Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisaaaaa

Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 09:45

Mijn pony schrikt overal van,
laatst reed ik mijn wedstrijd en in de hoek stond iemand de proef hard op te lezen voor mij.
En mijn pony had hem dus niet gezien daardoor schrok ze en haalde ik de proef niet:(

Dit gebeurt elke keer bij verschillende plekken, ze rent gewoon door en is niet meer tegen te houden!

Hoe kan ik er voor zorgen dat ze wat minder schrikt?

Mar_84

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:37

Je kan allemaal vreemde dingen in de bak zetten zoals een stuk zeil enz. enz. .Dan kan je met je pony gaan rijden in de bak en gewoon rijden of er niets aan de hand is..Als je merkt dat ze iets eng vind moet niet op haar reageren dus je ook niet spannen en denken:o jee nu gaat ze schrikken want dan voelt ze aan dat er iets eng is.Dit is best lastig dus veel oefenen.En laat iemand je proef oplezen in de bak en dan zo dat je pony haar niet ziet.Probeer het een beetje na te bootsen en dan proberen je pony te laten zien dat het niet eng is en dat ze op jou kan vertrouwen.

Succes! Lachen

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:46

Mar_84 schreef:
Je kan allemaal vreemde dingen in de bak zetten zoals een stuk zeil enz. enz. .Dan kan je met je pony gaan rijden in de bak en gewoon rijden of er niets aan de hand is..Als je merkt dat ze iets eng vind moet niet op haar reageren dus je ook niet spannen en denken:o jee nu gaat ze schrikken want dan voelt ze aan dat er iets eng is.Dit is best lastig dus veel oefenen.En laat iemand je proef oplezen in de bak en dan zo dat je pony haar niet ziet.Probeer het een beetje na te bootsen en dan proberen je pony te laten zien dat het niet eng is en dat ze op jou kan vertrouwen.

Succes! Lachen

Dit zou ik niet zomaar even doen zonder begeleiding.
Is zo'n schrikcursus (volgens mij heet t eigelijk anders, maar kan niet op de naam komen Clown ) niks?

En met wedstrijden ofzo kan je voordat hij is begonnen een paar rondjes door de ring heen lopen, naast je paard. Dan went hij ook al vast.
En verder gewoon veel oefenen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:26

Ten eerste zou ik even stoppen met wedstrijden, je hebt blijkbaar nog werk genoeg aan je paardje, train hem eerst eens een beetje héééééé.
Schriktraining is inderdaat wel eens iets leuk dat heel spannend kan zijn ook wel.
Maar ik denk dat het aanraken of benaderen van jouw paardje met allerlei vreemde voorwerpen zeker iets is wat er nog niet goed inzit, en eigenlijk hoort dit bij de basisopleiding van elk paard " sacking-out ".
Doe dit allemaal niet in je eentje of ook niet met een vriendin, doe het samen met iemand die deze dingen kent en er ook ervaring mee heeft.
En dan na een paar weken/maanden training kan je weer aan je wedstrijdjes gaan beginnen.
veel succes

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:28

Ik zou als ik jouw was ook gaan trainen aan het vertrouwen. Want als een paard schrikt en daarna niet meer te houden is, is ook niet goed. Ga lekker grondwerkoefeningen doen en bouw een band op voordat je weer een wedstrijd gaat rijden. Succes Knipoog

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:31

je kunt met een lange bamboe stok op zen rug gaan hij zal dan als het goed is ervoor weeglopen houd de stoknezeloang op zijn rug todat hij stilstaat en als hij stilstaat gelijk de stok er weer afhalen en dat herhaal je een paar keer totdat hij de stok niet mer erg vind dan doe je steeds iets ''engs'' aan de stok en als hij daaraan gewend is dan kun je voorwerpen zoals paraplus hool/sstro balen ballonnen of zelfs een auto op de grond zetten en er dan langs lopen todat hij het gewoon normaal gaat vinden ik hoop dat iiik je zo kan helpen succes