ik ben een springer, maar doe dresuurwedstrijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

ik ben een springer, maar doe dresuurwedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 13:30

Ik ben nu m1 dressuur (met 0 wp:P) heb wel een keer gestart, had toen 173 en 168. Ik vind springen véél leuker en mijn pony ook. Wij vinden dressuur niet ze héél leuk. En ik krijg het m1 ook gewoon niet uit hem. Mischien omdat hij het ook niet echt leuk vind. Zodra ik met hem spring, doet hij wel echt zijn best. (ik heb nu 4 wp in de b) Ik weet gewoon dat wij springen veel leuker vinden, en veel beter doen. we doen dat ook echt met plezier. niet dat ik in dressuur geen plezier heb ofzo. Maar ik wil verder komen in het springen. Heb nu 1x per week springles (een heel intensiefe les waar ik veel aan heb, spring daar ook alleen maar met paarden, dus qua afstanden van sprong tot sprong is het voor mij ook moeilijker en leer ik daar heel veel van) maar als ik weer helemaal beter bn met mijn voeten (2x geopereerd, hb een jaar niks kunnen doen) ga ik als het kan priveles nemen, of wat meerdere keren per week oefenen. Alleen het is een probleem dat bij mij alles tot de l2 erin zit, eigenlijk alle oefeningen, alleen het opgerichter lopen niet. maar de rest wel. en als ik wel stop met wedstrijden van dressuur hoef ik mijn pony ook niet opgericht te laten lopen, waar ik veel moeite mee heb, maar dan heb ik naast laag en rond rijden, en veel overgangen enzo niks te doen. want het normale nageven enzo doet ie al. en dan wordt het saai om steeds maar dat te doen (Want het voorwaarts-neerwaarts gedoe zal ie op een begeven moment ook wel heel goed snappen en dan is er niks wat hij niet kan. (behalve dan dat opgerichte enzo, maar daar wil ik dus juist mee kappen. maar dat weet ik niet zeker. Zijn er meer mensen die vanuti dressuurwedstrijden gestopt zijn en verder gegaan zijn met springen? hoezo? wat deed je dan in de dressuurlessen? enzo????

aslo

Re: ik ben een springer, maar doe dresuurwedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:25

Allereerst ben je dus off. gezien nog steeds geen M1, maar L2 met de punten voor M1 Lachen
Mijn dochter is inmiddels met haar E pony M1 +8 en is mn begin dit jaar ook met springen begonnen, omdat de pony dressuur ook niet (meer) je van het vindt. Springen doet ie graag, dus derhalve ter variatie met springen begonnen. Thuis springen we een keer per week. Verder traint ze hem dressuurmatig, maar dan puur de basis. Veel over de rug, vw-nw. Heel soms een wat moeilijkere oefening, maar meestal zoals gezegd puur basis. Afgewisseld met een buitenrit, longeren, wat obstakel training en dat soort dingen. Van het voorjaar gaan we de dressuur weer wat meer oppakken ivm het (M)4 tal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 15:43

oke! dat weer ik dat ook weer. Ik ga deze winter zoiezo gewoon lekker voorwaarts-neerwaarts oefenen en gewoon 1 tot 2 rustdagen in de week. Longeren gaat niet echt in de winter door zijn frisheid. Maar als ik nu op M niveau rijd, en geryon(me pony) doet het niet, wordt ik soms echt boos en daar wordt de ralatie tussen mijn pony en mij niet beter op (niet dat eht nu niet goed is hoor, ik vind hem super) maar wat bedoel je met dit: wat obstakel training en dat soort dingen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:37

Schrik training e.d.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:54

Het is toch niet een keuze die je nu voor altijd moet maken? Ga gewoon lekker springen en krijg je op een gegeven moment het gevoel dat jij of je paard wat mist dan neem je weer eens een paar dressuurlessen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:33

Heey! dressuurlessen blijf ik wel houden. Alleen in die lessen zijn we het opgericht aan het oefenen. anders is er weinig te doen in de les

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:35

Geryon schreef:
Heey! dressuurlessen blijf ik wel houden. Alleen in die lessen zijn we het opgericht aan het oefenen. anders is er weinig te doen in de les

