Paarden en kleuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoosjeH

Paarden en kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 15:25

Heej iedereen

ik heb gehoord dat paarden bang kunnen zijn voor sommige felle kleuren.??
zo ja welke kleuren zijn dat dan ik heb gehoord dat fel rood er 1 is..

x

Captain

Re: Paarden en kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:26

Bang? Heb ik nog nooit van gehoord. Clown komt misschien omdat bijv. zeilen vaak een felle kleur hebben. Ik had roze haar en me paard is er nooit van geschrokken... Tong uitsteken

Lalalauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:18

Denk dat het wat overdreven is, ik heb er iig nog nooit wat van gemerkt..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:23

Paarden kunnen alleen de kleuren blauw en geel goed onderscheiden. Andere kleuren zien ze minder goed of grijs (zoals rood).

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:27

"Ook ziet een paard minder kleuren dan wij. Onderzoeken wijzen uit dat paarden uitsluitend rood en blauw kunnen zien, terwijl wij de zeven kleuren van de regenboog en alle variaties daartussen kunnen waarnemen. Paarden zijn dus kleurenblind met betrekking tot bv. de kleur groen."

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:45

Uit Equine Science door Pilliner & Davies (standaard handboek bij ons op school):

'Only the cones can discriminate colours but they need stronger stimuli than the rods. It is assumed that horses can only see colour in ordinairy light and not when it's going dark. Horses where once thought to be colour-blind like cattel and dogs, but recent work has shown that they can determinate colour. Although there are some differeneces in their findings, most researchers agree that horses are most responsive to yellow, then green (mis between yellow and blue), then blue and least of all red. Horses are therefore more likely to spook at yellow fences than red ones.'

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:42

ik heb ooit wel eens meegemaakt dat een paard op een zeker dag steeds opkeek en zelf een beetje schrik had van de kleur groen, het enige probleem was nl. dat er kei veel gras en groen in de buurt was hih maar de dag erna was alles weer normaal:p hihi

sofieloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:28

mijn paard was bang voor rood wite paaltjes auto's een groepbejaardenjoghers als het maar rood wit was !!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:20

Alicia2u schreef:
Uit Equine Science door Pilliner & Davies (standaard handboek bij ons op school):

'Only the cones can discriminate colours but they need stronger stimuli than the rods. It is assumed that horses can only see colour in ordinairy light and not when it's going dark. Horses where once thought to be colour-blind like cattel and dogs, but recent work has shown that they can determinate colour. Although there are some differeneces in their findings, most researchers agree that horses are most responsive to yellow, then green (mis between yellow and blue), then blue and least of all red. Horses are therefore more likely to spook at yellow fences than red ones.'

Als je het echt letterlijk hebt overgetypt zou ik er maar niet te veel blind op varen. Als die mensen denken zo hun onderzoek te kunnen presenteren en niet eens de moeite doen om er fatsoenlijk Engels van te maken ben ik al geneigd om ze niet te geloven Vork Daarnaast heb ook ik begrepen dat uit onderzoek is gebleken dat paarden rood en blauw kunnen zien, en geen groen. Maar ik ken ook een paard dat schrikt van gele dingen. Tja.

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:57

Ik dacht dat een paard maar een aantal kleuren kon zien, maar mijn pony was alleen schrikachtig bij een hindernisblauwe kleur..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:07

hestejente schreef:
Alicia2u schreef:

Als je het echt letterlijk hebt overgetypt zou ik er maar niet te veel blind op varen. Als die mensen denken zo hun onderzoek te kunnen presenteren en niet eens de moeite doen om er fatsoenlijk Engels van te maken ben ik al geneigd om ze niet te geloven Vork Daarnaast heb ook ik begrepen dat uit onderzoek is gebleken dat paarden rood en blauw kunnen zien, en geen groen. Maar ik ken ook een paard dat schrikt van gele dingen. Tja.

De fouten die erin staan zijn omdat ik niet goed kan typen Knipoog Bovendien komt dit niet uit één onderzoek dat de schrijvers hebben gedaan, maar uit meerdere onderzoeken die zij hebben gebundelt tot een boek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:07

Maar die verschillende onderzoeken zijn wel uitgevoerd door dezelfde personen? En wat is hun achtergrond dan wel? Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:28

Er staat geen referentielijst in het boek, dus ik kan zo niet zeggen welke onderzoeken zijn gebruikt (ik neem aan dat de lijst dan ook wel erg lang zou zijn, omdat vrijwel alle onderwerpen over het fysieke paard behandeld worden). Ik weet dat Sarah Pilliner en Zoe davies beiden veel paard-gerelateerde boeken hebben geschreven, die hoog aangeschreven staan bij nationale en internationale equine-opleidingen op verschillende niveaus. Helaas krijg ik bij google alleen maar hits op geschreven boeken en kan ik zo snel geen info vinden over de auteurs.

barbara_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:15

Ik heb er nooit van gehoord en zelf ook nooit wat gemerkt!

JoosjeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:26

ik heb het eigelijk ook nog nooit gezien maar ik wou een keer een jas aan doen naar de manege en toen zij me moeder dat het een te felle kleur was en misschien niet fijn voor de paarden

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:30

Ik heb wel regelmatig gemerkt dat paarden angstig waren bij witte borden/zeilen/hekken..
Maar dan waren die dingen meestal ook echt groot dus misschien dat het daaraan ligt?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:02

mijn paard kan echt wel kleuren zien Knipoog . Hij is vooral bang voor blauwe/witte hindernissen of zwart wit. En hele felle kleuren / nieuw materiaal.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:17

ik weet wel dat ik tijdens een buitenrit laatst langs een paard kwam en die is als de dood voor vlekken (en dus mijn vlekkentinker) hij ging er bijna steigerend vandoor...

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:17

mijn paard is heel bang van fel geel,
want soms op de wedstrijden is er een geel poortje (trail , western dus) en dn durfst se er nie bij te komen

dea5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:02

sommige paarden vinden fel geel of wit wel eng daar is meestal wel een bepaalde reden voor

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:39

Mijn vzpaard is zeer geinteresseerd in gele dingen en wil het zelfs opeten. :')

JOYCE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:12

bang voor felle kleuren kun je niet zeggen het zijn meestal de auto's en voorwerpen die ze eng vinden.
zoals een containeren die is niet eens fel van kleur.

maarja dat is mijn mening.

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:49

tsjaa dat valt inderdaad geloof ik wel mee :P

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:38

Vaak ligt dit gewoon aan gewenning. Als je een fel geel hesje aan doet, zal dit in het begin wennen zijn, maar al snel denkt hij er niet meer aan. Ik merk dat Joris ook vaak bang is voor rood-wit in het verkeer, maar ik denk ook dat dat is omdat er dan iets anders is dan normaal. Ook als er op de weg een donkere vlek is, vindt hij dat raar. Het zal misschien ook wel het contrast zijn.

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:37

Ik heb echt nog nooit ergens last van gehad.. Heb zelf ook knalrood haar gehad dus daar kan het ook niet aanliggen ;) Maarja.. Denk dat het ook bij elk paard verschillend is! Of idd het contrast.. :) :Y)