paard loopt niet mee als je hem uit de wei haalt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabelleke

paard loopt niet mee als je hem uit de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 10:27

Ik schets de situatie even: wanneer ik mn paard ga halen als hij uit de wei moet komen komt hij rustig op je afgestapt
je doet hem een halster om en haalt hem uit de wei, echter na zo'n vier passen staat hij stil en wil niet meer verder.
En nee hij wordt niet altijd uit de wei gehaald om te werken.
Het probleem is dat hij echt stokstijf stilstaat, niet meer voor of achteruit wil, trekken moet je zeker niet proberen en met
een zweep ookal niet dan steigert hij of desnoods springt hij op je.
Ik denk dat dit idd. een zaak van dominantie is, maar over het algemeen zijn we heel streng en duidelijk tegen hem.
Ook heb ik al geoefend op vooruit, stilstaan, terug vooruit, achteruit en wat grondwerk dit doet hij perfect en op commando alleen op die plaats wil hij het nou niet.

_Liez

Re: paard loopt niet mee als je hem uit de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:30

Dat is echt dominantie.
Hoelang heb je hem al
Doet die het ook bij andere mensen

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:03

ja hij doet het ook bij anderen, ik heb hem ondertussen een jaar en een paar maandjes

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:06

Misschien kan iemand je helpen.
Maar doet hij het op een gegeven moment wel misschien kan je hem dan belonen of wat die heel leuk vindt gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:10

mijn pony deed dit ook, hij reageerde alleen niet zo heftig op een zweepje maar draaide zich zo snel weg dat ik er niet bij kon Nagelbijten / Gniffelen ik heb toen een longeerzweep gepakt, en hem een flinke knal gegeven, hij schrok zich kapot want hij kende de longeerzweep toen nog niet. we stuiterden wel even raar door het land met zijn 2en maar toen was het wel over..
is er idd niet iemand anders die je kan helpen? wat doet hij als iemand anders hem onverwachts een tikje geeft?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:15

Ik zou hem toch eens een flinke klap op zijn kont geven met een longeerzweep. Hang een longeerlijn aan zijn halster, laat de lijn een beetje vieren (dus niet te dichtbij lopen), en als hij stil gaat staan laat je een vriendin een flinke tik geven, eentje die hij niet vergeet. Desnoods een paar dagen herhalen, beloon hem op stal met iets lekkers, hij zal het dan heel snel afgeleerd zijn. Hij neemt je nu gewoon in de maling.
Laatst bijgewerkt door Storm op 23-12-08 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:17

Mijn merrie doet het andersom, die heeft geen zin om naar buiten te gaan! Ze is 2.5 dus haar inbreng is nog niet zo heel erg groot en ik krijg haar altijd mee Knipoog

Laat iemand anders er achter lopen met een longeerzweep en als ie gaat staan een keer goed boos worden! Daarbij niet voor hem uit lopen maar naast hem lopen!

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:39

het probleem is dat hij vrijwel door niks van zn stuk te brengen is dus ofwel reageert hij niet zelfs niet op een flinke klap! (het kan hem soms gewoon niks schelen) ofwel wordt ie heel boos en loopt hij enkel achteruit maar zal nogmaals proberen zo, als jullie dat de enigste opplossing lijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:51

eerst zeg je dat hij op je wil springen als je hem een tik geeft,en nu loopt hij alleen achteruit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:29

Precies zo'n zelfde probleem heb ik met een bijrijdpaard gehad, hij was de leider van de kudde en wilde "zijn" paarden niet alleen laten (als hij terugkwam in het weiland mestte hij eerst over de eerste de beste hoop heen die hij vond en joeg vervolgends de kudde op om zijn positie weer duidelijk te maken) Wat ik deed om hem uit het land te halen? Touw met mijn linkerhand op een klein stukje (iets van 20 centimeter) van het halster vasthouden en het uiteinde in mijn rechterhand, als hij dan stilstond zwiepte ik even met het uiteinde van het touw tegen zijn flank, geen pets, gewoon alleen touw ertegenaan (je hoeft niet te slaan om de leider te zijn/worden Knipoog ) waardoor hij één of twee pasjes opzij liep. Opzij = ook bewegen Pling , het gaat erom dat hij niet zomaar stilstaat wanneer hij daar zin in heeft. Uiteraard loop je dan zelf ook die twee pasjes mee, het is niet de bedoeling dat hij een ruk aan het halster krijgt omdat jij stil blijft staan. Vanuit een zijwaartse beweging is het ook makkelijker om hem weer voorwaarts te krijgen plus dat het duidelijk is voor je paard, een leider zal een paard wat niet luistert ook van zich af drijven. Werkt prima, in het begin moet je het misschien een paar keer achter elkaar herhalen (hij zal om de paar meter stilstaan om te kijken wat je doet), niet boos worden, wel zorgen dat hij reageert (dus: dat hij beweegt) Na een paar keer uit de wei halen liep het paard zoet met mij mee. Beloon hem pas als je de wei uit bent, pas als je daar bent heb je bereikt wat je wilde. Verder is het handig om niet naast de schouder van het paard te lopen (dat is de plaats waar een veulen loopt, en een veulen is per definitie ondergeschikt aan zo'n dominant paard) maar een stukje voor je paard uit, dat is de plek van de leider. Veel succes!

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:49

@dees_daan het hangt ervan af soms doet hij het een soms het ander in elk geval loopt hij na een harde tik niet netjes mee, maar dat is een goede tip van jou hestejente, maar is het niet gevaarlijk voor m uit te lopen vermits hij dan op je kan springen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:57

Als jij de leiding hebt springt hij ook niet op je Knipoog Als je naast hem loopt kan hij ook opzij springen of jou opzij douwen, als hij dat doet en jij gaat opzij heb je het pleit verloren. Om op je te springen moet hij eerst met zijn hoofd bij jou in de buurt zien te komen, vandaar dus dat je het halstertouw vasthoudt zodat je 'm meteen af kunt remmen Knipoog