Onbekend veulen bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

highhead

Onbekend veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:29

Hooi! Haha!
Vanmiddag zijn wij (alle twee de eigenaars van dit account) een stukje wezen fietsen voor paardenbezigheden. Op de terugweg naar huis kwamen we langs een weitje met daarin een Friese merrie met veulen. Het veulen leek wat ouder, dus we zagen geen reden om ze niet te aaien. Toen we afstapten en Hilde het veulen aan haar hand liet ruiken, beet het veulen daarin. De merrie beet niet en was erg vriendelijk in de omgang. Het veulen bleef bijten dus Hilde gaf hem een tikje over zijn neus. Hij deens achteruit, en telkens als hij weer beet, deens hij direct achteruit. Hij wist dus precies dat hij dit niet kon maken, maar bleef het doen. We keken naar zijn oren als hij terug kwam en ook als hij achteruit deens, maar ze bleven hetzelfde: naar voren en nieuwsgierig. Het veulen zelf bleef ook nieuwsgierig en bleef terugkomen. We hebben hem nog verschillende tikken gegeven, maar achteraf denken we dat dit niet het goede was: het is wel het paard van iemand die we niet kennen. Wat vinden jullie? En waarom doet dit veulen het?
Groetjes, Nicky en Hilde.

Vjestagirl

Re: Onbekend veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:32

Wat ik vind? Is dat jullie van dat paard en dat veulen af hadden moeten blijven, en dat je ZEKER geen recht had om dat veulen een tik te geven. Voor het zelfde geld is dat paard hardstikke bang voor mensen, komt ze er net bovenop en dan verpesten jullie dat weer.

Het is aan een eigenaar om een veulen op te voeden zoals HIJ/ZIJ dat wilt, niet aan 2 mensen die toevallig langskomen...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:32

Ik zou sowieso ook al niet in iemands weide gaan, als ik de eigenaar van die Friezen was zou ik dit helemaal niet apprecieren. Voor hetzelfde geld trapt de merrie je de wei uit ter verdediging. Ik denk dat het veulen gewoon een zekere grens aftastte, maar als eigenaar zou ik het niet zo erg vinden dat ie naar vreemden beet. Je hoort er af te blijven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:34

Wees blij dat je dit niet met een van mijn paarden doet en ik zie het!
Je moet gewoon met je vingers van iemand anders zijn paarden afblijven!!

highhead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:35

We zijn niet helemaal gek: we stonden NIET in de wei zelf. Gewoon langs het hek.

Er is toch niks mis mee om het veulen even te aaien? Het was gewoon een nieuwsgierig en lief veulen. Het waren geen harde tikken en we weten ook dat we misschien wel fout zaten..
Daarom vragen we het ook: van je fouten moet je leren. We zijn jong dus nog veel te leren! Maar waarom doet het paard dit nou? De moeder vond het goed en bemoeide zich er niet mee..

We zijn heus geen paardenmishandelaren of whatever, we willen alleen leren van onze fouten.
Bedankt voor je reactie in ieder geval! Pling

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:38

Misschien doet dit veulen het wel omdat er meer kinderen zijn zoals jullie die proberen het veulen te aaien en als dat niet lukt omdat hij of zij bijt het dier een tik op de neus geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:41

Ik moet stiekem zeggen dat wat er in het profiel staat mij heel erg aan een verhaal uit de penny van jaren geleden doet denken Clown

Verder in een andermans wei komen.. zou ik nooit doen.. merrie kan het wel goed vinden, een eigenaar is een heel ander verhaal

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:44

Pff ik vind echt dat je weg moet blijven bij andermans paarden! Anders had je van de zomer wel bij mijn verzorgpaarden in de wei mogen komen, 2 merries met 2 veulens, 1 van die veulens bijt en trapt.. dus zou niet best zijn al er stiekem kinderen naartoe gingen. Vind het niet goed dat je andermans veulen een tik geeft, je kent hem niet eens.

