Moeilijk - geld terugvragen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisaschokker

Moeilijk - geld terugvragen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:49

Hallo iedereen

Ik zit een beetje ergens mee en ik vroeg me af wat jullie zouden doen in mijn plaats.

Het zit wat gecompliceerd in elkaar dus ik zal het makkelijk en kort proberen uit te leggen Knipoog

Ik verzorgde al een tijd een leuke sportpony die op een gegeven moment te koop kwam te staan. Ik mocht
geen eigen paard van mijn ouders dus die optie was niet bespreekbaar.
Ik had al een tijdje les van K. die er op een gegeven moment over begon dat zij de pony
wel wilde kopen. Omdat ik de pony zou gaan verzorgen vroeg de vorige eigenaresse er maar weinig voor.
Ik heb er toen een klein bedrag bijgelegd, 125 euro op de 1500.
Na een korte tijd is de pony helaas voor een tijd ziek geweest, waarvan de kosten zijn opgelopen tot 750 euro.
Gelukkig is ze nu weer kerngezond.
(De huidige eigenaar had/heeft deze pony trouwens voor ''erbij'' gekocht, naast haar eigen sportpaard)

Ik mag nu al een tijdje 1-2 x per maand meerijden naar wedstrijden, wat nu hartstikke goed gaat.

Wegens financiele omstandigheden (veel pech, haar eigen paard kampt nu met veel lichamelijke problemen) heeft
ze besloten de pony te verkopen. Ik heb het geluk gehad dat mijn bijrijder haar heeft overgekocht.
Dit gaat om een bedrag van 3000.

Binnenkort is de verkoop rond, en zit nu al een paar dagen met die 125 euro in mijn hoofd.
Het is de bedoeling dat we sowieso komende maanden gewoon mogen blijven meerijden naar wedstrijden (2 prdstrailer),
vanaf het begin betaal ik elke wedstrijd een kleine vergoeding voor de moeite en benzine.

Zouden jullie dat bedrag van 125 euro terugvragen?
Mijn bijgelegde bedrag is toch best veel geld voor mij. Ik zie het dan toch zo dat zij geld van mij in haar zak steekt. In
de tijd dat de pony van haar was leaste ik de pony, en heb ik die maanden alle kosten van hoefsmid tot stalling betaald.
Aan de andere kant is het voor ons (toekomstige eigenaar en ik) belangrijk dat we mogen blijven meerijden naar wedstrijden, mocht hetgeen wat ik aan haar wil vragen, of ik het geld terug mag, in het verkeerde keelgat schieten, ben ik bang dat dit misschien over zal zijn.

Kortom: geld terugvragen of niet?

Alvast heel erg bedankt!
groeten Lisa

Zazoo

Re: Moeilijk - geld terugvragen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:55

maar jij hebt dus 125 euro betaalt voor het paard van een ander en die wordt nu verkocht? waarom heb je dat geld betaalt dan en wat was daar de afspraak over?

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:57

Hmm.
Moeilijk is dat, je kan het ook zo zien dat jij 125 op de 1500 hebt meebetaald, nu word de pony verkocht voor 3000 dus zou je ook kunnen zeggen dat jij 250 terug hoort te krijgen, omdat zij dus 1625 (toebehoren even weggelaten) eraan heeft 'verdiend', en dat was het deel waar van de pony van jou was..
Sowieso vind ik niet dat je aan een pony verkopen echt hoort te verdienen.. Maargoed, dat is mijn mening.
En K. heeft doordat jij de pony zou gaan verzorgen, de pony goedkoper gekregen + jij hebt nog een bedrag bij betaalt..

Of denk ik nu heel raar? Ben hier ook maar een beetje aan het redeneren.. Bloos

edit: Maar ik snap dat dat nog moeilijker is om te bespreken..
Je zou ook zoiets kunnen zeggen, als je vind dat jij dat verdient van; Wat hadden we toen eigenlijk precies afgesproken bij die prijs? Etc etc..
En wat Zazoo zegt vraag ik me ook af..

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:00

Gewoon terug vragen! Ik zou dan even om de tafel gaan zitten, en het haar rustig uitleggen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:00

Hangt van de afspraak af.
Als jij al die tijd de pony mocht rijden zonder verdere kosten zou ik het ondankbaar vinden om geld terug te vragen..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:05

superwoman schreef:
Als jij al die tijd de pony mocht rijden zonder verdere kosten zou ik het ondankbaar vinden om geld terug te vragen..

Als dit het geval is dan ga ik in bovenstaande mee.
Je hebt dan 125,- betaald, dit zou ik dan zien als bijdrage in de kosten (soor leasen/huren)

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 16:11

Zazoo schreef:
maar jij hebt dus 125 euro betaalt voor het paard van een ander en die wordt nu verkocht? waarom heb je dat geld betaalt dan en wat was daar de afspraak over?