Dan zou ik zoeken naar een andere instructie Vork

Ik kan me niet voorstellen dat ik iemand de hele les lang, elke week oprichting laat oefenen.
Als die oprichting niet goed lukt, dan schort er zeer waarschijnlijk wat aan de basis Knipoog

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:44

Heey! De basis zit er al lang in, alleen het probleem is dat mijn paard te sterk voor mij is. Soms krijg ik dan ook gewoon zo'n pijn in mijn armen (ik rijd niet alleen met me armen hoor!) dat ik gewoon met slof moet rijden. En hoe bedoel je met een andere instructie?? En wat versta jij onder basis?? Voorwaarts-neerwaarts ga ik deze hele winter oefenen, maar eigenlijk zit het er al in, maar mijn pony geryon wordt hel stijf door de kou, en dus het lekker losmaken wel het best voor hem. Gewoon lekker rond rijden zit er ook al in. Hij is dan goed voor me been. Ook zijgangen, ik kan sturen zonder gewicht en zonder teugel, alleen met benen, dus daar reagerd ie wel op

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:48

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt over hoe je een springpaard klaar maakt om op nivo te lopen. Daar hoort een hele intensieve dressuurgerichte training bij, waarbij het niet over een specifieke oefening, maar over het effect van die oefening gaat. Ondertussen zijn die oefeningen ongeveer hetzelfde als de oefeningen van een dressuurruiter. En naarmate je wedstrijdnivo stijgt bij het springen worden die dressuuroefeningen ook steeds zwaarder.
Misschien moet je eens proberen dressuurles bij een springruiter te gaan nemen. Daar zul je leren de achterhand er meer onder te rijden waardoor het paard zichzelf van voren vanzelf begint op te richten. Het klinkt nameilijk alsof het probleem is dat hij teveel op zijn kop loopt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:53

Geryon schreef:
Heey! De basis zit er al lang in, alleen het probleem is dat mijn paard te sterk voor mij is. Soms krijg ik dan ook gewoon zo'n pijn in mijn armen (ik rijd niet alleen met me armen hoor!) dat ik gewoon met slof moet rijden. En hoe bedoel je met een andere instructie?? En wat versta jij onder basis?? Voorwaarts-neerwaarts ga ik deze hele winter oefenen, maar eigenlijk zit het er al in, maar mijn pony geryon wordt hel stijf door de kou, en dus het lekker losmaken wel het best voor hem. Gewoon lekker rond rijden zit er ook al in. Hij is dan goed voor me been. Ook zijgangen, ik kan sturen zonder gewicht en zonder teugel, alleen met benen, dus daar reagerd ie wel op

Je spreekt jezelf nu wel enorm tegen, je krijgt pijn aan je armen, maar je kunt zonder teugels sturen?

Sorry maar dat klopt niet.
De basis wil zeggen een paard/pony die aan je been is, aan je zit is, en in aanleuning loopt .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:55

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik krijg pijn aan me armen wanneer ik heb opgericht laat lopen (proberen), maar ik bedoel zegmaar (voor de lol) me armen op me hoofd en zonder zadel ofzo en dan met me benen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:56

En ja, hij is aan me been, aan me zit, en zodra ik heb op l2 niveau (of eronder) rijd, is hij goed in de aanleuning

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:44

Als je pijn aan je armen krijgt, heb je absoluut geen aanleuning, daarom plaats ik mijn twijfels bij je instuctie Lachen
Die had jou dat ook moeten vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:16

Je hoort iig geen last van je armen te krijgen bij het paardrijden - aanleuning, dan hou je zelf behoorlijk vast lijkt me, en dat is neit de bedoeling. Knipoog
Maar ookal spring je alleen, kun je in je training toch ook wat hogere dressuur oefeningen meenemen? Het is echt niet zo dat je omdat je springt je je alleen hoeft te beperken tot het basisdressuurwerk... Nagelbijten / Gniffelen
Ik rijd ook alleen springwedstrijden, en ik rijd echt geen 4 keer per week alleen voltes tijdens mijn dressuurmatige training..... Clown