En waarom die bijt, gewoon speelzigheid denk ik, doet het vz veulen ook.. Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:45

Phoe! Ik ben helemaal niet fn van wildvreemde paarden gaan aaien, jew eet nooit wat ze precies doen of hebben. Ik heb er dan ook altijd een hekel dat wildvreemde mensen aan mijn paard zitten. Ze weten niet hoe mijn jaarling kan reageren en kunnen (misschien net bij een ander paard vandaan komend) iets overdragen waar ik niet op zit te wachten...

En als ik zie dat iemand mijn paard wil aaien en hem een tik over de neus geeft omdat ze bijt....nou, dan krijgt die persoon van mij net iets meer dan een tik terug...! Knipoog

highhead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:45

Je doet net, of we mongolen zijn. We weten dat we fout zaten, maar we sloegen hem toch niet met de zweep? De eigenaar stond een eindje verderop wél mooi te kijken en zwaaide nog.......
Als je niet wil dat er iemand aan je paard komt, zet je hem heus niet op een stukje land naast een openbare weg met fietspad ernaast.

Let op: we weten dat we fout zaten door te tikken! Maar waarom beet het veulen al direct?

NOGMAALS: we waren NIET !IN! de wei. We stonden bij het hek, het veulen kwam zelf.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:46

Unwritten schreef:
Ik moet stiekem zeggen dat wat er in het profiel staat mij heel erg aan een verhaal uit de penny van jaren geleden doet denken Clown

Verder in een andermans wei komen.. zou ik nooit doen.. merrie kan het wel goed vinden, een eigenaar is een heel ander verhaal

Hahahah, ik kijk nu ook in dr profiel Clown Koe

sorry, offtopic

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:49

Citaat:
Als je niet wil dat er iemand aan je paard komt, zet je hem heus niet op een stukje land naast een openbare weg met fietspad ernaast.
Dat is een belachelijke opmerking!!! Alsof er zoveel plek is om een paard in 'the middle of nowhere' te zetten, en bovendien hoor je van andermans eigendom af te blijven! Als jouw fiets ergens staat, dan mag ik die zeker ook gewoon meepakken omdat ik ergens naar toe moet!! Net zo'n onzin!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:50

highhead schreef:
Maar waarom beet het veulen al direct?

Mensenkennis vermoed ik.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:51

highhead schreef:

Vreselijk dat je dit zegt, blijkt maar weer hoe weinig respect mensen tegenwoordig hebben voor andermans eigendommen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:51

Als je niet wilt dat iemand aan je paard komt en je hebt geen andere wei, dan zul je hem wel aan de weg moeten zetten.
Gek he, dat dat veulen wilde bijten. Jullie zaten zomaar aan hem en hij kende jullie niet eens. Ik vind het niks raar en ook van achter een hek behoor je met je vingers van andermans paarden af te blijven. Die van mij staan aan een wandelroute omdat ik geen andere opties heb en ik moet niet zien dat er mensen ongevraagd aan ze zitten. Ik zou er geen moeite mee hebben als ze iemand bijten die ongevraagd aan ze zitten, wel heb ik er de meest grote moeite mee als een toevallige voorbijganger ze ook nog eens even gaat voorzien van opvoedende tikken. Jullie zijn belachelijk bezig en ook nog eens hondsbrutaal en dat jullie niet in de wei stonden maar aan de andere kant van het hek, maakt het niet minder erg.
Als laatste vraag ik me af of het is toegestaan dat er twee mensen op één account zitten.

highhead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:52

Oké. We zaten fout: weten we! Maar we zijn pas 14 en willen gewoon wat leren van paarden..........
Verhaal uit de Penny? Ik zou zeggen: kom naar mijn huis en you see.. its real.
Wie zou ons eventueel op een aardige manier meer kunnen leren over paarden?

Hilde is gevorderd en Nicky ook, we zijn dus niet héél slecht.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:55

ik begrijp erg goed dat jullie even wilde aaien hoor! Knipoog
maar als je merkt dat ie lelijk doet of bijt, kan je het beter met rust laten , niet een tik geven of wat anders , lekker door fietsen dus! Knipoog
maar ik kan me erg goed voorstellen dat je een wilde aaien hoor!
maar voortaan niet meer corrigeren!
groetjes van bren!

