Welke horseware deken ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Welke horseware deken ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:47

Hoi,

Ik ben aan het rondkijken voor een dikkere deken voor mijn paard . Maar welke moet ik kiezen ?
Ik heb een amigo 1200 dernier light.
Een onderdeken voor eronder ?
De duo liner ?
Of toch beter 1 deken, en geen losse onderdekens ?

Wie heeft er ervaring mee ?

pantarhei

Re: Welke horseware deken ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:51

ik werk met een 200 grams amigo deken (1200 grams) en een 200 grams onderdeken, bij minder koud de 100 gram er onder en bij nog minder koud zonder onderdeken. BEvalt uitstekend. onderdeken voor met eigen sluiting vast en achter aan de ringen van het staarttouwtje klippen en blijft super liggen.
onderdekens van duoliner zijn een goedkope optie en ik vind twee dekens er op leggen geen punt omdat ze achter aan elkaar zitten hoef je alleen de voorkant goed beet te pakken je gooit het in een keer op

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:57

Dus gewoon een onderdeken eronder werkt ook prima ?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:17

ja hoor en het is een voordelige keuzen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:39

Ik persoonlijk vindt het werken met 2 dekens echt een ramp...
Voor mijn pony heb ik verschillende dikte dekens zodat ik kan wisselen als er een dikkere of dunnere op moet. 2 dekens over elkaar heen zit naar mijn idee nooit echt goed en de bovenste deken zit dan altijd zo strak.
Tenminste, dat is mijn ervaring. Dus voor mij gewoon meerdere dekens.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:51

Ik heb pasgeleden een 300 grams onderdeken van Horseware erbij gekocht. Ik heb een ongevoerde regendeken van Horseware en de Amigo Turnout Medium (200 grams) waar hij onder kan en dat gaat prima. Op dit moment staat mijn paard onder de onderdeken met de regendeken eroverheen en ze blijven perfect op hun plaats liggen. Ze schuiven absoluut niet, ook niet na het rollen dus mij bevalt het goed Lachen.

WhatIf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:45

de duoliner lijkt mij erg fijn

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:10

de duoliners zijn heel fijn, ze zijn zeer soepel en hebben uitstekende pasvorm en omdat er geen singels aan zitten, blijven ze super onder de andere dekens liggen zonder dat er van alles bij elkaar in de weg zit. We essentieel om de achterkant vast te klippen aan de bovendeken

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:17

Ik zou zeker niet voor een losse onderdeken gaan, bij mijn paard ging dat gigantisch schuren op de borst. Dan kan je er beter een staldeken onder doen die goed past. Die kun je bovendien ook in allerlei verschillende diktes krijgen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:44

de horseware dekens zijn heel glad van binnen, ikheb daardoor nooit last van schuren

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:51

volgens mij hebben de onderdekens van horseware dat niet. Vind ik persoonlijk erg jammer.

Ik heb mijn ruin nu staan onder een amigo 200gr + HH highliner. Ben nu wel aan het kijken voor de amigo/rhino heavy...alleen nog vrij prijzig Nagelbijten / Gniffelen. Ik werk het liefste met één deken.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:22

de duoliners, de nieuwe horseware dekens hebben dus wel een gladde nylon binnenkant, daarom vind ik ze zo fijn Knipoog

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:36

De onderdekens ook? Dat zou super zijn Ja. Hoe moeten deze dekens bevestigd worden of blijven deze ook zo gewoon mooi zitten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:39

Juist die duo liner onderdekens zijn aan de binnenzijde glad (nylon ). Maar is dat ook wel fijn ivm zweetopname ?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:43

wow super, ben ik eindelijk van mijn probleem af. Ga ik eens neuzen voor een onderdeken, nu nog bedenken of ik een 100 of 200gr pak Knipoog.

