Trailer of vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caroline27

Trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:28

Hey,

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe trailer gekocht (Ifor Williams HB510, grote model) en een pick-up nissan. Mijn BE rijbewijs gedaan... Super blij was ik toen alles inorde was, eindelijk kon ik met mijn paarden de baan op, naar de binnenpiste, naar wedstrijden,...

Nu in het begin wou ik mij paarden laten wennen aan de trailer en het hele gebeuren dus eerst gewoon even erop gezet, wortels gegeven, teru geraf dan een klein stukje gereden met trailer (zonder te gaan rijden ergens) terug thuis, weer wortels,... alles ok maar na een tijdje begon mij paard er minder graag op te gaan, dit is begonnen vanaf het rijden. nochtans hebben we bewust voorzichtig gereden, ook niets ernstig meegemaakt. Mijn ene paard heft echt schrik van de trailer gekregen, hij staat te rillen als hij ervoor staat...
Ik heb 2 paarden (elk afzonderlijk vervoer dus hebben nooit tesamen op de trailer gestaan) tonen hetzelfde gedrag (de ene wat meer schrik als de andere). Beide paarden waren vroeger gewoon van met de vrachtwagen vervoerd te worden (c-rijbewijs). Het zijn beide ook grote paarden (vanaf 1.75m).

Ik heb al eens rondgehoord, de ene zegt dat het een leadership probleem is maar mijn paarden volgeden mij in het begin gewoon op de trailer, de problemen zijn begonnen na het rijden. De andere zegt dat mijn paarden (omdat ze zo groot zijn) in de trailer het gevoel hebben dat ze gaan omvallen (hier staan ze opgestald in de rijrichting en bij een vrachtwagen staan ze juist anders opgesteld). De meesten wisten mij ook te vertellen dat de meeste paarden liever in een vrachtwagen vervoerd worden en dat er verschillende zijn die op een vrachtwagen zonder problemen gaan maar op een trailer echt niet willen gaan.

Met dit alles rekening houdend zit ik echt te overwegen om een vrachtwagen aan te schaffen.
Dus ook weer een nieuw rijbewijs te halen (c-rijbewijs).

Nu vroeg ik me af wat jullie ervaring/opinie is van dit alles.
Wat zouden jullie kiezen, vrachtwagen of trailer?
En wat zijn de kosten van zo'n vrachtwagen (vele duurder dan een trailer???)

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Groetjes,

Caroline.

Lenneke_

Re: Trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:30

Ik heb dit probleem wel eens vaker gehoord bij een Ifor Williams. In alle gevallen kwam het doordat die trailers nogal eens rammelen tijdens het rijden en sommige paarden kunnen daar blijkbaar slecht tegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:05

De keuze is simpel: als je eenmaal een vrachtwagen hebt, zijn trailers voor de mindere goden.
Dat sommige paarden een Ifor niet kunnen waarderen is een bekend gegeven; wat je jezelf ook eens af moet vragen is wat voor invloed je rijstijl heeft. De simpele check daarvoor: zet een grote kuip water in de trailer, doe die vol water (ong 10 cm onder de rand) en ga rijden. Als je morst, moet je je rijstijl eens kritisch onder de loep nemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:09

Dat is een leuke test, Ikke. Die ga ik eens proberen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:14

Lenneke_ schreef:
Dat is een leuke test, Ikke. Die ga ik eens proberen

Als je nu te hard schrikt van het resultaat, kom gerust langs voor wat aanwijzingen Haha! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:16

Ik mag morgen m'n rijbewijs ophalen, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat

caroline27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:16

oh, dat wist ik niet van een Ifor Williams, en wij speciaal een Ifor Williams kopen omdat dit zo'n goede trailer zou zijn... We hebben tevens ook geopteerd voor een Ifor door zijn grote (heb grote paarden).

De bovenvernoemde test heb ik nog niet uitgevoerd maar zal die zker eens proberen. Heb al verschillende (ervaren) mensen uit de paardenwereld naast me gehad toen ik reed en die vonden dat er niets mis mee was... Maar oefening baart kunst natuurlijk Bloos

Hebben jullie al gehoord dat paarden namelijk liever zouden reizen op een vrachtwagen dan op een trailer? Wat is jullie ervaring?

