zou ik niet aan beginnen, ik weet niet waarom je perse deze auto wil gaan kopen?
max trekgewicht is 1200 kg, dat is veel te weinig om een paardentrailer te trekken, een anderhalf paards zou heel misschien nog net kunnen als je een lichte trailer hebt, maar ook voor een anderhalf paards moet je rekenen op 1350 kg.
Een tweepaards kun je zowieso vergeten.
Het vermogen is 127 pk, en 189 Nm bij een (hoog) toerental van 4000, dat houdt ook niet echt over.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de kogeldruk welke voor een anderhalf paards minimaal 75 kg is, en voor een tweepaards zelfs 100 kg.
Ik weet niet wat de max. kogeldruk voor deze auto is, maar dit zou wel eens 50 kg kunnen zijn, hoger dan 75 in ieder geval zeker niet.
Deze auto is een benzine versie, ik zou voor een trekauto toch gaan voor een diesel, deze kost misschien wel meer in de wegenbelasting, toegegeven, maar de diesel is dan weer goedkoper en het belangrijkste van alles is dat een diesel veel beter trekt dan een benzinemotor.
Benzinemotoren kunnen er niet zo goed tegen erg zwaar belast te worden, diesel is veel geschikter en wat ook wel fijn is, is dat het maximale koppel bij een veel lager toerental al beschikbaar komt (= rustiger rijgedrag).
Ik zou gaan voor een auto die minimaal 2000 kg, liefst meer, mag trekken. Dan kun je een anderhalf paards probleemloos trekken, en mocht je in de toekomst een paard erbij nemen of een vriend/vriendin mee moeten nemen, kun je ook twee paarden erachter hangen.
Voor jouw budget zijn er voldoende auto's te vinden die dit mogen trekken, je moet dan misschien wel een wat oudere auto dan uit 2000 moeten nemen.
Bij het zoeken naar een andere auto moet je proberen aan de volgende eisen te voldoen:
1,5 paards
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg
2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min 1800kg
toegestane kogeldruk min. 100kg
(bron: ikke)
Nogmaals, let heel goed op de kogeldruk, deze wordt bijna nooit vermeld, dus zul je even voor moeten zoeken, maar als deze te hoog is, en dat kan nogal snel gebeuren met 'levende' lading, is dat ook gewoon overbelading.
Succes met je zoektocht, denk dat je de komende uren wel weer even zoet bent met zoeken!