Vraag over sporen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LovesWietske

Vraag over sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 22:11

Hoi,
Zelf heb ik een fries, en zoals veel dat denk ik hebben is ze voorwaarts zat, maar zonder sporen zeer moeilijk te rijden!
Nu ben ik gestart al 3 keer zonder.. maar zou het ook met mogen?
Of is dat dan oneerlijk tegen over de andere?...

xxx
Dus de vraag is:
Mag ik met sporen rijden ja of nee,
En krijg ik daar minder punten dan door ja of nee?

dressagelady

Re: Vraag over sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:13

Ja daar krijg je meestal 3 punten aftrek voor, omdat het oneerlijk is voor degenen die niet met sporen rijden!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:15

natuurlijk mag je met sporen starten, vanaf de M dressuur is t zelfs verplicht (vreemde regel...)
je krijgt er natuurlijk geen minder punten door...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:18

dressagelady schreef:
Ja daar krijg je meestal 3 punten aftrek voor, omdat het oneerlijk is voor degenen die niet met sporen rijden!

Waar haal je dat vandaan? Verward

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:20

moonfish13 schreef:
dressagelady schreef:

Denk dat ze dat sarcastisch bedoelde??

LovesWietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 22:21

moonfish13 schreef:
dressagelady schreef:

Weet ook niet of ik dat moet geloven sorry, klinkt een beetje vaagjes

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:21

Haha inderdaad Itsimi .. ik was even de ' Clown ' vergeten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:21

hoezo oneerlijk? Je start toch voor je zelf niet voor een ander?
Er rijden er meer met als zonder! en nee geen puntaftrek

LovesWietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 22:22

dressagelady schreef:
Haha inderdaad Itsimi .. ik was even de ' Clown ' vergeten.

Waar slaat dat nou op, klinkt nu alsof ik heel dom ben... was een sireuse vraag hoor! Huilen

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:38

Als iedereen leest voordat hij reageert, staat er bij mijn reactie dat dressagelady het sarcastisch bedoelde, en later zegt ze het zelf ook. Gewoon omdat het best wel logisch is, dat je geen aftrek ofzoiets krijgt als je met sporen rijdt. Want waarom zou het oneerlijk zijn tegenover anderen? Ieder paard is anders, en iedere ruiter is ook anders.

Dat bedoelde ze ermee te zeggen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:07

Aaah, oke. Clown
Ik snapte m al niet zo. Vork

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:06

Als jij met sporen rijdt is de kans zo groot dat je wint dat het idd oneerlijk is Haha! Haha!

Daarom rijd ik ook altijd zonder, want anders vind ik het zielig voor 'mn concurrenten' Clown

(grapje hoor)

LovesWietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 12:09

Jaa dat is wel waar denk ik, het gaat om de kringkamioenschappen... dan moet ik wel een beetje uitblinken hea!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:10

Je start voor jezelf op wedstrijd om te laten zien aan de jury wat je kan. Met die anderen heb jij niks te maken. Je mag gewoon met sporen starten hoor Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:12

tja kom ik ook aan. ik be van mening dat als je je paard zonder sporen niet kan rijden je ze ook niet aan je benen hoort te knopen.
en ja ik rij ook een fries. mijne is keurig aan mn been dus trainen trainen en conseqent zijn.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:13

Ben ik ook mee eens hoor, een paard hoort altijd aan het been te zijn, maar het is voor iedereen om zelf te beslissen of hij/zij met sporen gaat rijden

LovesWietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 12:15

Maar als je alleen bezig bent met vooruit rijden is dat tog oook geen prettig wedstrijd rijden? :S

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:15

kaatjemuts schreef:
natuurlijk mag je met sporen starten, vanaf de M dressuur is t zelfs verplicht (vreemde regel...)
je krijgt er natuurlijk geen minder punten door...

Sterker nog, eigenlijk is het overal verplicht. Maar er vroegen zo veel mensen dispensatie aan in de B en de L dat ze besloten hebben sowieso dispensatie te verlenen in die klasses. Vanaf de M kun je ook nog aanvragen om niet met sporen te hoeven starten, maar daar moet je dan een goede reden voor hebben.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:16

@ ikke20: De TS geeft aan al 3 keer te zijn gestart ZONDER sporen, dat is dus blijkbaar gelukt. Ze kan het spoortje ook gebruiken om haar hulpen te verfijnen? En trouwens, als jij egt dat als je paard aan je been is je geen sporen hoeft te gebruiken, hoe ga je dat dan doen als je M moet starten? Dan MOET je wel sporen om Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:18

dan is je paard niet goed aan het been. dus moe tje daar harder op trainen. daarbij zijn sporen niet bedoelt om je paard vooruit te rijde tijdens je proef

@ashley: dan zal er het kleinste spoortje aan mn laars komen. daarbij zit ik niet elke pas te prikken omdat ik dan mn benen moet optrekke.
maar als jij je paard niet zonder sporen kan rijden. hoor je eigenlijk nieteens op een paard te zitten.
(is mijn mening dan)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:19

Ik rijd ook alleen op wedstrijden met sporen, gewoon voor de 'zekerheid' maar ik weet zeker dat als ik zonder sporen rij mijn punten er niet minder van worden. Rijd thuis eigenlijk nooit met sporen of zweep

Iedereen moet het zelf weten.. Zolang het paard maar niet afgebeuld wordt Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:19

Ashley__ schreef:
@ ikke20: De TS geeft aan al 3 keer te zijn gestart ZONDER sporen, dat is dus blijkbaar gelukt. Ze kan het spoortje ook gebruiken om haar hulpen te verfijnen? En trouwens, als jij egt dat als je paard aan je been is je geen sporen hoeft te gebruiken, hoe ga je dat dan doen als je M moet starten? Dan MOET je wel sporen om Knipoog

Dan houd ze netjes haar been lang en dan gebruik je het spoortje helemaal niet?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:23

ikke20 schreef:
dan is je paard niet goed aan het been. dus moe tje daar harder op trainen. daarbij zijn sporen niet bedoelt om je paard vooruit te rijde tijdens je proef

@ashley: dan zal er het kleinste spoortje aan mn laars komen. daarbij zit ik niet elke pas te prikken omdat ik dan mn benen moet optrekke.
maar als jij je paard niet zonder sporen kan rijden. hoor je eigenlijk nieteens op een paard te zitten.
(is mijn mening dan)

Weet niet of je die jij naar mij bedoeld?

Wie zegt trouwens dat de TS er bij elke pas in zit te prikken. Je kunt (en je ziet) op vele manieren met sporen rijden, helaas rijdt men er vaak verkeerd mee. Mijn pony rijd ik met sporen, dit omdat ik M1 start. Mijn paard rijd ik ook met spoortje, zit nog wel op B-niveau, maar goed. Ik zit er bij hem ook niet constant in te prikken.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:24

Vjestagirl schreef:
Ashley__ schreef:

Dan houd ze netjes haar been lang en dan gebruik je het spoortje helemaal niet?

Dus dan zit je met een totaal stil been op je paard en doe je niks? Volgens mij hoor je toch beenhulpen te geven hoor als je paardrijd Verward

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:24

ikke20 schreef:

Dat zei ik ook niet, ik had het over je hulpen verfijnen, dat is wel even iets anders dan een paard vooruit schoppen met sporen.