moet je bij bijten met je arm jezelf afschermen, daardoor snapt de veulen dat je in de personal zone komt en dat je dit niet wenst. Slaan is inderdaad niet nodig.
Op dit moment ziet ze mij meer als een gelijke dan mijn draver! Ze wil met me spelen en gaat zelfs liggen rollen als ik naast haar sta. Ze heeft dus 100% vertrouwen in mij.

Lovely schreef:Het verbaast mij een beetje dat ik hier in het topic mensen zie die het schijnbaar normaal en acceptabel vinden dat ze gebeten worden door een paard. Ga dan alsjeblieft een fiets lastig vallen.
Mijn dochter van 3 is ook altijd woest door die klitten die eruit moeten! Maar daar kan je mee praten. Het is of haren kort of mama laten borstelen!DeSa schreef:Vind dat hier idd wel gauw wordt geroepen dat de ts er misschien niet geschikt voor is. Ik heb als 13 jarige een shet veulen opgevoed, ze wordt dit jaar 4 en is niks mis mee
Tik op de neus als ze bijt niet doen! Wordt ze alleen maar kopschuw van. Wat ik doe als ze bijten is een harde 'euh!' heeft dat geen effect een tik in de hals.
Je 2e vraag: idd voerhok dicht doen zodat ze er niet bij kan. Je kan haar er honderden keren uit sturen maar ze zal het toch blijven proberen want daar is voer.
Nog even over je eerste vraag, je wordt vanzelf zekerder en niet meer bang van je veulen. Ik ben als 12 jarige een paar keer gebeten en geschopt door een naarling (shet) en was er ook gruwelijk bang voor totdat ik het zo zat was en dr zelf een knal terug verkocht heb. Pony had geen reden om me wat te doen ik liep alleen maar door de wei en zij liep los achter me aan.
Daarna is het ook allemaal goed gekomen alleen duurt het natuurlijk wel even, het is niet in 1 dag over
KiWiKo schreef:ongelooflijk.................... sorrie!
Zoezi schreef:Lovely schreef:Het verbaast mij een beetje dat ik hier in het topic mensen zie die het schijnbaar normaal en acceptabel vinden dat ze gebeten worden door een paard. Ga dan alsjeblieft een fiets lastig vallen.
Whaha, wedden dat jij ook lelijk doet als ik aan je manen trek??Mijn dochter van 3 is ook altijd woest door die klitten die eruit moeten! Maar daar kan je mee praten. Het is of haren kort of mama laten borstelen!
Verder bijt ze niet hoor!
Ze moet aan borstelen wennen. Ook aan haar manen. Ik doe dat nu 2x per week. Dus ik doe niks forceren.
. Eigen schuld, dikke bult denk ik dan. Het fijne van paarden is echt dat ze nooit zomaar bijten of trappen, maar eerst 4 of 5 keer alvast een tipje afgeven. Als je daar niet naar luistert en gewoon je zin doordrijft, dan heb je wel een beet of trapt verdiend. Verstandig diertje die shet van jou
.
. Zoezi schreef:We zullen zien he? Iedereen moet het een keer proberen.
Trouwens, je kan me toch via dit forum begeleiden??? Ik doe wel wat je zegt hoor. Dan kost het inderdaad niet veel
gekvanfleur schreef:veulesn opvoeden is niet voor kinderen, als kinderen dat doen is dat omdat er geen begleiding is en ze het uit mogen zoeken.
Zoezi schreef:KiWiKo schreef:ongelooflijk.................... sorrie!
Zeg dan hoe het WEL moet!