Groetjes.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:21

Mijn paard is ook alleen vrachtwagen gewend en wij hebben een trailer.
Mijn vader rijd altijd heel voorzichtig, dus daar kan het niet aan liggen.
Alleen mijn paard loopt wel de trailer op (niet zo snel, maar ze gaat wel) alleen achterwaarts eraf begint ze ook helemaal te trillen enzo...in het begin deed ik elke keer heel voorzichtig van braaf braaf enzovoorts....echter dit bleek niets te helpen. Sinds een tijdje spreek ik haar streng toe en dan gaat t stukken beter...dus misschien moet je je paard als het ware overbluffen.. succes ermee!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:24

Heb vaker gelezen dat paarden een hekel hebben aan een ifor omdat ze rammelen/herrie maken.

Misschien eens een andere trailer van polyester proberen, misschien gaat dat na een tijdje weer beter. Dan kan je overwegen om een andere trailer te kopen ipv gelijk een vrachtwagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:33

caroline27 schreef:
oh, dat wist ik niet van een Ifor Williams, en wij speciaal een Ifor Williams kopen omdat dit zo'n goede trailer zou zijn... We hebben tevens ook geopteerd voor een Ifor door zijn grote (heb grote paarden).

De bovenvernoemde test heb ik nog niet uitgevoerd maar zal die zker eens proberen. Heb al verschillende (ervaren) mensen uit de paardenwereld naast me gehad toen ik reed en die vonden dat er niets mis mee was... Maar oefening baart kunst natuurlijk Bloos

Hebben jullie al gehoord dat paarden namelijk liever zouden reizen op een vrachtwagen dan op een trailer? Wat is jullie ervaring?

Groetjes.

Ik heb wel het sterke vermoeden dat paarden liever op een vrachtwagen reizen dan met een trailer. Echt hard bewijs heb ik niet.

Ik ken nogal wat ervaren paardenmensen die niet eens naar mijn stuur mogen kijken, laat staan dat ik ze wil laten rijden! Die rijden als een konijn-met-klompen, zoals iemand dat eens uitdrukte.

@ Annemiekbram: definieer "voorzichtig rijden"
Ik ken er nogal wat die zogezegd voorzichtig zijn, maar die rijden als een kar op vierkante wielen. Voorzichtig is één ding; vloeiend rijden is een hele andere tak van sport, gezien hoe beroerd er vaak wordt gereden met paarden aan de haak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:36

ikke schreef:
De simpele check daarvoor: zet een grote kuip water in de trailer, doe die vol water (ong 10 cm onder de rand) en ga rijden. Als je morst, moet je je rijstijl eens kritisch onder de loep nemen.

Wij moeten voor we op de provinciale weg zijn een bochtig stukje onverhard met drie hellinkjes van 20 - >30% over. Die kuip is dan wel goeddeels leeg hoe rustig je dat ook doet Haha!
Wie onderaan een dijk woont en de weg bovenop ligt zal vergelijkbare ervaring hebben.
Afgezien daarvan heb je een goed punt Ikke.

Een aanhanger ís veel oncomfortabeler dan een vrachtwagen, hoe rustig je ook met de aanhanger rijdt. Vering en stuitergedrag zijn onvergelijkbaar.
Probeer het gewoon eens. Je eerste reactie zal gelijk met méters rubber alle verbinding in de aanhanger rammelvrij te maken zijn. Als dat klaar is blíjft het een rijwindlawaaïige, tuitelig aanvoelende stuiterbak in vergelijking met een vrachtwagen.
Een paard wat dat probeert duidelijk te maken heeft gewoon gelijk.

hc

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:40

Mijn paard is vroeger ook alleen op de vrachtwagen vervoerd. Daar stond hij dwars op de rijrichting en de schotten liepen niet tot helemaal benedenaan dus hij kon wijd gaan staan.
1e keer op een 1.5 paards trailer was geen enkel probleem. Daarna een keer op een 2paards trailer gehad en op de terugweg weigerde hij pertinent om erop te gaan. We hebben hem er echt in moeten tillen (arabiertje). 1.5 paards liep hij daarna zo weer op. Uiteindelijk denk ik dus dat hij in de 2 paards niet wijd genoeg kon gaan staan en er dus daarom niet meer op wilde.

caroline27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:49

Het klopt wat jullie zeggen dat niet iedereen in de paardenwereld, even voorzichtig (of diervriendelijk) tijdens het transport met zijn paard omspringt!
Ik probeer mijn rijgedrag zo aan tepassen dat het voor mijn paard een zo aangenaam mogelijke rit wordt.

Terug een trailer kopen, ik moet dan zeker een trailer kopen die groot genoeg is (vandaar de keuze voor een Ifor Williams)...

