zweetdeken - helpt dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

zweetdeken - helpt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 21:12

Hoi allemaal!

Ik zal ook onze situatie even uitleggen: onze paarden staan 24/7 op de wei, hebben dus een flinke wintervacht, en worden recreatief gereden (buitenritten of een uurtje in de bak, soms een les). Met die dikke vacht worden ze behoorlijk nat, dus doen we het wat rustiger aan en stappen we flink lang uit (minimaal 45 min.) tot ze redelijk droog zijn. Dan mogen ze rollen en staan ze nog een halfuurtje in een loods om ze te verzorgen en verder op te drogen. Daarna gaan ze weer de wei op (dat is nog eens 10 min. lopen). Tot nu toe hebben we steeds zweetdekens gebruikt, die we pas af deden als ze in de wei stonden. Maar nu krijgen we thuis in de schuur die dekens niet meer droog. Dus zondag hebben we het bij wijze van experiment zonder deken gedaan (omdat ze dus nog nat waren). En ze leken zo ook best aardig op te drogen tijdens het stappen. Ze waren ook niet drijfnat deze keer, dus het is wel lastig vergelijken...
Maar nu vraag ik me dus af: kan het ook zónder zweetdeken?

Graag jullie mening Lachen

-> update: Dit was dus eigenlijk een poll, maar bij het wijzigen van het bericht is dat ineens weggevalen...

tamary

Re: zweetdeken - helpt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:19

Zweetdeken is snel te warm met dit rare zachte weer. Let wel op de wind, als die hard waait koelt je paard te snel af en dan loop je wel risico op spier- of andere problemen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:22

Ja hoor, kan prima zonder deken. Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al: "En ze leken zo ook best aardig op te drogen tijdens het stappen"

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:38

men doet vaak een zweetdeken op om het zweet op te nemen, en omdat het luxe staat. ( doet het zelf soms ook hoor Schijnheilig ) maar paarden houden hun warmte vast door een zweetdeken. dus stappen tot dat het zweet op het lijf koud is, is prima !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:51

De zweetdeken doet hetzelfde als de vacht van het paard, dat is een mooi systeem dat ervoor zorgt dat de huis snel droog is terwijl de haren nog wel nat voelen, dit is dus het afgevoerde zweet.
Als de huis droog is kan dat geen kwaad.
Als er goed gestapt is zal dit ook best meevallen.
Ik vind een zweetdeken eigenlijk alleennuttig voor paarden die onder deken staan en zeker paarden die geschoren zijn.
Voor een paar wat geen deken draagt hoeft er ook geen met stappen of op stal.
En voordat jullie paardje(s) op de wei komen zijn ze goed gestapt zoals ik kan lezen dus een zweetdeken is echt overbodig.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 01:03

Dat is goed om te horen Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:43

Als het bijv. hard waait en ze zijn nog erg nat dan kun je altijd overwegen even een deken erop te doen, maar de vachten zijn over het algemeen warm zat en zo gauw je er iets overheen legt wordt het juist weer te warm.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:18

Als ze erg nat zijn bijv. kun je wel even kwartiertje zweetdeken op doen.
Daarna gewoon weer af doen Knipoog!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:42

Nou we hebben het een paar keer geprobeerd, zonder zweetdeken, en dat gaat best prima! Echt drijfnat hebben we ze alleen nog niet gehad.
Weer wat geleerd Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:05

Fijn dat het goed gaat! Lachen

Bellona_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:42

Ik gebruik nooit een zweetdeken, die dingen krijg je idd niet meer droog! En het paard houdt alleen maar de warmte vast. Als het echt heel koud is doe ik tijdens het uitstappen soms wel een (dunne) uitrijdeken op. Maar gewoon goed droogstappen (zonder zweetdeken) werkt het beste volgens mij

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:46

Ook mijn ervaring is dat een paard veel sneller droogt zonder zweetdeken. Wat ik vooral vervelend vind aan die dingen is dat de nattigheid er zo in gaat zitten en als je dus een echt nat paard hebt, die dingen gewoon koud en nat worden en ik kan me niet voorstellen dat dat goed voor je paard is. Daarbij houden die dekens veel warmte vast, dus als je ze eraf krijgt je paard het ineens koud. Maar ook als je paard zweet kan je paard op het land, zodra je stopt met werken wordt de nattigheid naar de buitenvacht getransporteerd en droogt de ondervacht, zodra de nattigheid op het lichaam koud wordt, kunnen ze voor mij weer terug naar het land.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:18

Als je je paard lang genoeg uitstapt zodat ie niet meer helemaal loopt te dampen, heb je wat dat betreft geen zweetdekens nodig hoor!
Ik heb op donderdagavond altijd priveles, en dan is m'n verzorgpaard ook helemaal kletsnat. Stap haar dan 15 tot 20 minuutjes uit zodat ze goed is "afgekoeld", en dan krijgt ze toch een zweetdeken op, in de winter zelfs 2. Dit omdat zij altijd gelijk de trailer in moet, en dan staan ze toch behoorlijk op de tocht. Helemaal in de winter is het dan flink koud! Thuis op stal krijgt ze, als het erg koud is en als het tocht, ook altijd een zweetdeken op als ze flink nat is.