met andermans paard starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

met andermans paard starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:55

Jawel, ik zit erover na te denken om volgend jaar een jaartje wedstrijd te gaan rijden en te gaan werken voordat ik naar mijn HBO overstap (HBO paardenhouderij). Maar dit kan absoluut niet met mijn eigen pony wegens dat ze dampig is.
Dus zou ik een paard van een stal/privé eigenaar moeten rijden. Ik had hiervoor eigenlijk al een aanbod gehad voor het rijden van een PRE hengst, helaas bleek dit een misverstand te zijn aangezien het te ver weg was.
Máárr, nou is mijn vraag dus; zijn er meer mensen die met andersmans paard zijn gestart?
Hoe ervaar je dit?
Was het paard van een privé eigenaar of van een stal?
Werkte je verder ook voor deze mensen?
En vooral; hoe ben je aan de kans gekomen dat je dit paard mocht rijden?

Urielle

Re: met andermans paard starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:49

Ik heb verschillende paarden gereden voor andere mensen, met allemaal andere voorwaarden, regelingen en omstandigheden, maar ik zal het bij mijn huidige beestje houden. Ik was al enige tijd aan het uitzien naar een tweede wedstrijdpaard erbij, maar mijn eigen paard kreeg een peesblessure en is voorlopig uit de running, dus de nood werd nijpend. Normaal rij ik alleen nog betaald maar ik wilde echt graag een goed extra wedstrijdpaard erbij, dus heb ik geadverteerd voor een paard in bruikleen. Ik had nl. geen geld voor de aanschaf van een goed tweede paard erbij. Daarop is dus de reactie gekomen met het aanbod van mijn toekomstige nieuwe wedstrijdpaard, ze was pril zadelmak en ik ben gaan proefrijden, eigenaren waren ermee accoord, ik zag wel wat in het paard en zodoende: de volgende dag is ze bij mij gebracht. Ze blijft bij mij staan zolang beide partijen gewoon happy zijn, we kennen elkaar verder niet behalve van de advertentie en alles gaat op goed vertrouwen. Ze is in eigendom van een familie die hobbymatig fokt, deze merrie is eigen fok maar met werk/gezin/andere paarden was er voor haar te weinig tijd dus zodoende staat ze nu bij mij. Ik neem verder alle beslissingen over haar (behalve verkoop natuurlijk, maar dat spreekt voor zich) dus ik ben heel vrij maar anderzijds ook nog voorzichtiger met dit paard dan ik met mijn eigen beestjes ben omdat ik me vreselijk verantwoordelijk voel. Het is wel een hele zorg, het paard van een ander. Ook zal ik met mijn eigen paard wat eerder gewoon voor de lol starten, voor de eigenaren wil ik toch graag presteren natuurlijk, laten zien dat ze de goede keuze hebben gemaakt door haar bij mij te zetten. Voor de eigenaren is het leuker dat hun paard gewonnen heeft, dan dat ik zeventiende was met 164 punten als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog Ik ben erg blij met de kans en vooral het vertrouwen van de eigenaren in een voor hen totaal vreemde amazone, die nog geen naam gemaakt heeft in de sport, dus ik hoop dat onze samenwerking nog lang mag duren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:03

Ik vind dressuurrijden ook leuk, maar mijn eigen paard is er niet echt geschikt voor. Hij zou het wel kunnen, maar het kost ons allebei heel veel moeite en hij vind het echt niet leuk.
Ik wist dat er hier vlakbij een stal is met friezen, dus ik heb gewoon eens een mailtje gestuurd of ze toevallig nog een berijder zochten voor een van de friezen. Ik kon langskomen en nu rij ik daar een 3 jarige frieze merrie. Ze moet nog heel veel leren en kan daarom (nog) niet op wedstrijd, maar ik mag alles met haar doen wat ik wil. Lessen en straks eventueel wedstrijden moet ik zelf betalen. Maar dat vind ik geen enkel probleem, ik leer er tenslotte zelf ook enorm veel van. Als ze straks meer kan wil ik wel eens een wedstrijdje gaan proberen.

Ze is wel te koop, maar dat wist ik van te voren.

Ga gewoon eens op zoek naar stallen waar ze meerdere paarden hebben en een brutaal mens heeft de halve wereld.
Ik kan niet verwachten dat mensen mij gaan betalen voor het rijden van hun paard want ik heb op dressuurgebied niets gepresteerd. Maar op deze manier vind ik het wel heel leuk om zelf ook verder te komen met een paard dat er wel geschikt voor is. Met mijn eigen paardje richt ik me helemaal op de endurance, iets dat wij samen geweldig vinden en wat hij heel goed kan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:27

ik heb paar keer paarden voor iemand anders uitgebracht, in alle gevallen privepersonen. De eerste keer was voor een kennis van me, daarna steeds via via. Vooral veel rondvragen en iedereen laten weten dat je een paard zoekt, en in 1e instantie niet te veeleisend zijn.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:35

Ik ben gevraagd op een paardenevenement waar ik in gesprek raakte met een man die een aantel paarden had staan.
Zijn zoon springt internationaal maar om alle paarden zelf te trainen werd toch een beetje veel en dan met name de jonge paarden en de nieuwkomers. Na er ongeveer een jaar de paarden getraind te hebben mocht ik met de paarden die op dat moment minder actief waren in de springsport dressuurwedstrijden starten. Voor mij erg leuk, maar voor hun ook dat het paard zo ervaring op deed op wedstijdterrein. Ik was er ongeveer vijf keer per week op stal te vinden, of je dat onder werk of hobby vindt vallen is aan jou, ik deed het in elk geval met veel plezier naast mijn school Lachen.