De vrouw die de pony verkocht B., belde na het betalen op dat ze er eigenlijk toch nog wat geld bij wilde, 250 euro.
Nu waren dit aardig linke mensen, dus uiteindelijk toch maar betaald en tot de afspraak gekomen ''het verschil te delen'', dus dat
er nog 125 euro betaald ging worden. Ik moet zeggen dat ik niet meer precies weet hoe het kwam, maar ik heb dat
resterende restje uiteindelijk dus betaald.

Cupcake_ schreef:
Hmm.
Moeilijk is dat, je kan het ook zo zien dat jij 125 op de 1500 hebt meebetaald, nu word de pony verkocht voor 3000 dus zou je ook kunnen zeggen dat jij 250 terug hoort te krijgen, omdat zij dus 1625 (toebehoren even weggelaten) eraan heeft 'verdiend', en dat was het deel waar van de pony van jou was..
Sowieso vind ik niet dat je aan een pony verkopen echt hoort te verdienen.. Maargoed, dat is mijn mening.
En K. heeft doordat jij de pony zou gaan verzorgen, de pony goedkoper gekregen + jij hebt nog een bedrag bij betaalt..

Of denk ik nu heel raar? Ben hier ook maar een beetje aan het redeneren.. Bloos

edit: Maar ik snap dat dat nog moeilijker is om te bespreken..
Je zou ook zoiets kunnen zeggen, als je vind dat jij dat verdient van; Wat hadden we toen eigenlijk precies afgesproken bij die prijs? Etc etc..
En wat Zazoo zegt vraag ik me ook af..

Zelf zie ik het zo: zij heeft 1500 betaald + 750 medische kosten = 2250 euro.
Ik heb alle spullen en alle kosten iedere maand betaald.
Ze heeft er met de verkoop dus zo'n 750 winst op gemaakt. Dat maakt mij verder niet uit, maar ik zit toch met dat geld
wat ik eigenlijk zie als mijn geld wat ik dus graag terug zou willen.

Omdat ik de pony kon blijven verzorgen heeft zij inderdaad de pony goedkoop kunnen overnemen. Zo zag de vrouw die hem verkocht het zelf dus is toen ook zo geregeld.

superwoman schreef:

Dat is het hem dus Knipoog
Ik heb dus alles, echt alles, betaald verder wat nodig was (zadel, alle spullen, hoefsmid, wormenkuren, voer, stalgeld, alles Knipoog)
Was dit idd niet het geval geweest, dat zij veel aan het onderhoud had betaald, had ik er idd niet over nagedacht om het bedrag terug te vragen denk ik

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:20

Eigenlijk heb jij voor een (heel) klein deeltje meebetaald bij de aankoop van de pony, het zou dan ook wel netjes zijn, als de eigenaar jou dat terug geeft. Zij haar geld (+ winst) en jij jou geld, zeker omdat jij, tijdens deze periode alle kosten voor de pony hebt betaald. Maar ik snap best dat je dit moeilijk vind.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:24

Ik vind eigenlijk ook dat je dat geld wel terug kan vragen Lachen Mede door het feit dat jij in de tussenliggende periode alle kosten voor de pony hebt betaald. Kun je haar niet eens voorzichtig polsen hoe zij hier in staat? Misschien was ze zelf al van plan je het geld terug te geven Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:27

Dan vind ik het juist ondankbaar van de eigenaresse, aangezien jij dus heel erg veel over hebt gehad voor de pony in ruil voor het verzorgen..
Het was tenslotte niet jou pony..
Ik zou het denk ik wel terug vragen, ookal is het erg moeilijk.
In ieder geval dat bedrag, nog niet eens te spreken over wat je allemaal voor onderhoud hebt betaald..
Dat is misschien wel moeilijk om te vragen maar ik heb dit soort dingen (dan niet met paarden maar wel andere dingen..) ook vaak meegemaakt, niet teruggevraagd en vervolgens hartstikke spijt gehad, maarja wie gaat er nou na meer dan een half jaar het alsnog terug vragen..
Moet je zelf maar even nadenken over die 125 euro, hoeveel jullie er precies van maken, maar ik vind dat je die verdiend Ja

