Onderhandelen paard kopen (tips gevraagd!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Onderhandelen paard kopen (tips gevraagd!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:38

Binnenkort wil ik een pony kopen die bij mij op de manege staat. Alleen vind ik het lastig om te moeten onderhandelen met de manege eigenaar, heb daar totaal geen ervaring mee. Nu heb ik in mijn omgeving aan enkele (die ook verstand hebben ervan) mensen gevraagd of ze mij wilden helpen met het onderhandelen. Helaas niemand wil. mocht iemand anders willen helpen stuur me dan een pm! Knipoog

Ik zoek dus tips voor het onderhandelen. Voor mezelf heb ik al de punten opgeschreven waardoor er iets van de prijs af zou kunnen gaan en wat ik er maximaal aan uit wilt geven. Mijn vriend wilt me wel helpen alleen heeft hij nou niet echt verstand van paarden.

jibbele

Re: Onderhandelen paard kopen (tips gevraagd!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:52

Als particulier win je het bijna nooit van een handelaar.
Handelen is hun beroep, daar zijn ze goed in. E je moet ook maar zo denken zij willen ok graag brood op de plank.

Dus ik zou je willen adviseren (zo heb ik het ook gedaan) om naar de handelaar (manegehouder) toe te stappen en vertellen dat je intresse hebt in een van zijn paarden, hierna vraag je wat het paard moet kosten.
Nadat je het bedrag gehoord hebt vertel je welk bedrag je maximaal wilt uitgeven. (doe dan wel altijd een beetje minder).

Gewoon eerlijk zijn, hier bereik je veel meer mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:55

Jij kan die pony wel willen lopen maar is de pony in kwestie wel te koop en hoeveel moet ie kosten? Dát moet je eerst weten. Dan pas heb je een basis om op te onderhandelen.
Een goede manegepony is vaak niet goedkoop want ze zijn moeilijk te vinden. Je moet voor jezelf goed bedenken waarom je persé die pony wilt hebben en of die de prijs waard is die er gevraagd wordt. Zitten er spullen bij of moet je die nog aanschaffen, hoe oud is de pony en heeft hij/zij gebreken. Al dat soort dingen bepalen mede de waarde van het dier.
En onderhandelen, tja, das een vak apart.... Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:00

* Let goed op dat jij in ieder geval niet degene bent die als eerste moet zeggen hoeveel je te besteden hebt.
* Wacht dus op zijn vraagprijs. Als je deze hebt gehoord, ga je bedenkelijk kijken en ga er nog NIET op in. Zeg dat je even na wil denken.
* Ga de volgende dag weer langs of bel terug en zeg dat je nog steeds wel interesse hebt, maar dat je voor dit paard maar max een bedrag van € ... in gedachten had.
* Wacht op zijn reactie enz.

Vooral niet te snel willen gaan is denk ik wel een goede tip.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:57

Kijk niet alleen naar wat het paard moet kosten en wat jij kwijt wil. Jullie hebben een gezamenlijk belang, namelijk jij wil kopen en hij wil verkopen. Wees creatief en probeer iets te bedenken dat hem relatief weinig kost maar jou veel oplevert. Voorbeeld: een tijdje gratis stalling, zadel en hoofstel erbij, afijn bedenk iets. Knipoog

Succes.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:08

Er zitten een aantal goede tips tussen, bedankt allemaal. Ik hoop dat het gaat lukken!