gemeen door VD?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

gemeen door VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:56

Ik kan geen passende titel bedenken.

Ik doe VD met mijn fries.
Ze kent dus pirouette, rondje lopen. Maar voor ik het van haar heb gevraagt draait ze zelf al met haar kont ze dicht mogelijk tegen mij aan, ze heeft nog nooit getrapt, maar ze komt zel steeds dichterbij. Ook tijdens het achterwaarts, bedenkt ze zich om te gaan steigeren. Steigeren is absoluut niet iets wat ik haar wil leren.

Ik heb dus een zweep bij het VD, maar ik twijfel er toch aan of ik die wel kan gebruiken, aangezien het toch mijn aanwijsstok is. Ik weet van haar zeker dat het niet met opzet 'gemeen' doen is, maar ze is echt wel 'te' over anthousiast. Heeft iemand hier tips over, het is op het moment super uitkijken met haar. Vork

In de verdere omgang steigert ze absoluut niet en trappen evengoed niet. Er gaat een klein handje biks bij mij doorheen per keer, vaak krijgt ze alleen een klopje.

AH_scim

Re: gemeen door VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:01

Topic mag op slot Lachen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:40

Heb je al antwoord? Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:08

Topics worden niet zomaar op verzoek gesloten. Wanneer er niet meer op gereageerd wordt, zakt het topic vanzelf weg.

De reden hiervan is dat andere gebruikers nog wel érg handige tips kunnen hebben. Weer andere gebruikers kunnen die gegeven tips dan terugvinden via de zoekfunctie. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:26

Ik zou de VD even laten voor wat het was, en gewoon grondwerk gaan doen.
Neem je bij de VD ook het steigeren mee?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:47

Cassidy schreef:
Ik zou de VD even laten voor wat het was, en gewoon grondwerk gaan doen.
Neem je bij de VD ook het steigeren mee?

Nee, steigeren wil ik haar absoluut niet leren juist om de reden van het misbruik maken.
Normaal gesproken doe ik veel VD na het rijden of longeren. Ik heb op het moment geen moglijkheid om haar beweging te geven dus ik krijg het idee dat het daar door komt.

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:18

Ik snap dat steigeren erg vervelend en intimiderend is, als je ernaast staat. Een zweep gebruiken in noodgevallen vind ik geen gek idee (je moet het veilig houden voor jezelf!). Maar misschien is het een idee om twee verschillende zwepen te gebruiken? Eén als aanwijsstok, en één als ''straffer''? Dan maak je het makkelijker voor je paard, denk ik.

Met vrijheidsdressuur werk je over het algemeen niet met actieve correcties, maar als je eigen veiligheid in het gedrang komt moet je wel je grenzen stellen. Succes!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 16:47

Innamorato schreef:
Ik snap dat steigeren erg vervelend en intimiderend is, als je ernaast staat. Een zweep gebruiken in noodgevallen vind ik geen gek idee (je moet het veilig houden voor jezelf!). Maar misschien is het een idee om twee verschillende zwepen te gebruiken? Eén als aanwijsstok, en één als ''straffer''? Dan maak je het makkelijker voor je paard, denk ik.

Met vrijheidsdressuur werk je over het algemeen niet met actieve correcties, maar als je eigen veiligheid in het gedrang komt moet je wel je grenzen stellen. Succes!

2 zweepjes is iid wel een goed idee. Ik ga dat maar eens proberen, bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:02

Heel simpel: gewoonweg niet belonen.

Zodra zij gedrag vertoont wat voor jou potentieël gevaarlijk of ongewenst is mag je dit nooit belonen, ook al is de bedoeling van je paard nog zo goed. Zij moet leren wachten op jouw teken en niet zelf maar iets gaan doen.

Het eigen initiatief van een paard is een groot probleem bij VD want hier worden ze vaak zo fantiek van. Ze gaan allerlei leuke dingen doen/verzinnen die de baasjes dan goed belonen. Gevaar is dat je op zo'n moment de controle kwijt bent. Je ziet niet te wachten op een paard wat zomaar tegen je op gaat steigeren of een hoef in je buik plant. Dit doen ze zelden uit gemenigheid (tenzij ze echt heel fel worden op het voer) maar om die beloning te krijgen.

De oplossing is heel makkelijk. Zodra je paard iets doet wat jij niet wil dan draai je je om of loop je weg, dit mag ook midden in een oefening zijn. Het zal haar dan vrij snel duidelijk zijn dat zijn antwoord niet het juiste antwoord voor een beloning is.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 17:53

Juliette86 schreef:
Heel simpel: gewoonweg niet belonen.

Zodra zij gedrag vertoont wat voor jou potentieël gevaarlijk of ongewenst is mag je dit nooit belonen, ook al is de bedoeling van je paard nog zo goed. Zij moet leren wachten op jouw teken en niet zelf maar iets gaan doen.

Het eigen initiatief van een paard is een groot probleem bij VD want hier worden ze vaak zo fantiek van. Ze gaan allerlei leuke dingen doen/verzinnen die de baasjes dan goed belonen. Gevaar is dat je op zo'n moment de controle kwijt bent. Je ziet niet te wachten op een paard wat zomaar tegen je op gaat steigeren of een hoef in je buik plant. Dit doen ze zelden uit gemenigheid (tenzij ze echt heel fel worden op het voer) maar om die beloning te krijgen.

De oplossing is heel makkelijk. Zodra je paard iets doet wat jij niet wil dan draai je je om of loop je weg, dit mag ook midden in een oefening zijn. Het zal haar dan vrij snel duidelijk zijn dat zijn antwoord niet het juiste antwoord voor een beloning is.

Oke bedankt, hier heb ik veel aan. Soms tijdens het 'rondje lopen' of soms zomaar loopt ze ook wel eens weg. Dan is ze afgeleid en gaat ze naar de weg lopen kijken. Is dit ook gewoon gedrag om te negeren en me om te draaien? Ze komt dan wel weer terugmaar het is wel vervelend dat ze zo wegloopt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:59

Je zou eens ergens een parreli cursus oid moeten volgen.

En idd niet belonen met lekkers. Belonen met een aai of de stem is meer dan genoeg, belonen met lekkers leidt 9 van de 10 keer tot verwende paarden Knipoog
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-01-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verplaatst: VD --> OPG

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:01

En het tiende paard is van de eigenaar die zich vantevoren al goed verdiept heeft in de werking van voedselbelonen. Knipoog

Hier kunnen heel veel dingen mis zijn. Je paard kan gebrek aan respect hebben en écht dreigen.
Het kan ook zijn dat je onbewust dat kont naar je toedraaien beloond hebt, omdat je timing nog niet helemaal in orde is.
Niet vanaf bokt te beoordelen, maar natuurlijk een wereld van verschil in aanpak.

Verder geef je aan dat je paard soms zomaar zijn interesse verliest.
Dan is of je beloning niet interessant genoeg, óf het is je paard volstrekt onduidelijk hoe hij die beloning nou kan bemachtigen, waardoor hij het allemaal te moeilijk vindt en afhaakt.

Sommige paarden zijn traag en hebben hele kleine stapjes nodig, andere vinden voer gewoon niet iets om je voor uit te sloven, of vinden VD onzinnig gedoe. Dat moet je zelf beoordelen, natuurlijk.

Steigeren bij achterwaarts gaan kan dan weer uit een stijve achterhand voorkomen. Het paard wil wel, maar zijn achterbenen gaan nog even niet mee en die voorbenen moeten toch ergens blijven. Gevolg: steigeren.
Ook hier weer, hele kleine stapjes, niet teveel druk.

Is er iemand in je buurt die kan helpen? Lachen