Ik wil gewoon niet iedere keer mijn paard en mezelf moeten kwellen voor het paard op de trailer te krijgen. Ik wil dt het voor het paard en mij aangenaam is wanneer we op stap gaan.
Ik wil zeker geen paard dwingen, ergens op te staan waar hij schrik op heeft...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:16

Een vrachtwagen komt hier ooit wel, wil gelijk een knappe, geen oude, kleine.
In de tussentijd vermaken onze paarden zich prima in de tweepaards.

Oh, groot rijbewijs is aanwezig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:47

caroline27 schreef:
Terug een trailer kopen, ik moet dan zeker een trailer kopen die groot genoeg is (vandaar de keuze voor een Ifor Williams)...

Wij hebben sinds afgelopen zomer een bockmann Big Champion, zoals de naam al zegt is die BIG. We hebben hem 2e hands gekocht dus het BIG was iets wat er bij zat, maar het is wel erg prettig zo'n grote trailer.
Mijn vriend rijdt erg rustig, maar een van de paarden wil ook niet op de trailer. Normaliter gaat ze met de vrachtwagen van de staleigenaar.
We hebben ook wel zitten denken aan een vrachtwagen, maar dan moet je wel een plekje hebben om de vrachtwagen te stallen omdat deze niet binnen de gemeente grenzen geparkeerd mogen worden. En buiten de gemeente op de vrachtwagen parkeerplaats worden ze gesloopt, dus ook geen optie.
Als we morgen de oudejaarsloterij gewonnen hebben, kunnen we een huisje buitenaf kopen waar de vrachtwagen gewoon thuis geparkeerd kan worden.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:53

Beetje offtopic.

Weet er hier iemand wat het kost per maand aan wegenbelasting in een vrachtwagen??

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:57

Ik weet wel zeker dat paarden liever op de vrachtwagen staan dan in de trailer.
Als we men wedstrijd hebben gaan we met de vrachtwagen, nou daar staan ze binnen 2 seconden in.
Met de trailer is me dat toch een gemartel.
In het begin geen problemen mee gehad, maar ze krijgen er steeds minder schik van.

@aira2005

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... l#P44_4062
Asltuu Bloos
Laatst bijgewerkt door Judje op 30-12-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de Edit-knop en graag alleen quoten als nodig. Quote verwijderd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:33

Wij hebben nare ervaringen met een Ifor Williams. We mochten deze trailer lenen om met pony (wel vervoerd maar met vrachtwagen) naar wedstrijden te gaan. We merkten gelijk dat hij erg angstig was in de trailer. (We hebben geen leiderschapproblemen dus hij liep er altijd keurig in, maar stond dan te trillen in de trailer). Is op een gegeven moment toen hij in de trailer stond na de wedstrijd gaan stampen en toen in totale paniek over de stang gegaan. Het vaste tussenschot was kapotgegaan en hij zat muurvast over de stang, met het hengstenrek en het kapotte schot bovenop hem. De stang moest je laten vallen door aan de buitenkant met een imbussleuteltje twee bouten los te schroeven (lukte niet erg goed met mijn bibberende handen en 450 kilo op de stang). Eindelijk viel de stang maar hij zat nog steeds vast onder het schot en hengstenrek, tot overmaat van ramp trok hij naar voren want gewend aan de vooruitloop maar dat ging niet. Gelukkig kalmeerde hij toen ik de trailer inging en hebben we hem met vereende krachten onder het schot uit weten te peuteren en naar achteren eruit. Pony had niks, maar baasjes bijna een hartstilstand.
Heb me daarna eens goed verdiept in trailers en heb de volgende kritiek op de Ifor Williams:

Trailer is heel donker van binnen, vinden paarden niet fijn, claustrofobie slaat extra toe.
Vast tussenschot (ook al donker van kleur) dus ze kunnen niet breed staan, zoals bij een flexibel tussenschot.
Vering is belabberd, dus trailer maakt veel lawaai, vinden veel paarden niet fijn.
Wegligging is slecht.
Constructie om stang te laten vallen is slecht.

Sorry om zo negatief te doen, maar ik spreek helaas uit ervaring. Ik zou je het volgende aanraden. Probeer een grote tweepaards trailer te lenen/huren van bijvoorbeeld Thiel, Westfalia, Bockmann of zo, met een witte binnenkant, flexibel doorzichtig tussenschot en een goede vering (misschien zijn er meer merken met goede vering, maar daar heb ik dan geen ervaring mee). Kijk dan of je paarden nog steeds zo bang doen. En bedenk dat de meeste paarden het niet fijn vinden om alleen te zijn in een enge situatie, dus een vriendje meenemen kan erg helpen tegen de angst. Dat leiderschap verhaal met laden kan wel waar zijn, maar mijn ervaring is dat paarden een goede reden hebben om niet in die trailer te gaan. Als je verder nooit problemen hebt om je paarden netjes te laten meelopen dan zou ik echt eerst de trailer onder de loep nemen. Natuurlijk kan angst of een slechte ervaring wel de oorzaak worden van een laadprobleem. Maar ook als het paard zich wel keurig in de trailer laat zetten, zoals die van ons kan er toch een enorm probleem zijn.

