Vraagje: Scheren als het koud is???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Vraagje: Scheren als het koud is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:23

Hoi,

Ik twijfel om mijn paard te scheren nu het volgens de weersverwachtingen weer flink kouder gaat worden. Het is echt nodig, vooral haar hals zit alweer flink in het haar (ze is 2 maanden geleden al eens helemaal geschoren) en ze zweet ernorm tijden het rijden. Ik twijfel omdat het me erg koud voor haar lijkt om haar nu met een geschoren hals en hoofd in haar buitenstal te zetten. Een halsdeken en binnenstal is helaas geen optie. Een warmere deken (met een korte hals) ligt voor haar klaar, maar de rest van haar hals blijft dan toch bloot.

Is dit een probleem voor paarden, en wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt Haha! .

emmiehil

Re: Vraagje: Scheren als het koud is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:04

Jee, dat is een moeilijke!
Wat echt belangrijk is, is dat ze, wanneer ze geschoren is, echt warm blijft dus een deken met hals is volgens mij echt noodzakelijk. Maar waarom kan er geen halsdeken geregeld worden dan? En geen binnenstal?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:07

ik gebruik nooit een halsdeken en heb ook nog nooit gemerkt dat hij het koud heeft. lekker dikke deken op en als het lijf warm blijft, verliezen ze ook weinig tot geen warmte via de hals.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:12

Het kan wel, maar wel lekker dik inpakken! Als hij na het rijden elke keer zo nat is worden ze sneller ziek dan nu scheren! Mijn paard heb ik geschoren toen het sneeuwde, 2 dekens op waarvan 1tje met hals. Ze is niet ziek geweest, dus kan prima volgens mij!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:13

trouwens, bij ons staan ze ook in een buitenstal! Alleen snachts doen wij de boven deuren dicht, rest van de dag staan ze lekker naar buiten te kijken.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:40

paard verliest amper warmte door de hals, dus is zeker geen probleem!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:59

MissDonna schreef:
paard verliest amper warmte door de hals, dus is zeker geen probleem!

juist wel, waarom denk je dat ze bij endurance koelen op de hals Knipoog daar zitten een aantal grote bloedvaten dicht onder de huid.

mijn paard is ook geschoren en staat overdag gewoon buiten. heeft wel flinke dekens op (met vrieskou zo'n 700 gram, maar het is een beetje een koukleum) maar dat gaat prima.

je kan ook overwegen om een patroon te scheren en alleen de onderkant van de hals en de borst mee te pakken zodat de rest van de hals behaard blijft

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 00:33

Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb vandaag besloten toch maar te wachten met scheren tot de aankomende vrieskou weer over is.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:34

Een goeie beslissing Knipoog geen risico nemen voor niks!

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:08

Het is juist beter om nu te scheren dan niet te scheren Knipoog Ze worden heel snel ziek met zo'n dik pak haar wat slecht opdroogt.. Ik heb de mijne een grote wollen deken ertussen gedaan (gewoon een ouderwetse, geen paardendeken) die kan je over het hele lichaam doen incl. hals.. Misschien een klittenbandje maken aan de voorkant, zodat je m vast kan maken, zodat hij niet naar achteren schuift.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:25

Als je paard zo zweet, kun je haar juist beter nu scheren want het droogt gewoon erg slecht als het vriest. Het voornaamste is dat de rug (ivm de organen) lekker warm blijft. Gewoon nadien een flinke dikke deken op.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:05

Ik vind het een goede beslissing, geen risoco's nemen voor niets.
Prima keuze Knipoog!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:59

Ik zal nu niet meer scheren, je scheert nu een deel van de zomervacht al mee, dan krijgt je paard een überlelijke zomervacht Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:53

Stravero schreef:
Ik zal nu niet meer scheren, je scheert nu een deel van de zomervacht al mee, dan krijgt je paard een überlelijke zomervacht Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Das echt niet waar, de winter is net begonnen joh. Wij scheren onze E altijd (voor de 2e maal) rond de jaarwisseling en die heeft elke zomer een prachtig velletje.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:53

aslo schreef:
Stravero schreef:

Das echt niet waar, de winter is net begonnen joh. Wij scheren onze E altijd (voor de 2e maal) rond de jaarwisseling en die heeft elke zomer een prachtig velletje.

Ja, dat lijkt mij ook. Ik heb er nog nooit van gehoord en lees toch dat veel paarden nu nog geschoren worden. Ik ben toch wel benieuwd wat de ervaringen zijn.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:19

Als je je paard dagelijks goede verzorging geeft, dan krijgt ie een mooie zomervacht.. Op sportstallen worden sommige paarden in februari nog geschoren, omdat ze anders te dik in het haar zitten. And guess what? die paarden hebben een super zomervachtje.. Het zal verschillen per paard, maar normaal gesproken ligt het aan de verzorging en niet aan het scheren Knipoog

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:12

ik wacht tot het wat warmer is en dan ga ik mijn pony nog een keer scheren Knipoog

Nikit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:47

Je kunt nu wel scheren, als ze na het scheren maar een goede deken op krijgen die dikgenoeg is zodat ze evengoed lekker warm zijn. Het is, als ze zo zweet misschien wel beter om te scheren, kunnen ze tijdens het werk de warmte beter kwijt en komen ze neit klam weer in de kou terecht.