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:28

Ik denk dat je het gewoon aan moet kaarten bij degene die hem nu verkoopt. Had jij de pony namelijk niet gereden en op wedstrijden uitgebracht, dan zou ze er nu ook geen 3000 euro voor krijgen. Dus gewoon vragen en wil ze het niet geven oke, maar dan heb je het wel geprobeerd. En waarom zou jij de pony niet meer mogen rijden als je het vraagt? Ze is dan toch van iemand anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:29

lisaschokker schreef:
Dat is het hem dus Knipoog
Ik heb dus alles, echt alles, betaald verder wat nodig was (zadel, alle spullen, hoefsmid, wormenkuren, voer, stalgeld, alles Knipoog)
Was dit idd niet het geval geweest, dat zij veel aan het onderhoud had betaald, had ik er idd niet over nagedacht om het bedrag terug te vragen denk ik

Nou, dan mag je het zeker terug vragen vind ik.
Sorry, daar had ik eerst overheen gelezen...
Ook jammer dat ze hem verkoopt terwijl jij de vaste kosten al betaald, maar ja.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:31

Ik denk dat je hier eens even over om de tafel moet met de eigenaresse. Verder vind ik dat je die €750 niet mee mag tellen. DAt zijn nu eenmaal de risico's als je dieren hebt.

Als ik een hond koop voor €400, ik doe er een gehoorzaamheidscursus mee van €100 en heb er voor €150 DA kosten aan, dan is die hond in zijn geheel niet €650 waard geworden. Die gehoorzaamheidscursus kan hem doen stijgen in waarde, maar die DA kosten niet. Die zijn gewoon voor eigen rekening, das gewoon dikke pech.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:11

Het paard heeft ze gekocht voor 1500 en verkocht voor 3000. 2 keer zoveel dus. Jij hebt destijds 125 euro van de 1500 betaald plus alle overige kosten. Lijkt mij dat je op z´n minst recht hebt op die 125 euro. Zij heeft er winst van gehad. Een vergoeding is dus op z´n plaats

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:14

Ik zou het wel terugvragen.
Een beetje raar ook, iemand brengt je pony uit, betaald alles en alleen zij profiteerd er van?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:23

Lastige situatie he, maar ik zie het zo:

Jij heb er recht op, om je geld terug te vragen/krijgen, want je had voor alle stal en spullen kosten enzo, betaald en je had de pony op de wedstrijden uitgebracht en je verzorgde het, en nu verkoopt de huidige eigenaar de pony met winst, terwijl ze de pony met korting had gekocht omdat je voor de pony mocht blijven zorgen, dus ik vind dat ze van je profiteert, want je hebt voor veel kosten betaald en ze verkoopt het met winst? dan klopt het toch niet, het was niet eens jouw pony, maar je betaalde wel mee.

Als je de normale bijdrage in de kosten mee had betaald zoals dat wel meer gebeurd met bijrijders, dan is dat niet meer dan normaal, maar je betaalde zelfs voor zadel enzo, dan vind ik het wel te ver gaan, en is het eigenlijk jouw pony voor de helft, en mag je ook wat terug van verwachten.

Of zie ik dat verkeerd???

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 17:32

Kosta schreef:
Ik denk dat je het gewoon aan moet kaarten bij degene die hem nu verkoopt. Had jij de pony namelijk niet gereden en op wedstrijden uitgebracht, dan zou ze er nu ook geen 3000 euro voor krijgen. Dus gewoon vragen en wil ze het niet geven oke, maar dan heb je het wel geprobeerd. En waarom zou jij de pony niet meer mogen rijden als je het vraagt? Ze is dan toch van iemand anders.

Het gaat niet om het rijden op zich maar om het mogen meerijden naar wedstrijden Lachen

Ik denk dat ik het gewoon ga vragen, kijken of er iets uit komt

groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:26

Jij hebt het paard in waarde vermeerderd. Veelal wordt de regeling getroffen dat bij verkoop de ruiter een bepaald percentage (10% oid) van de verkoopsprijs ontvangt. Dat zou dus 300 Euro voor jou zijn. Dat je je eigen 125 terugvraagt vind ik in het geheel niet vreemd.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:51

ben nu eigelijk wel benieuwd hoe het is afgelopen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:59

aangezien jij alle bijkomende kosten betaald hebt voor de pony, vin dik idd dat je die 125- kan terugvragen
Ook omdat zij al de pony erg goedkoop heeft kunnen kopen door jouw bemiddeling
wat gebeurd er met het zadel en overige spullen? Blijven die in jouw bezit of worden die meeverkocht?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:01

Ook ik ben benieuwd hoe dat afliep.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:20

We horen niks meer van haar????

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:36

ik ben nu ook wel benieuwd !

Stephanie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:20

Ik zou het wel willen weten hoe het verder verlopen is.

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:29

Ik vind dat je recht heb op die 125 euro,
alleen denk ik dat je weinig kans maakt, omdat je niks op papier heb staan...