Wat ook het proberen waard is is het tussenschot eruit halen als je met 1 paard gaat, (stangen over de volle breedte kun je meestal wel laten maken als het geen accessoire is). Het paard kan dan schuin of breder gaan staan en de trailer lijkt voor het paard veel minder klein. Hopelijk kom je erachter waarvoor je paarden precies bang zijn en wellicht kun je je eigen trailer zo aanpassen dat de problemen zich oplossen.

Heel veel succes ermee en ik hoop dat je straks weer probleemloos overal naar toe kunt gaan (al dan niet met vrachtwagen) en trouwens klasse dat je om raad vraagt voordat de problemen uit de hand lopen!
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 30-12-08 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:00

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:03

Kleine aanvulling, het is altijd handig om als je net wegrijdt alles overdreven voorzichtig en langzaam te doen, het optrekken, afremmen en bochten doorgaan echt heel erg langzaam. De meeste paarden hebben juist in het begin van de rit balansproblemen in de bochten. (Hobbelige wegen en drempels hebben ze eigenlijk meestal veel minder problemen mee, behalve het bovengenoemde gerammel wat sommige paarden niet fijn vinden). We hebben nu een paard (bij vorige eigenaar al een keer gevallen in de trailer dus al zenuwachtig toen we hem kregen) dat meestal links in de trailer stond, maar zette ik hem een keer rechts had hij gelijk balansproblemen in de bochten. Ik kreeg die tip over het begin van elke rit van iemand en dus vertrek ik standaard altijd met een slakkengangetje en ga de eerste paar bochten echt belachelijk langzaam door en nu heeft hij nooit meer problemen met zijn evenwicht. Ook na een lang stuk rechtuit op de snelweg doe ik dan weer even alles extra supervoorzichtig en gelukkig is hij nu altijd helemaal kalm in de trailer.

Trouwens leuke test dat met die kuip water. Cool

caroline27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 17:43

Bedankt voor al jullie antwoorden.

Ik denk dat ik toch aan mijn c-rijbewijs zal beginnen en ondertussen nog proberen met de trailer.

Indien mijn paarden dan in tussentijd wel zonder probleem met de trailer vervoerd kunnen worden, dan blijft het de trailer. Anders zal het de vrachtwagen worden denk ik.

Heeft iemand een iedee van de kostprijs van zo'n vrachtwagen (voor 3 à 4 paarden, geen mobilhome, wel een zadelkamer), inschrijvingstaks, verkeersbelasting, aankoopprijs (de 2 eerste België want er zit wel een verschil op met Nederland denk ik).

Groetjes, Caroline.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:14

C rijbewijs is heel erg duur. Misschien is het in Belgie anders, maar in Nederland komen er ook nog een aantal dingen bij zoals chauffeurs diploma enzo.
Dus ik zou eerst met de trailer proberen en als dat echt niet lukt over een vrachtwagen gaan denken.
Of een vrachtwagentje voor B rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:49

Lenneke_ schreef:
C rijbewijs is heel erg duur. Misschien is het in Belgie anders, maar in Nederland komen er ook nog een aantal dingen bij zoals chauffeurs diploma enzo.
Dus ik zou eerst met de trailer proberen en als dat echt niet lukt over een vrachtwagen gaan denken.

Duur is een relatief begrip. Voor 5000 euro moet het kunnen. Bovendien is het een beroepsopleiding, dus kun je het aftrekken van de belasting. Daarnaast staat het goed op je CV, heb ik gemerkt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:50

Oke, laat ik het anders zeggen, het is een hoop geld Haha!

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:30

ikke schreef:
Lenneke_ schreef:

Duur is een relatief begrip. Voor 5000 euro moet het kunnen. Bovendien is het een beroepsopleiding, dus kun je het aftrekken van de belasting. Daarnaast staat het goed op je CV, heb ik gemerkt.

Voor 5000 euro kan het zeker.
In de randstad zal het wellicht wat duurder zijn, maar hier in zeeland kun je voor net geen 3900 Euro je C en CE halen (combinatiepakket).
Alleen C is zo'n 2400 Euro.
Beide zijn inclusief chauffeursdiploma en examen.
Oftewel, voor die 5000 Euro lukt het zeker wel.