Afwisseling.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JennxMano

Afwisseling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 12:31

Mijn paard is de laatste tijd erg lusteloos en heeft geen plezier meer in het rijden. Hij is sloom en loopt erg 'kort' aan het begin krampt hij heel erg samen ( houd de spieren in zijn nek en achterhand gespannen) ook kreunt en poept hij erg veel. < Mijn vraag is dus nu: Hebben jullie leuke spellen ( op het paard ) en anders misschien een oplossing voor dit probleem.

Geprobeerd:
- ontwormen
- voer krijgt hij altijd al. en is van goede kwaliteit
- krijgt genoeg aandacht
- staat nooit alleen in de wei.

GeaRiemis

Re: Afwisseling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:01

JennxMano schreef:
Mijn paard is de laatste tijd erg lusteloos en heeft geen plezier meer in het rijden. Hij is sloom en loopt erg 'kort' aan het begin krampt hij heel erg samen ( houd de spieren in zijn nek en achterhand gespannen) ook kreunt en poept hij erg veel. < Mijn vraag is dus nu: Hebben jullie leuke spellen ( op het paard ) en anders misschien een oplossing voor dit probleem.

Geprobeerd:
- ontwormen
- voer krijgt hij altijd al. en is van goede kwaliteit
- krijgt genoeg aandacht
- staat nooit alleen in de wei.

Hoi,

Eerst en vooral moet je alle lichamelijke klachten uitsluiten. Laat eens een fysiotherapeut/osteopaat naar hem kijken. Zeker dat kort stappen en kreunen zijn indicaties dat er fysiek iets meer aan de hand is.
Past je zadel wel goed?
Is hij in de hand ook lusteloos?
Als daaruit blijkt dat je paard op die vlakken in orde is, kan je misschien eens iets anders doen dan rijden. Wanneer paarden lusteloos, sloom zijn is dat vaak een teken dat ze zich vervelen. Wij als mensen zijn niet boeiend genoeg. Grondwerk helpt dan vaak om je relatie met je paard te versterken en dan ga je verder met het rijden.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:03

Ik zou hem fysiek helemaal goed nalaten kijken, staat hij bij een ander paard?
Past het zadel helemaal goed?

Verder is grondwerk idd een goede oplossing voor jullie band, als er fysiek enzo niks aan de hand is Ja!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:33

Even na laten kijken. Grondwerk doen en eens lekker naar buiten. Dus afwisseling, niet alleen in de bak rijden maar gewoon naar buiten of een keer een sprongetje tussen door. Succes Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:40

Klinkt als een paard wat pijn heeft- Na laten kijken dus.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:19

zorg voor veel afwisseling! ( als het paard nergens last van heeft)
Maak bijv eens een strandrit oid Of ga lekker een heel eindje samen wandelen.
Of grondwerk en vrijheids dressuur idd.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:59

Mijn gevoel zegt ook: klachten.....
Een paard wat niet naar zijn zin heeft zal hoogstens slomer zijn of juist geiiriteerd gaan doen.....gespannen nek en rugspieren is vervelend.

Als dat achterhaalt wat er eventueel zou zijn een lekker buitenrit....

Jarno.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:36

ik begon ook te vernemen dat verzorgpaardje beetje sloomer begon te worden enzo... ik reed altijd in dezelfde buitenbak en 1x per week opd e manege... Ik gign wat meer afwisselen met dressuur springen en longeren of gewoon losgooien en nu heb ik zelfs zover gekregen dat ik met een vriendin naar buiten kan.... en binnnenkort misschein mee kan op tochten, oh jah en hij gaat 1x per week mennen.

Meestal is het:

Maandag: Manege les normaal dressuur 1x per 4 week springen.
Dinsdag: Longeren
woensdag: mennen
Donderdag: vrij.
Vrijdag: Dressuren.
Zaterdag: Dressuren of springen of buitenrit.
Zondag: longeren.

Jets1712

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:01

ik zal eerst het op mediche vlak alles uitlsuiten. Mocht daar niks uitkomen misschien dan wat afwisseling.
Balkjes draven en bv springen, naar buiten, wandelen,longeren en daar bijvoorbeeld wat baljes op de grond leggen