Daarna beetje door mond op mond reclame -om het zo maar even te noemen- aan de volgende bijrijdpaarden gekomen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:32

Ik rij mijn hele leven al paarden voor anderen. Soms kom je er via de club aan, soms vinden mensen mij... het kan gek gaan!
In alle gevallen was het van een privé eigenaar. Ik werkte er niet, liep er gewoon tegenaan.

Ik vind het een heel fijne manier om te kunnen rijden en starten als je zelf niet het geld hebt voor een eigen paard. Zorg dat je duidelijke afspraken hebt over hoe en wat, dan kom je ook niet voor nare verrassingen te staan. Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:16

Ik rij ook alweer een aantal jaren voor iemand anders, naast het trainen van mijn eigen paarden.
Ik ben via via bij die kleinschalige fok/dressuurstal terecht gekomen, en heb nu mijn 2e paard van hun ter beschikking, hier start ik nu ook Z mee.
Voorheen had ik nooit hoger gereden dan het L2.. dus het is wel gaaf dat je dan een goeie merrie mee krijgt!

Zoals het er nu uit ziet blijf ik dit paard nog een tijd rijden, tot ze met pensioen gaat... of er dan een ander komt weet ik niet, aangezien ik zelf ook zat (jong)spul heb rondlopen. Lachen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:09

betalen jullie er normaliter ook voor; de stallingskosten bedoel ik dan?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:16

Annash schreef:
Ik vind het een heel fijne manier om te kunnen rijden en starten als je zelf niet het geld hebt voor een eigen paard. Zorg dat je duidelijke afspraken hebt over hoe en wat, dan kom je ook niet voor nare verrassingen te staan. Lachen

Een hele belangrijke tip! Zorg dat beide partijen weten wat je aan elkaar hebt, dan gaat het ook niet zo snel mis.
Ik rijd ook wel eens paarden voor anderen op wedstrijd. Ik ben niet z'n ster, dus het gaat meestal om een paard dat gewoon bijgereden moest worden en waar ik een startkaart mee mocht aanvragen. Gewoon viavia aangekomen: mensen op dezelfde pensionstal, iemand waar ik mee lesde etc.
Ik vond het altijd een mooie kans, heb er veel van geleerd en me ook erg vermaakt. Ik heb voor geen van de eigenaren gewerkt, maar ik vind het zelf niet meer dan normaal dat als je een paard voor iemand voor niks mag rijden, je ook af en toe je handjes laat wapperen. In één geval was het een paard van een stal, in de rest paarden van privépersonen, maar dat maakte voor mij kwa afspraken niks uit.
Als je een beetje rondvraagt, dan is er meestal wel iemand die een (ouder) wedstrijdpaard op stal heeft staan waar je op mag rijden en ervaring op kan doen. Voor het uitbrengen van jongere beestjes en dus verder trainen, moet je meestal wel een beetje hebben laten zien wat je kan. In ieder geval, dat zie ik hier in de buurt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:11

Ook ik ga starten met een paard van iemand anders in 2009, eerst dressuur en dan de overstap naar springen. Zij rijdt al jaren mijn tinkerhengst in de dressuur. Feitelijk zijn we een beetje van paard geruild. Mijn hengst staat bij haar in pension en aan huis, dus ze kan er mee doen en laten wat ze wil. Alles gaat gewoon in goed overleg.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:23

ik start ook met het paard van een prive eigenaar, werkt perfect. zijn paard wordt getraind en uitgebracht en ik heb een super beest onder mijn kont.

ik betaal alleen mijn lidmaatschap bij de club, de startkaart en mijn startgeld zelf.
ik hoef niets bij het stalgeld te doen (was ik ook niet van plan) en hij betaald mijn privelessen Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:33

Ik zit hier in een iets andere situatie, maar het is te vergelijken.
Mijn paard wordt nu door een ander getraind, en binnenkort ook een aantal keer gestart op concours.
Hoe zij dit ervaart weet ik niet, maar ik ben er zeker tevreden over.

Ze traint mijn paard niet zo heel vaak, maar voldoende om hem in beweging te houden en op niveau.
Inschrijfgeld moet ze zelf betalen, de lessen zijn gratis wegens instructie aan huis. Stallingskosten blijven gewoon door ons betaald worden.
Voor mij is het vooral heel belangrijk dat ik goed met haar overweg kan, en dat zij dezelfde manier van trainen heeft als ik. Gelukkig waren we al goede vriendinnen, en is tot nu toe alles goed gegaan. Lachen Ze werkte niet op stal, maar loopt stage.
Het paard is van ons, privé eigenaar dus, maar staat op de stal waar zij stage loopt.
Ze is aan deze kans gekomen doordat ik een buitenrit met dit paard gemaakt heb, die fout is afgelopen. Ik lag in het ziekenhuis, en zocht iemand om mijn paard te trainen. En dat werd dit persoon dus. Mijn paard is totaal anders dan die van haar, dus ik denk dat er een uitdaging inzat. Ze heeft hem verder getraind in het springen, en mag verder zelf weten wat ze ermee doet.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:58

Ik start nu met 2 paarden van andere mensen, in het voorjaar zullen dit er 4 of 5 gaan worden.
Moet zeggen dat dit mij zeer goed bevalt. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over alle zaken. Lachen Ook vind ik het heel fijn dat ik in waarde wordt gelaten. Voor mij is dit een ideale manier, want krijg toch een beetje het gevoel en de verantwoording van een eigen paard!