Maris: sorry voor mijn offtopic Haha!, hopelijk weet jij ook al meer wat je wilt Ja. Over de zweetopname, deze dekens ademen erg goed. Ik heb nog geen last gehad van zweet .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:46

Is niet off topic toch ? Welke maat neem jij, zelfde als de bovendeken of een maatje kleiner ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:52

Zouden de dekens van één merk er niet op berekend zijn om in elkaar te passen??
Dus dat de onderdekens van Amigo qua maat gelijk zijn, maar net iets kleiner gesneden zijn om binnen de andere deken te vallen??

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:55

Ik heb nu een 190 (6.3) en wilde gewoon dezelfde maat bestellen Ja via paardendrogist. Denk dat ik voor de 200 ga. Hij heeft nu de amigo 200 en een HH highlliner 300 op (al vind ik de amigo warmer Nagelbijten / Gniffelen ).
Normaal kun je gewoon dezelfde maat pakken Ja. Zou anders wel erg scheef zijn al je de complete set in verschillende maten moet kopen (heb het over de duoliner).

Edit: ik ga hem hier in de buurt halen, daar is hij op voorraad. Ben benieuwd hoe hij bevalt Haha!. Kan ik eindelijk af van die stomme HH onderdekens Nagelbijten / Gniffelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:06

DubbelDun schreef:
Zouden de dekens van één merk er niet op berekend zijn om in elkaar te passen??
Dus dat de onderdekens van Amigo qua maat gelijk zijn, maar net iets kleiner gesneden zijn om binnen de andere deken te vallen??

Denk het wel. Maar ik heb een amigo regendeken en de dekens van Rambo ( dus ook de onderdekens van de duo liner ??) schijnen groter te vallen. Vandaar dat ik me afvraag wat te doen, zelfde maat rambo onderdeken onder een amigo of maatje kleiner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:08

Dat durf ik niet te zeggen, tevens vraag ik me af of de sluitingen in hoevelheid en plaatsing wel op elkaar aansluit.
Op de Amigo zitten 4 rechthoekige 'ringen' aan de hals. De Rambo/Rhino ken ik niet.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:11

Rhino en Amigo hebben dezelfde aansluiting voor langs de hals Ja. Halsdekens zijn ook qua aansluiting hetzelfde. Daarnaast lijkt het mij niet essentieel dat je klittenbandjes vastmaakt. Mijn HH deken ligt er nu onder en die zit alleen voor op de borst vast. Ik denk als je hem achter aan de haakjes klikt dat dit genoeg moet zijn tegen het schuiven Ja.

Di. ga ik de onderdeken halen, dan kan ik jullie meer vertellen qua maatvoering, schuiven en bevestiging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:18

Ik zag dat de Rambo onderdeken geen buikbevestiging heeft en de Amigo wel 2 kruissingels.
Overigens lijkt me dat ook niet nodig als je hem idd vastklikt aan een bovendeken.
Maar de Amigo kun je dus ook als staldeken 'los' gebruiken.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:21

Is het dan ook wel een onderdeken en niet gewoon een staldeken? Of adverteren ze als beide? (heb je het over de insulator? die is er namelijk maar in 150 en 300, de duoliner in 100/200/300 en 400)

Ik heb nu op stal gewoon de buitendeken op, hoef ik ook niet te wisselen. Eerst deed ik dat wel altijd met mijn BR dekens, die bleven naar achter aan het trekken. Maar de amigo ligt als een huis, niet strak trekken e.d. gewoon netjes op zijn plaats. Die hoef ik nooit goed te leggen, die ligt al goed Haha!.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:22

Mijn ervaring met de duo is juist dat de onderdeken wat kleiner uitvalt dan de overdeken. Maar misschien moet dat juist. Bij de duo valt de onderdeken niet mooi over de billen maar de bovendeken wel. Ik gebruik bij 1 van mijn paarden nu een rambo supreme (200 g) en ga morgen eens kijken of je daar een onderdeken onder kunt leggen en aan de achterkant kunt bevestigen. Ben super tevreden over rambodekens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:45

Ik bedoel de Insulator, die is van Amigo. De Duo-Liner is de naam die ze voor de Rambo's gebruiken.