Bang voor de deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Bang voor de deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:08

Mijn paard heb ik nu bijna 4 weken.
Vanaf het begin al heeft zij een afkeer van haar winterdeken. Ze had eerst zo'n hele ruwe (handelaarsdeken).
Al als ik de deken van haar afhaalde gingen der oren plat in der nek.
Met opleggen schrikt ze ontzettend en perst ze zich helemaal tegen de achterkant van de stal.
Nu heeft ze een betere (zachtere) deken. Met afhalen heeft ze nu geen problemen meer maar met opleggen!
Ze kruipt helemaal achteraan in haar stal.
Ik stel haar iedere keer gerust en dan komt ze wel even nieuwsgierig kijken bij haar deken maar als ik aanstalte maak om het erop te leggen loopt ze toch weer naar de andere kant van haar stal.
Met haar fleecedeken heeft ze hier geen last van, dan legt ze alleen haar oren plat in haar nek.
Kan het zijn dat er vroeger iets gebeurd is met een deken opleggen?
Hoe kan ik dit verhelpen want ik vind het zo vervelend voor haar dat ze zo bang is. Ik beloon haar wel heel erg als ze rustig blijft staan. Meestal zet ik haar dan losjes vast aan een halstertouw zodat ze niet kan draaien. En terwijl ik de deken opleg praat ik zachtjes tegen haar en stel haar op haar gemak.

Iemand nog tips of weet iemand hoe dit komt?

Juangi

Re: Bang voor de deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:45

Ik denk idd dat ze iets vervelends hiermee heeft meegemaakt.

Ik zou met de deken eerst lang haar lichaam wrijven. En blijven wrijven, blijven praten en lijven belonen. Dan kan je steeds de deken er op en eraf gooien. Zorg dan wel dat er dan geen riemen zitten. Begin bij de kont en blijf weer praten en belonen. Vanaf de kont ga je steeds verder als ze het niet zo erg meer vind. We hebben hier op de manege dit probleem ook gehad. Met een pony die bang was voor de stof op haar kont en rug enzo. Nadit heeft ze er geen problememen meer mee. Succes Knipoog

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:49

Mijn pony vindt zijn deken (regendeken) ook heel eng..met zijn fleecedeken heeft hij er totaal geen last van.
nu heb ik hier ook ff een vraagje over:
hij heeft nu geen deken om maar als ik hem voor het eerstmet zijn deken wil laten staan kan dit dan geen kwaad? als hij het eng gaat vinden?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:51

Jet_Joey: Ik zou het gewoon proberen maar wel bij blijven. DOe de deken eerst op en ga dan een stukje lopen. Kijk hoe hij erop reageert. Als het goed gaat zou ik het gewoon doen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:55

Oké ga ik proberen!
Dankjewel!!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 19:01

Nog meer tips?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:08

Ik begin me af te vragen, vind ze de deken ook eng als hij gewoon ergens aan hangt? Of is het alleen het opgooien?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:13

ze wordt angstig als ik de deken vasthoudt, want dan weet ze dat hij wordt opgelegd. Als de deken op de grond ligt dan vind ze hem niet eng en loopt er gewoon zo voorbij.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:23

Okee, nou dan hou ik me toch bij het eerste. Succes Knipoog

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:39

Heeft er iemand nog tips want ze blijft het eng vinden.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:21

Niemand meer tips?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:25

Met de deken in je hand naar haar toe lopen. Als ze eenmaal braaf blijft staan beloon je haar dmv. van haar weg lopen (alleen weglopen als ze blijft staan!
Dit herhaal je keer op keer en niet te snel willen. Helpt ook met angstige paarden die je niet kunt aaien, probeer dit rustig op te bouwen tot je hem rustig op kan leggen (je gaat dus eerst oefenen zodat je rustig met de deken in je handen naast haar kan staan, daarna dat je hem rustig omhoog kan doen en daar stil laten hangen etc. etc. hier ook steeds als beloning weer naar achter zodat ze weet, als ik stil sta dan gaat het weg)
succes

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:28

Mijn pony vond in het begin zijn deken ook eng..
Uiteindelijk gewoon in mijn handen gehouden, en liet ik hem eraan snuffelen..
En een snoepje geven.
Paar keer gedaan..
En toen ging ik met de deken een beetje op zijn hals rondjes draaien.. En steeds meer naar achter..
En uiteindelijk de deken er heel rustig opgelegd.
En veel oefenen oefenene oefenen..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:30

Kijk eens op www.HappyHorsemanship.nl en dan bij Grondwerk
en dan bij Desensibiliseren Haha!
Daar staat precies hoe je dit kan oplossen!

In ieder geval NIET de deken weghalen als ze bang is, want dan is het een beloning voor het bang zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:48

Ik denk eerder dat het een soort vluchtgedrag is dat een beetje bij dit ingeworteld is.
Mssn is bij de basisopleiding van je paard het onderdeel " sacking out " niet goed genoeg geoefend en/of zeker niet genoeg bevestigd.
Dit is het aanraken van je paard op alle mogelijke plaatsen met eender welk vreemd voorwerp, ook het bewegen rond en boven je paard met eender wat.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:55

Bedankt voor je PM aeolusnr1, ik zal er is over nadenken. Het zal denk ik ook een deel vertrouwen zijn. Ik heb haar pas een maand en ze moet mij waarschijnlijk nog leren vertrouwen en dat ik geen kwaad met haar bedoel. Vroeger is ze niet zo heel goed behandeld geweest, ze kwam ook met allemaal kale plekken bij ons op stal aan.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 17:58

Nee, de deken ligt er nu natuurlijk wel op maar ik ga hem er niet afhalen om te oefenen, veels te koud voor der. Dus dat komt nog wel Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:16

Ik zou eerst gaan desensibilisern met een kleinere doek, bijvoorbeeld een kleine handoek. Telkens naar je paard toe gaan, liefst eerst je hand op de schouder leggen en dan met je andere hand met de handdoek aaien/ opleggen. Reageert ze niet, dan haal je de doek weg. Dit uitbreiden naar een grotere doek, en lichte zweetdeken oid die je eerst klein kunt opvouwen. Je zou zelfs kunnen oefenen terwijl je paard zijn gewone deken er op ligt, dan is het qua gevoel op de huid minder "spannend", maar kun je wel aan het visuele aspect (de deken die er aan komt) werken.

Succes!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:00

Ik had een verzorgpony waarbij het nooit gelukt is het af te leren. Hoe voorzichtig we het ook deden, ze bleef er "bang' voor. Niet echt bang maar vond het nooit leuk.

We deden bij haar altijd de deken dicht tegen je aanhouden en haar niet echt laten zien. dan naast haar gaan staan en heel rustig erop leggen en dan heel rustig uit vouwen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:14

Het kan zijn dat ze bang is dat je weer zoown ruwe deken op gaat doen!
Daarom is het opleggen waarschijnlijk zoown probleem.
Want als hij er eenmaal oplicht, merkt ze dat het een normalen deken is Lachen
En niet een handelaars deken Haha!

Ik hoop dat je er wat tegen vind Lachen