Thirsa_

Als het mijn veulen zou zijn, en ik zou jullie zien zouden jullie nog lang niet jarig zijn.. Blijf verdorie gewoon van andermans paarden af! Ook op je 14e kun je dit wel bedenken!

detour

Oei TS, jij draait het om! Clown
Wat niet op jouw terrein is, daar blijf je gewoon van af! Je hoort aan de eigenaren te vragen of je de paarden mag aaien! Knipoog

Het is te zot voor worrden! Als er iets met jou gebeurd was, dan was de eigenaar aansprakelijk geweest omdat jij je vingers niet kon thuis houden!
Andermans dieren slaan moet je nooit doen. De dieren en de eigenaar vroegen er ook niet om om geaaid te worden.

Ik vind dit net zo storend als mensen die dieren zomaar gaan voeren! Uit den boze! Bloos

Mijn paarden lopen 's nachts niet aan de weg, juist uit angst voor dieven, mafkezen, etc.
Want mensen kunnen soms niet van andermans spullen afblijven.
En dat is al zot voor woorden. Koe Boos!

Voor wat betreft het bjitgedrag: Misschien was het een hengstveulen, respect had het niet voor jullie, dat meppen had dus geen zin. Sterker nog, ze kunnen daar heel vervelend van worden. Niet meer doen dus!
Laatst bijgewerkt door detour op 23-12-08 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:56

Je wilt leren van paarden en een topic als dit is al een waterdicht bewijs hoe weinig verstand jullie van paarden hebben. Dan de kreten in jullie profiel over reddingsacties en een manege aanklagen waar het niet gaat, zoals jullie denken dat het moet gaan. Meiden als jullie zijn de schrik van elke manege en paardeneigenaar.
Ik zou zeggen, ga in een manege werken, begin met strontscheppen, onderaan op de ladder. En dat je in een manegelesje gevorderd rijdt, zegt mij niks maar dan ook echt niks...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:57

Als je niet wil dat er iemand aan je paard komt, zet je hem heus niet op een stukje land naast een openbare weg met fietspad ernaast

Als ik ook maar iemand mijn paard een "corrigerende" tik zie geven, nou sorry, maar dan word ik daar echt niet vriendelijke van hoor! Die opvoeding geef IK hem wel en dat hoef jij niet te doen.
En wat dat land betreft: tegenwoordig heeft niet iedereen de ruimte om zijn paard te verstoppen voor nieuwsgierige kindertjes. Boos!
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-12-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock verwijderd, omdat dit erg schreeuwerig overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:57

toen ik 14 was bleef ik toch echt van andersmans paarden en gaf ze al helemaal geen tik! en waarom naar jullie toe komen zodat we zien dat er ergens paarden in de buurt staan? wat een onzin zeg! als ik zie dat een vreemde mijn bijrijdpaard een klap geeft kan diegene van mij een flinke klap terug verwachten!

en idd een penny profiel dat verhaal komt me zo bekend voor ook de naam voor hun paardenreddende club haha

ik dacht ook dat ik heel goed kon rijden in de vergevorderde manegeles maar daar ben ik later nog wel achter gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:58

en wat betekend een stukje gaan fietsen voor paardenbezigheden? bij elke wei aan andersmans paarden zitten?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:59

ach mensen niet zo lelijk doen, het is toch logische dat mensen een paardje willen aaien! jeetje dat hebben wij allemaal toch gedaan, alleen niet voeren en niet slaan, en niet in iemands land gaan staan! nou ik kan me erg goed voorstellen dat mensen even willen aaien!! ik zou niet moeten zien als eigenaar die mijn paard een tik geeft , maar jullie hebben weer wat geleerd!
succes met jullie club! Knipoog

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:00

poeh zeg lekker snuggere actie lady's gewoon lekker met de tengeltjes van andermans beesten afblijven.

Wisten jullie (oftopic:) trouwens al dat er een andersoort actie groep is voor het redden van beesten? Deze heet *tromgeroffel* de dieren bescherming.

En ja brennie aaien is het ding niet maar meppen is not done....