Voorrijden op jurycursus? (IL en M)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjes

Voorrijden op jurycursus? (IL en M)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:16

Beste juryleden in opleiding,

Heb je al een combinatie om mee te nemen voor je jurycursus? Zo nee, dan kom ik graag!

Het lijkt mij enorm leerzaam (en leuk Haha! ) om voor te rijden tijdens de jurycursussen. Inmiddels heb ik begrepen dat juryleden zelf combinaties mee moeten nemen. Vroeger ging dit via de kring/KNHS. Misschien kan iemand me zijn ervaringen hiermee vertellen?

Ik start momenteel net M1 (nog geen winst) met mijn Gribaldimerrie (2001). Mijn paard staat in Putten (GLD) waardoor ik in Gelderland (Bunschoten), Utrecht (Harmelen) of Flevoland (?) kan rijden.

Mocht dit hier niet thuis horen, excuus!

Grtz

AmonRe

Re: Voorrijden op jurycursus? (IL en M)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:00

Toen ik vorig jaar de IL-cursus deed had onze cursusleidster liever mensen die hoger reden dan M1. Dit omdat het best lastig is om door 20 juryleden beoordeeld te worden en het dan vaak op een of andere manier minder goed gaat dan normaal.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:56

AmonRe schreef:
Toen ik vorig jaar de IL-cursus deed had onze cursusleidster liever mensen die hoger reden dan M1. Dit omdat het best lastig is om door 20 juryleden beoordeeld te worden en het dan vaak op een of andere manier minder goed gaat dan normaal.

In principe worden er toch proeven in de klasse L2 gejureerd?? Willen ze liever wat "betere" proeven om mee te oefenen? Lijkt me eigenlijk best lastig als je tijdens je cursus vooral veel "goede" combinaties ziet, die al (ruim) winstwaardig zijn. Je zult in de praktijk dan wel eens moeten slikken.

Misschien dat ze daarom nu de juryleden zelf hebben gevraagd om voor combinaties te zorgen, dat het niveau toch iets wisselender is??

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:59

Dit klinkt erg leerzaam en leuk, ik volg dit ff.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:09

yvetjes schreef:
AmonRe schreef:

In principe worden er toch proeven in de klasse L2 gejureerd?? Willen ze liever wat "betere" proeven om mee te oefenen? Lijkt me eigenlijk best lastig als je tijdens je cursus vooral veel "goede" combinaties ziet, die al (ruim) winstwaardig zijn. Je zult in de praktijk dan wel eens moeten slikken.

Misschien dat ze daarom nu de juryleden zelf hebben gevraagd om voor combinaties te zorgen, dat het niveau toch iets wisselender is??

Voorgaand jaar moesten we ook zelf combinaties regelen... alleen werd hierin aangeraden vooral combinaties mee te nemen die op M/Z niveau rijden en dan een L2 proef voor wilde rijden. Ik kan me persoonlijk ook meer vinden in de minder goede combinaties... hoe vaak kom je nou een M/Z combi tegen die in de B/L rijdt..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:24

Ik heb een keer gekeken bij een oefenexamen. Op zich is het wel slim om iemand te nemen die redelijk netjes kan rijden (en dus vermoedelijk een hoger niveau heeft). Het is namelijk erg moeilijk om een (sorry) "echte" L-combinatie te moeten jureren waar nog van alles aan mankeert. Je leert daar in de cursus niet zo veel van volgens mij. Ik weet wel dat je ze in echt ook tegen komt en dan ook moet beoordelen, maar eerst maar eens stapje voor stapje snappen waar je op moet letten en welk cijfer je daar dan voor moet geven. Ik heb zelf wel eens op een manege ruitertjes zonder startkaart moeten jureren. Geen beginnen aan. Wat geef je voor een meiske wat de pony niet kan uitzitten en de pony niet nageeflijk en met verkeerde stelling in een soort sneldraf door de oefeningen heen loodst. Je kunt daar ook geen 2-en voor geven, maar als je van een 10 uitgaat, zou dat haast wel moeten. Het is makkelijker om een combinatie te bekijken die de basis voor elkaar heeft en hier en daar een fout maakt. Zo leer je stapsgewijs. Beter dan dit kan ik het niet uitleggen helaas. Ik hoop dat het te volgen is. Haha!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:46

Hai Haha!

Mijn ervaring is dat ze het makkelijk vinden om voor de L of M bijscholingscursus een combinatie te hebben die een goede oefening kan laten zien en vervolgens ook dezelfde oefening met veelvoorkomende fouten. Dan kan de juf of meester duidelijk uitleggen wat de bedoeling is van bijvoorbeeld een goede schouderbinnenwaarts/wijken. Voor het echte voorrijden zie je meestal wel een "goede" en een "slechte"
dat brengt de discussie achteraf weer op gang.

Maar ik kan je naam wel even bij iemand noemen, die hebben nog wel eens voor de bijscholing iemand nodig om te rijden, en het is ook nog vlak bij dan.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:34

In de praktijk zagen we bijna alleen wat mindere combinaties of zo net rond de winstpunt, slechts een enkeling had echt hoge punten. En dan is het lastig om te leren waar je hoge punten voor mag geven.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:45

Yvet,
Jessica die jij ontmoet hebt tijdens de wedstrijd bij ons op de Mustang, mag deelnemen aan de B-L cursus. Tegen haar is gezegd dat ze zelf voor de combinaties moet zorgen.
Zo heeft ze Ineke al gecharterd, maar wellicht is het voor jou ook te doen daar.
Laat maar even wat weten. Zij woont zelf in Lexmond.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:08

Ik heb vorig jaar op een officiele wedstrijd gereden, en behalve de jury in het hokje zaten er nog zo`n 10-15 op de tribune mee te punten, ik denk dat dat ook voor zoiets was.
Alleen hoefden de ruiters hier dus niet appart voor te komen Knipoog

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:45

Nibbit schreef:
Ik heb vorig jaar op een officiele wedstrijd gereden, en behalve de jury in het hokje zaten er nog zo`n 10-15 op de tribune mee te punten, ik denk dat dat ook voor zoiets was.
Alleen hoefden de ruiters hier dus niet appart voor te komen Knipoog

En welke proef moest je toen rijden en welk niveau startte je?

Ik ga iig volgende week al meteen de eerste keer mee met een jury in opleiding Haha!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:47

Kijk, dat heb je goed voor elkaar!