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:16

Heey! Ik weet niet hoe ik het kan uitleggen. Bij al mijn wedstrijden onder de m1 is de aanleuning goed. Daar kreeg ik ook gewoon 7ens voor enzo. Alleen nu ik m niveau train, en hij het gewoon niet wil, gaat ie enorm lopen hangen en trekken en tdh enzo. Zelf hou ik hopelijk niet vast, dat wordt iig niet gezegt. Ik heb 1x in de week springles van de manegeeigenaar (ment nu met 4-span, maar eeft vroeger in jumping gesprongen) en daar dressuur k ook gewoon, en dan moet ik hem heel lang en rond rijden (en dat gaat super, lekker veel overgangen enzo) Alleen het opgerichter gaat gewoon niet. Soms wel, soms loopt ie gewoon heel netjes op de achterhand. Op het te oefenen doe ik heel vaak een pirouette in galop. Hij komt dan netjes op zijn achterhand, gaat helemaal zitten, wordt licht in de aanleuning. En soms gaat het in de les ook gewoon goed. Maar hij komt heel vaak tdh nu, en dan moet ik hem aanpakken, maar daar hb ik de kracht nog neit echt voor. Ik krijg daarom ook pijn aan mijn armen, omdat ik al de krqacht die ik heb, moet geven wanneer hij weer eens tdh komt. Dit doet ie gewoon omdat hij er geen zin in heeft. Niet omdat ik hem teveel vast heb ofzo. Ik rijdt soms dan ook met een slofje omdat hij soms te sterk is voor mij. Ik kan het niet echt uitleggen...!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:18

En mijn instructeur is echt wel goed hoor! Hij rijdt veel paarden die hij ook met gemak naar het z heeft gebracht. Hij kan het echt wel hoor, en snapt mij op mijn paard ook heel goed. Toen hij een keer op Geryon (me pony) ging rijden, kwam hij ook alsmaar tdh, maar hij had wel de kracht om hem aan te pakken. Dus hij doet het ook niet alleen bij mij. En hij ken eg wel rijden, dus hij zal het wel weten wat betreft geryon.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:17

Mensen die met kracht rijden, zijn geen goede ruiters
En dus al helemaal geen goede instructeurs.

Rijden doe je namelijk niet met kracht !!!

Buig je knie eens, en leg net onde je knie het bit, en ga dan eens aan de teugels hangen.
Wat jij dan voelt.. voelt het paard ook, maar dan 10 keer erger, omdat de mond een stuk gevoeliger is Knipoog

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:26

Heey! Ja, dat snap ik ook. Anders gaat hij alleen maar tdh. Zelfs jury's zeiden dat hij teveel vrijheid had in zijn mond enzo. Eerst moest ik het van mijn instructie oplossen zo: Als hij tdh kwam, gelijk mijn handen naar voren brengen zodat hij niet terug kan trekken. Dat hielp, maar nu ik hoger niveau train, en hij dat niet wil, kan ik het neit zo oplossen want dat helpt niet. Hoe zou jij het oplossen dan?!? En ik heb het gevoel dat ik het zo wel moet doen van mijn instructie. Ook bij de instructeur die mij springles geeft, als ik em dan opgericht moet laten lopen in een dressuurles van hem, en hij gaat tdh, moet ik hem streng zijn en zeggen dat hij dat niet mag, terwijl hij echt er tegen is als mensen het doen terwijl het niet nodig is.

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:49

hey

Ik heb een tijdje voor mijn plezier balkjes gelopen wat mijn paard erg leuk vondt. Als je je paard met plezier wil laten werken voor je, moet je hem afwisseld werk laten doen vb. 1x buitenrit 1x balkje dan weer een aantal keer fanatiek dressuur. Op zich werkt dat ook al goed om hem beter te trainen. Ikzelf ben gestopt met springen naa een val, ik zat onder mijn pony en viel toen rolde weg maar kreeg alsnog een klap tegen mijn rug. Dus springen vindt ik niet bepaald leuk! In ieder geval hoop ik dat je hier iets mee kan. Succes met je paard

Groet Iris

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 18:09

Heey! Oke! Ja, ik werk ook afwisselend met mijn paard. Dressuur, springen, buitenritje, en in de zomer cross, en rustdag. Als ik een tijdje niet gesprongen heb, is er niks mee te beginnen. En als je bij ons op de manege een paar balken pakt om te oefenen mag dat al weer niet, of je krijgt gelijk commentaar. Longeren doe ik ook alleen maar soms in de zomer/lente ofzo, want anders kan ik hem neit longeren. Hji gaat dan alleen maar steigeren ivm zijn frisheid!