Hard gewerkt, zwetend paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Hard gewerkt, zwetend paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:46

Hoi bokkers, Doei!

Ik train de laatste tijd behoorlijk met mijn pony, met het gevolg dat hij behoorlijk bezweet is. Ik stap hem goed uit, en soms als die
heel erg bezweet is met fleecedeken (binnenbak) op het laatst maar het duurt altijd behoorlijk lang voordat die helemaal droog is.
Meestal zet ik hem dan op stal met een fleecedeken, maar omdat het ineens vriest en onze stal ook niet echt warm is ben ik bang
dat hij koud vat. Ik had gedacht, om een fleecedeken met daarover een dunnere zomerdeken te doen? Of word het dan te warm?
Hoe doen jullie dat? Lachen

Het gaat om een pony die niet geschoren is, maar wel goed in zijn vacht zit. Ja Snel bezweet bij singel, nek, en achterbenen. Zijn
achterhand komt er steeds meer bij, dus deze is ook steeds meer bezweet en om niet te vergeten, zijn oren..

Alvast bedankt,
Lydia.

Tinkerlady

Re: Hard gewerkt, zwetend paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:49

Neem een wollen deken. Een fleece die vocht opneemt wordt koud en die koude slaat terug op het lijf van het paard. Wol blijft op lichaamstemparatuur ook al is deze vochtig van het opgenomen vocht. Je kunt met je hand voelen dat wol, omdat het natuurlijk materiaal is, altijd op lichaamstemperatuur blijft.

Beter blijft het natuurlijk om een echte natte deken tijdig eraf te halen. Of te vervangen. Laat je een deken liggen onder een ander dek, dan kies ik altijd voor wol. Hou je dier absoluut uit de tocht!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:55

Ik ben ook nog altijd op stal als hij een fleece deken op heeft, zeker Ja En als het niet lukt wegens omstandigheden vraag ik aan de staleigenaar om de dekens optijd te verwisselen, die doet dat ook netjes..

Ik zou ook nog eens kijken voor een wollen deken, Maandag ga ik naar de ruiterwinkel in de buurt, en vraag ik daar ook nog om advies, maar was benieuwd hoe de andere bokkers dat zouden doen..

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:50

Lekker een wollen deken op doen ja! Verder gewoon extra lang uitstappen natuurlijk Lachen.
Ik reed vroeger zo'n 20 minuutjes zwaar, en dan uitwerken en lekker lang uitstappen. Helpt redelijk!

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:07

Extra lang uitstappen Lachen en dan een lekker warme wollen zweetdeken op doen Ja

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:03

Staat hij verder niet onder deken?
Een deken over een zweetdeken heeft geen zin, dan kan het vocht niet meer naar buiten worden 'vervoerd' en zal je paard dus niet droog worden.
Wollen neemt meer vocht op, nadeel iig bij mijn paard is dat die gat nazweten onder een zweetdeken. Ik heb dit jaar nog geen enkele x een zweetdeken gebruikt. Mijne staat niet onder deken, niet geschoren en dus een beste vacht die wel eens bezweet wordt. Ik stap met rijden altijd lang uit, zadel af en ga nog een kwartier met haar buiten aan de hand stappen. Dan is ze vaak al droog, en anders iig niet meer warm en zit het natte alleen nog maar aan de buitenkant van het vachtje. Daar worden ze niet verkouden van.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 18:39

Vandaag heb ik een dikkere fleecedeken gekocht, niet zon dunne, maar ook geen wollen, beetje tussen in zeg maar.

Pony staat tussendoor met eeon 200/250 grams winterdeken op stal. Morgen ga ik weer rijden, en zou ik eens kijken of mijn nieuwe deken zijn werk doet!

Bedankt voor de reacties Lachen

Nikit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:44

Even een wollen of goede fleece zweetdeken om doen. Of wrijven met stro, wil soms ook wel helpen.
Als ze echt iedere keer klets nat is misschien toch overwegen om te scheren en dan lekker onder een dek zodat de vacht dun blijft in de winter.